Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Question Hulp gevraagd bij opzetten werkplaats steigerhout

Hallo, wie kan ons helpen bij het volgende. Wij zijn Bart en Kim en wonen al geruime tijd in Italie. We willen van onze hobby nu ons beroep gaan maken en een fabriek(je) starten voor het maken van steigerhouten meubelen. Dat is hier nog niet zo bekend als in Nederland. We hebben hulp gevraagd aan Italiaanse timmerlieden, maar die komen met allerlei ideeën over machines voor houtbewerking, die volgens ons voor steigerhout helemaal niet nodig zijn. We zijn nu een beetje "lost".
    Is er iemand die ons kan adviseren welke machines en gereedschappen je minimaal nodig hebt om te starten. Het gaat dus echt alleen om steigerhout. Of is er iemand bij wie Bart een paar dagen kan meedraaien?
    We begrijpen dat het een beetje gekke vraag is, maar we zijn geen concurrenten want we zitten in een heel ander land. Dus hopelijk willen jullie ons een beetje bijstaan om dit project van de grond te trekken.

Grazie
    Bart en Kim

Ik denk dat twee zagen het werk moeten kunnen doen. Een goede kwaliteit afkortzaag en deze in/op een werkbank inbouwen. Zorg dat je hier een maatverdeling opmaakt met een verschuifbare aanslag.
    En een goede stationaire zaagmachine. Voor een paar honderd zijn die prima op marktplaats te scoren. Een afkortzaag zou ik nieuw kopen. Denk aan de Kapex van Festool de Walt, Bosch blauw of de prof modellen van metabo.
    Moet het erg low cost dan kan je de machines van een 200 euro overwegen maar hier ga je wel merken dat de geleiding en de hoekinstelling het professioneel niet gaan waarmaken.
    Zorg bij het schulpen voor het juiste blad (zeker niet te fijn) en een machine met goed vermogen liefst op 3 phase 400 volt Natuurlijk met een zware stalen langsgeleider.

Wim heeft het meeste al gezegd. Het hoeft niet te duur want het is behoorlijk grof werken. Afkortzaag, zaagtafel, schroefmachine, boormachine, goede schuurmachine, goede tafel om op te werken (kan een oud stalen bureau zijn).
    Gebruik altijd torx, werkt heerlijk, je wilt niet meer anders.
    Zorg bij de afkortzaag dat je een makkelijk in te stellen aanslag hebt, dat werkt een stuk sneller. En zorg voor een aanslag die behoorlijke lengtes aan kan. Heb zelf die van Festool, da's een beest, werkt super maar wel wat prijzig natuurlijk. Maar als je professioneel bezig bent haal je dat er wel uit.

Blad voor schulpen (wat Wim zegt) is zeer belangrijk, anders kom je niet door je hout heen :-)

Succes!

Groeten,
    Aaron

Je spreek over alleen steigerhout, ik neem aan dat je hebt uitgezocht of er ook daadwerkelijk een markt is voor dit type meubel in Italië? tevens, hebben jullie al ervaring met het maken van (steigerhouten)-meubelen? indien ja, wat had je toen allemaal voor gereedschap nodig en wat miste je? indien nee, begin met een goede afkortzaag of zaagtafel met afkort functie, (band)schuurmachine, boormachine en schroeftol meetgereedschap, stofafzuiging en natuurlijk de nodige beschermende middelen.
    Voordeel van steigerhouten meubelen is natuurlijk dat het niet allemaal 100% recht en haaks hoeft, juist de robuuste uitstraling maakt het steigerhout concept.

ga je trouwens gebruikte planken of nieuwe planken gebruiken? dit is wezenlijk van toepassing op je gereedschap. gebruikte planken is altijd funest voor je gereedschap maar daarvoor zullen zeker series in gereedschap zijn welke hiertegen beter bestand zijn dan de vaak goedkopere series en merken.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Nu wil ik niet heel negatief overkomen, maar in hoeverre hebben jullie ervaring? Ik vind de gestelde vraag namelijk wel van heel erg beginners niveau overkomen.
    Mocht het niveau inderdaad erg basic zijn, dan is het wellicht verstandig om eerst wat meer ervaring op te doen voordat je dit commercieel wil op gaan zetten.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Misschien zit er wel meer markt in om gebruikte Italiaanse steigerplanken naar NL te exporteren

Eens met de vraag in hoeverre de ervaring is. Je zegt van hobby je werk maken? Als je al eens meubels gemaakt hebt, weet je precies wat voor gereedschap jij nodig hebt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SilverApe Bekijk Berichten
    Gebruik altijd torx, werkt heerlijk, je wilt niet meer anders.
    Wellicht off-topic, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
    Pozidriv is niet alles, maar torx is niet echt een vooruitgang. Als je dan wat nieuws bedenkt zorg dan ook dat een te klein bitje niet past in een te grote kop. De stappen zijn zo klein dat er veel te veel bitjes zijn, je blijft wisselen.
    Met kouwe handen of werkhandschoenen aan kan je niet voelen of je het juiste bitje te pakken hebt, en om op een ladder een leesbrilletje te zoeken is ook niet altijd handig.
    Het verschil tussen een PZ1 , PZ2 of PZ3 kan je makkelijk zien of voelen.

Athanor
    Guest
    Ondernemen is naast nuchter en zakelijk redeneren vooral óók initiatieven hebben, uitdagingen aangaan en kijken naar mogelijkheden i.p.v. belemmeringen.

Ik hoop dat jullie nog wat positieve meedenkers krijgen op het forum! Aan jullie om de plussen en minnen af te wegen.

Succes! Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lemen Bekijk Berichten
    Wellicht off-topic, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
    Pozidriv is niet alles, maar torx is niet echt een vooruitgang. Als je dan wat nieuws bedenkt zorg dan ook dat een te klein bitje niet past in een te grote kop. De stappen zijn zo klein dat er veel te veel bitjes zijn, je blijft wisselen.
    Met kouwe handen of werkhandschoenen aan kan je niet voelen of je het juiste bitje te pakken hebt, en om op een ladder een leesbrilletje te zoeken is ook niet altijd handig.
    Het verschil tussen een PZ1 , PZ2 of PZ3 kan je makkelijk zien of voelen.
    Dat weegt voor mij niet op tegen het veel betere gevoel wat ik heb bij het schroeven met torx, veel meer grip, ze blijven op je bit staan en uitdraaien wordt een eitje. Ik heb mijn standaard schroeven zo gekozen dat ik alles van 4x16 tot 4x70 met dezelfde bit kan schroeven (T20). Met die range kan ik het meeste wel aan, als ik een grotere bit nodig heb staat die keurig in een houder met duidelijke maataanduiding. Als je met langere bits werkt (das erg handig met koude handen of handschoenen!) kan je er ook stukjes gekleurde krimpkous omheen doen, voor iedere maat een aparte kleur.

Torx rules!!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

mag ik zeggen dat ik het een beetje raar vind.jullie willen van je hobby je beroep maken dan lijkt het mij toch dat je al kennis hebt en een zaagmachine en zo

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten