Hulp gevraagd bij opzetten werkplaats steigerhout

BartenKim

Nieuw lid
13 okt 2015
2
0
Hallo, wie kan ons helpen bij het volgende. Wij zijn Bart en Kim en wonen al geruime tijd in Italie. We willen van onze hobby nu ons beroep gaan maken en een fabriek(je) starten voor het maken van steigerhouten meubelen. Dat is hier nog niet zo bekend als in Nederland. We hebben hulp gevraagd aan Italiaanse timmerlieden, maar die komen met allerlei ideeën over machines voor houtbewerking, die volgens ons voor steigerhout helemaal niet nodig zijn. We zijn nu een beetje "lost".
Is er iemand die ons kan adviseren welke machines en gereedschappen je minimaal nodig hebt om te starten. Het gaat dus echt alleen om steigerhout. Of is er iemand bij wie Bart een paar dagen kan meedraaien?
We begrijpen dat het een beetje gekke vraag is, maar we zijn geen concurrenten want we zitten in een heel ander land. Dus hopelijk willen jullie ons een beetje bijstaan om dit project van de grond te trekken.

Grazie
Bart en Kim
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat twee zagen het werk moeten kunnen doen. Een goede kwaliteit afkortzaag en deze in/op een werkbank inbouwen. Zorg dat je hier een maatverdeling opmaakt met een verschuifbare aanslag.
En een goede stationaire zaagmachine. Voor een paar honderd zijn die prima op marktplaats te scoren. Een afkortzaag zou ik nieuw kopen. Denk aan de Kapex van Festool de Walt, Bosch blauw of de prof modellen van metabo.
Moet het erg low cost dan kan je de machines van een 200 euro overwegen maar hier ga je wel merken dat de geleiding en de hoekinstelling het professioneel niet gaan waarmaken.
Zorg bij het schulpen voor het juiste blad (zeker niet te fijn) en een machine met goed vermogen liefst op 3 phase 400 volt Natuurlijk met een zware stalen langsgeleider.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Wim heeft het meeste al gezegd. Het hoeft niet te duur want het is behoorlijk grof werken. Afkortzaag, zaagtafel, schroefmachine, boormachine, goede schuurmachine, goede tafel om op te werken (kan een oud stalen bureau zijn).
Gebruik altijd torx, werkt heerlijk, je wilt niet meer anders.
Zorg bij de afkortzaag dat je een makkelijk in te stellen aanslag hebt, dat werkt een stuk sneller. En zorg voor een aanslag die behoorlijke lengtes aan kan. Heb zelf die van Festool, da's een beest, werkt super maar wel wat prijzig natuurlijk. Maar als je professioneel bezig bent haal je dat er wel uit.

Blad voor schulpen (wat Wim zegt) is zeer belangrijk, anders kom je niet door je hout heen :)

Succes!

Groeten,
Aaron
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Je spreek over alleen steigerhout, ik neem aan dat je hebt uitgezocht of er ook daadwerkelijk een markt is voor dit type meubel in Italië? tevens, hebben jullie al ervaring met het maken van (steigerhouten)-meubelen? indien ja, wat had je toen allemaal voor gereedschap nodig en wat miste je? indien nee, begin met een goede afkortzaag of zaagtafel met afkort functie, (band)schuurmachine, boormachine en schroeftol meetgereedschap, stofafzuiging en natuurlijk de nodige beschermende middelen.
Voordeel van steigerhouten meubelen is natuurlijk dat het niet allemaal 100% recht en haaks hoeft, juist de robuuste uitstraling maakt het steigerhout concept.

ga je trouwens gebruikte planken of nieuwe planken gebruiken? dit is wezenlijk van toepassing op je gereedschap. gebruikte planken is altijd funest voor je gereedschap maar daarvoor zullen zeker series in gereedschap zijn welke hiertegen beter bestand zijn dan de vaak goedkopere series en merken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nu wil ik niet heel negatief overkomen, maar in hoeverre hebben jullie ervaring? Ik vind de gestelde vraag namelijk wel van heel erg beginners niveau overkomen.
Mocht het niveau inderdaad erg basic zijn, dan is het wellicht verstandig om eerst wat meer ervaring op te doen voordat je dit commercieel wil op gaan zetten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Misschien zit er wel meer markt in om gebruikte Italiaanse steigerplanken naar NL te exporteren :rolleyes:

Eens met de vraag in hoeverre de ervaring is. Je zegt van hobby je werk maken? Als je al eens meubels gemaakt hebt, weet je precies wat voor gereedschap jij nodig hebt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Gebruik altijd torx, werkt heerlijk, je wilt niet meer anders.

