Stationaire bandschuurmachine voor metaal

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De laatste tijd ben ik behalve met hout ook veel met metaal in de weer, en daar ontbreekt eigenlijk een levendig Nederlands forum om vragen te stellen. Ik zoek al een tijdje naar een soort bandschuurmachine. Een belt grinder in het Engels. Die Amerikanen hebben natuurlijk weer allerlei goedkope machines die hier nergens te vinden zijn. het enigste wat er een beetje op lijkt is de Metabo BS 175.

tochilo_metabo_bs_175_(601750000)_2.jpg


Is er nog meer op dit gebied te koop? Voor een hobbyisten prijs? Ik zie wel hele grote, hele dure machines natuurlijk, waar ik de plek en het geld niet voor heb.

Dan nog een vraag, waar koop je schuurbanden voor metaal? Het liefst met van die moderne schuurkorrels zoals Zirconia o.i.d. wat lekker lang meegaat?

Tot nu toe werk ik met een bandschuurmachine die ik op zijn kop in de bankschroef zet, maar het is erg behelpen en de schuurbanden raken erg snel hun scherpte kwijt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De laatste tijd ben ik behalve met hout ook veel met metaal in de weer, en daar ontbreekt eigenlijk een levendig Nederlands forum om vragen te stellen.....


Ja ik mis ook zo'n forum. Ik heb maar 1 wens: Dat er een metaalforum komt zoals dit houtforum :) .

Op internet staan wat verhaaltjes/filmpjes over ogenschijnlijk eenvoudige, succesvolle zelfbouwmachientjes. Ik zou even moeten zoeken waar ik dat zag (zal ik morgen doen). Ik geloof dat het een of ander messenforum was (""knives"" zal dat zijn geweest:) ). Ik gebruik nu een ELU bandschuurmachine. Mooie oersterke (en loeizware) machine maar verre van ideaal voor metaal.

mvg
klaas0639

PS:
Oh, ik zie nu dat Pow ook al naar een messenforum wijst
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou ik heb me aangemeld bij het messenplatform, nou maar afwachten of ze me toe willen laten!

Nog tips over een leverancier van slijpbanden die ook aan particulieren levert?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is zeker inspirerend! Maar dan blijft de vraag, wie levert de schuurbanden? In kleine hoeveelheden? Met een ruime sortering, en het liefst ook met een website waar de banden in een logische volgorde staan, in plaats van alle maten kris kras door elkaar zoals de meeste webshops (zucht...).

Ik wacht even af wat er op dat Nederlandse messen forum staat. Maar ze hebben nog geen haast om nieuwe leden toe te laten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je moest eens weten wat ik al gegoogled heb! Maar het valt niet altijd mee om als buitenstaander in een nieuw vakgebied iets te vinden. Leveranciers zijn meest gericht op de professionele markt en niet geintereseerd in particulieren. Websites zijn normaliter totaal onoverzichtelijk met alle maten en soorten schuurbanden kris kras door elkaar, wat zoeken ook niet makkelijk maakt. Vandaar mijn vraag, misschien was er iemand die wel de weg weet in dit doolhof.

Ik heb me ook al bedacht, dat ik op mijn werk een mooi machientje heb staan waar ik eerst eens op kan experimenteren. We hebben echter alleen maar banden met een hele fijne korrel. Dus daar wil ik graag wat grover spul bij kopen. De maat is 50x1020. Graag zou ik dan ook eens iets beters dan alu-oxide proberen, ik lees overal goede berichten over Zirconia, maar dat schijn je in Nederland niet te moeten willen...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik gebruik ook zirconia op mijn Sorby ProEdge. Heel mooie band die langer stand houdt dan aluminium oxide.
Ik heb ooit een keer bij Zilverblank iets op maat laten maken, maar moest er 10 afnemen.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik ben ook erg geintersseeerd in een messen slijpschuurband machine. Maar dit duurt nog wel even dat ik die ga bouwen.
Een goede tip. ik heb een grining/sharpening bord op pinterest met veel vareiteiten.
Met een 3 rol systeem kun je verschillende maten banden erop zetten.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Bij staal gaan de puntjes van korrels er ook relatief snel af, dan ga je het hout meer wegbranden i.p.v. schuren.
De vervuiling is ook niet iets wat gewenst is, en vonken in een afzuiging waarin houtstof zit...

W.b.t. de machine's voor messen worden vooral speciale machines gebruikt waarbij geen of een weg/afneembare steunzool word gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.