Geolied hout lijmen

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Beste lezers,

Een klant vraagt mij om van een stuk van zijn oude keukenblad, langshout eiken, een kopshouten snijplank te maken. Niet erg ingewikkeld dacht ik zo echter is het hout veelvuldig met olie behandeld ter bescherming.

Met welke lijm kan ik de gezaagde repen het beste aan elkaar lijmen? Met andere woorden; hecht watervaste witte lijm wel op olie?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
denk het niet. je kan het testen met wat eerste stukjes. Mogelijk kan je de olie weghalen met een spiritus met een scheut ammonia en staalwol.Wel iets ventileren.
Succes
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Indien de laatste olie laag oud en uitgedroogd is zal dat niet zo veel problemen geven op wat verkleuring na, olie trekt meestal niet meer als 1mm in het hout, dus misschien even door de vandikte?
Op eiken zou ik niet tekeer gaan met ammonia tenzij je wilt dat het hout donkerbruin wordt :p

Groeten,
Patrick
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
De olie zit erg ver in het hout, zo'n 5mm, dus schuren is niet echt een optie.

Staalwol op eikenhout overigens ook niet =)

Hoop dat er nog reacties binnenkomen...
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hier zou ik niet aan beginnen. De klant denkt goedkoper af te zijn door zelf het hout te leveren. Nadien zit hij /zij met een plank die uit elkaar valt en jou reputatie is er mee aan. Geld weg, moeite weg... Je kan nu eenmaal niet ingaan op alles wat een klant aanbrengt of voorstelt. Jij bent de stielman, daarom vragen ze het ook aan jou. Ik zou snel even naar de houthandel lopen voor een balkje eiken. Zo ben je zeker dat je verlijmingen goed gaan zijn en ga je achteraf ook geen discussie hebben met de klant.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
eikenhout bevat tannines en lijken mij bij voorkeur minder geschikt als snijplank. Het hout heeft op de kopse kant haarvaten die ook nadelig kunnen zijn.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Eiken heeft een extreem open structuur op het kopshout. Daarom wordt het ook niet voor snijplanken gebruikt en/of kopshouten bladen. Je kunt beter een fijnere houtsoort nemen als beuken of esdoorn.
Als je een snijplank van eiken maakt en je gooit er een vloeistof over dan komt het er aan de onderkant weer uit.

https://www.youtube.com/watch?v=L6t2AZubF8U

Om een indruk te krijgen van de capillaire werking van eiken, veel verschil per soort blijkbaar maar ook de beste is nog steeds niet zo gesloten als beuk.
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Prachtig filmje en een hele duidelijke illustratie zeker het stukje waar hij met zijn mond het water uit het hout kan blazen!!! dit geeft duidelijk aan dat rode eiken niet geschikt is voor instabiele omgevingen.
 

tuoh

Oud hout
Heb onderstaande al eens aangehaald in een ander topic, maar is ook hier van toepassing.

Amerikaans Eiken is een verwarrende term, het is in Europa een verzamelnaam voor twee verschillende soorten Eik welke oorspronkelijk alleen voorkwamen in Noord Amerika.

De sterkste soort is de Amerikaanse witte Eik, meestal Quercus alba. Het hout is even sterk of zelfs iets sterker dan Europees Eiken ( Quercus petraea en de Quercus robur) en kan voor dezelfde toepassingen gebruikt worden als zijn Europese neven. De witte Eik is meestal wat zwaarder (740 kg/m3) dan de Europese soorten.

De tweede soort is de meer bekende rode Amerikaanse Eik, oftewel Quercus rubra, heeft zoals zijn naam al aangeeft roodachtig lichtbruin kernhout. Gewicht iets lichter dan de witte Eik (690kg/m3) en wat grover van structuur.
Eén groot punt van aandacht bij deze houtsoort, het hout heeft geen "thyllen" in de vaten, wat betekend dat de vaten niet verstopt zijn zoals bij de andere soorten wel het geval is. Dit wil ondermeer zeggen dat het hout ongeschikt is om vaten uit te fabriceren, of om te gebruiken als scheepshuid. Door de afwezigheid van thyllen zijn de vaten "open" en dus makkelijk toegankelijk voor indringende zwammen etc.. terwijl het hout dus ook niet "waterdicht" is, een vat lekt en een schip zinkt. Een voordeel is er ook, door die afwezigheid van thyllen is het hout zeer makkelijk te impregneren (creosoteren van dwarsliggers)
Het is deze rode Eik die je hier ten lande ook wel vind als (ongewenste) aanplant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.