Wellicht off-topic, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Pozidriv is niet alles, maar torx is niet echt een vooruitgang. Als je dan wat nieuws bedenkt zorg dan ook dat een te klein bitje niet past in een te grote kop. De stappen zijn zo klein dat er veel te veel bitjes zijn, je blijft wisselen.
Met kouwe handen of werkhandschoenen aan kan je niet voelen of je het juiste bitje te pakken hebt, en om op een ladder een leesbrilletje te zoeken is ook niet altijd handig.
Het verschil tussen een PZ1 , PZ2 of PZ3 kan je makkelijk zien of voelen.
 
A

Athanor

Guest
Ondernemen is naast nuchter en zakelijk redeneren vooral óók initiatieven hebben, uitdagingen aangaan en kijken naar mogelijkheden i.p.v. belemmeringen.

Ik hoop dat jullie nog wat positieve meedenkers krijgen op het forum! Aan jullie om de plussen en minnen af te wegen.

Succes! Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wellicht off-topic, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Pozidriv is niet alles, maar torx is niet echt een vooruitgang. Als je dan wat nieuws bedenkt zorg dan ook dat een te klein bitje niet past in een te grote kop. De stappen zijn zo klein dat er veel te veel bitjes zijn, je blijft wisselen.
Met kouwe handen of werkhandschoenen aan kan je niet voelen of je het juiste bitje te pakken hebt, en om op een ladder een leesbrilletje te zoeken is ook niet altijd handig.
Het verschil tussen een PZ1 , PZ2 of PZ3 kan je makkelijk zien of voelen.

Dat weegt voor mij niet op tegen het veel betere gevoel wat ik heb bij het schroeven met torx, veel meer grip, ze blijven op je bit staan en uitdraaien wordt een eitje. Ik heb mijn standaard schroeven zo gekozen dat ik alles van 4x16 tot 4x70 met dezelfde bit kan schroeven (T20). Met die range kan ik het meeste wel aan, als ik een grotere bit nodig heb staat die keurig in een houder met duidelijke maataanduiding. Als je met langere bits werkt (das erg handig met koude handen of handschoenen!) kan je er ook stukjes gekleurde krimpkous omheen doen, voor iedere maat een aparte kleur.

Torx rules!! :D

Groet, Rob.
 

wouter34

Nieuw lid
2 mrt 2014
15
0
herpen
mag ik zeggen dat ik het een beetje raar vind.jullie willen van je hobby je beroep maken dan lijkt het mij toch dat je al kennis hebt en een zaagmachine en zo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
On topic: Ondernemen is het toppunt van leuk maar het kan een griezelige aangelegenheid zijn! Kom ik weer met mijn stokpaardje: schrijf een goed bedrijfsplan waarin je echt alles op een eerlijke manier meeneemt. Doe voldoende marktonderzoek, willen de Italianen wel steigerhouten meubels? Zien ze er wat in? Wat willen ze er voorbetalen? wat hier werkt hoeft in andere landen nog niet te werken. Veelal word onze steigerhoutmanie meewarend bekeken door buitenlanders die zulks dan ook nooit zouden aanschaffen.

Heel belangrijk: ga even rustig zitten en stel je voor dat je de komende jaren iedere werkdag steigerhouten meubels aan het bouwen bent. Iedere dag hetzelfde, hout uit de stelling halen, afmeten, afkorten, schuren, kleuren, in elkaar schroeven, afwerken, klant bellen dat het klaar is, leveren. Denk daar even een uurtje over na en als het dan nog steeds aantrekkelijk lijkt, ga dan je bedrijfsplan schrijven.

Verder kan ik je aanraden om te proberen een poosje mee te lopen met een ervaren timmerman waar je wat kneepjes van 't vak van af kan kijken. Het scheelt enorm als je echt goed weet waar je mee bezig bent en het behoed je voor miskopen op machinegebied.

Succes!!

Groets, Rob

PS: Ik maak niet zo veel steigerhouten meubelen meer maar heb dat wel heel veel gedaan. Als je in de buurt van Zoetermeer komt ben je van harte welkom om eens te komen kijken en van gedachten te wisselen.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Wellicht off-topic, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Pozidriv is niet alles, maar torx is niet echt een vooruitgang. Als je dan wat nieuws bedenkt zorg dan ook dat een te klein bitje niet past in een te grote kop. De stappen zijn zo klein dat er veel te veel bitjes zijn, je blijft wisselen.
Met kouwe handen of werkhandschoenen aan kan je niet voelen of je het juiste bitje te pakken hebt, en om op een ladder een leesbrilletje te zoeken is ook niet altijd handig.
Het verschil tussen een PZ1 , PZ2 of PZ3 kan je makkelijk zien of voelen.

Waarschijnlijk heb je nog nooit met würth assy gewerkt... Hier heb je in de normale maten (3x12 tot 6x200) slechts 3 bitjes. Dan hebben ze ook nog nóg grotere schroeven diameter 8 en 10mm. Deze hebben een 4e bit. Dus met slechts 4 bits kun je met würth assy zo'n beetje alles schroeven wat mogelijk is.
Daarentegen zijn dit absoluut geen goedkope schroeven. Ik maak zelf heel wat steigerhouten meubelen, hiervoor gebruik ik de torx schroeven van dyna plus, een goede schroef voor redelijk weinig geld
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Kijk ook eens bij de KvK van Italie of er wellicht ergens cursussen gegeven worden om een eigen bedrijf op te starten.
Hier in Noorwegen heb ik zo een cursus gevolgd, en die was dusdanig leerzaam dat ik mezelf bedacht heb :D
Denkwijzes mbt tot handel zijn hier anders.

De rechten die een klant heeft hier zijn ook vele malen groter dan in NL. ( let wel: in NL kunnen de regels inmiddels ook anders zijn dan toen ik vertrok)
Maar dat betekent dat je dus meer nazorg aan een product kan hebben dan je zou verwachten. Die nazorg vertaald zich altijd in geld. ( materiaal, loon, transport ) Dus op in je verkooppprijs moet je een deel daarvoor reserveren.
Daarmee kan je jezelf uit de markt (moeten) prijzen.

Verder moet je ook bedenken dat je 'fabrikant' bent en als dusdanig aansprakelijk. ( ik dacht dat dat een EU/EER regel is ) Als verkoper van een product ben je wel aanspreekpunt, maar niet aansprakelijk als iemand door een stoel zakt en serieus letsel oploopt. Daar is de fabrikant aansprakelijk voor. Dit is typisch een punt van 'zal niet zo'n vaart lopen' maar toch...


Nog even over de torx. Als je inderdaad alles afkan met 1 dikte schroeven is torx wel handig.
Maar ik wissel heel veel 3, 4 en 5mm. De genoemde T20 had makkelijk de kop van een 5mm ook kunnen zijn bijvoorbeeld.
Trucje van een krimpkousje is op zich niet gek, maar ik gebruik zelden lange bits. Vind het niet prettig werken. Ik zal dat nog eens gaan proberen. thnx
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@pbt: jij hebt gepost terwijl ik zat te typen.
Assy nooit mee gewerkt. Würth wel mee bekend, en helaas is hun verkoopgebeuren ( hier in Noorwegen) een ramp.
Würth is hier in Noorwegen met alles te duur, en voordat ze eens reageren op een bestelling is mijn klus al klaar.
Ik moet me dus behelpen met wat ik ergens van de plank kan pakken in een winkel. Pas een nieuwe winkel in de buurt gekomen ( op slechts een uurtje rijden) die Heco heeft.

En hoewel ietwat off topic wellicht toch leerzaam voor de TS: Onderzoek zeker of je als (klein!!!!!!) bedrijf aan proffesionele spullen kan komen.
 

PBT

Actieve deelnemer
Hier in NL nog nooit problemen gehad met leveringen van wurth. Ik gebruik ze als zzp-er nu ongeveer 2 jaar, dus ook voor kleine ondernemingen is wurth er.

Maar xoals ik al schreef is wurth duur, en kun je zeker voor steigerhout beter uitkijken naar een ander merk.zelf vind ik de schroeven van dyna plus erg geschikt voor steigerhout.

Voor wat betreft machines, een goede afkortzaag, al-dan-niet stationair, een goede tafelzaag, een goede schuurmachine en een goede accuboor voldoen prima.

Ik ben begonnen met een metabo kgs 254 afkortzaag, een elektra beckum tkhs315 zaagtafel, een bosch blauw accuboor en een makita bandschuurmachine.
Later heb ik een oude de walt radiaal afkortzaag gekocht en stationair opgesteld. Enkele maanden geleden is de zaagtafel vervangen door een felder bf6 combinatiemachine. Deze laatste is echt niet nodig voor steigerhout. Deze heb ik dan ook vooral voor het echte machinale timmerwerk gekocht.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Kom op, Wouter, het lijkt me duidelijk: een hobbyist gebruikt een handzaag, een beroeps een zaagmachine.

De aangedragen ideeën lijken me prima. Waaraan ik nog zou willen toevoegen dat Italië natuurlijk een maak-cultuur met een hoog niveau heeft; het lijkt me dat je daar ook rekening mee moet houden. Brakke zaagsneden, niet-haakse hoeken, enz. zullen zeker niet gewaardeerd worden.
 

BartenKim

Nieuw lid
13 okt 2015
2
0
Hallo allemaal,
Begrijp dat voor sommige van jullie het wat primitief en amateuristisch overkomt, maar ja je moet ergens beginnen.
Onderzoek hier hebben we wel gedaan en dat zit wel goed. Een aantal dagen meelopen met een professional zou het meest ideaal zijn, maar is moeilijk te realiseren. We vinden het geen probleem hiervoor naar Nederland te komen. Sterker nog: moet wel want hier in Italie gaat dat niet lukken.
Als er nog meer hints en tips zijn dan horen we die graag, maar we zijn met jullie info alweer een stuk verder.
Bedankt. Bart en Kim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.