Planken in de lengte verbinden

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag allemaal,

voor een tuintafel van 220x60cm zou ik graag een blad maken met latjes van 4cm breed, 2 cm dik en 220 cm lang, bevestigd op dwarse latjes van 60cm.
echter het hout dat ik hiervoor wil gebruiken heeft een lengte van 200 cm. 20 cm te kort dus. is er een 'propere'/onzichtbare manier waarop ik de latjes in de lengte kan verbinden?

ik zou wel twee latjes samen kunnen laten komen op een dwarslat van 60 cm;

in afwachting van jullie reactie,

mvg,

joris
 

Bijlagen

  • NIEUW BLAD PERSPECTIEF.jpg
    NIEUW BLAD PERSPECTIEF.jpg
    15,8 KB · Weergaven: 292

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
onzichtbaar kan niet, je hebt altijd de nerf die niet doorloopt, en je zal altijd een streep zien staan waar het verbonden is.
Maar aan elkaar maken kan met domino's, lamello's of deuvels

Ik zou een manier zoeken om verlengen te voorkomen, bijvoorbeeld aan het begin en einde een lat er dwars tegen aan te leggen, of het verbinden in het midden plaats te laten vinden, net aan het einde ziet er niet uit :)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Echt onzichtbaar kan inderdaad niet, maar wanneer kleur/tekening van twee plankdelen gelijkaardig is valt het niet hard op. Ik zou sowieso 'getrapt' werken, m.a.w. zoals je parket legt: beginnen met lat van 200cm + 20cm, volgende rij beginnen met overblijvende 180cm + 40cm, daarna 160cm + 60cm, ... Of je die dan ook effectief naast elkaar wil leggen (=verbinding verspringt telkens om de 20cm) of meer willekeurig wil verdelen kan je zelf uitmaken.

Je tafel 20cm korter maken of hout zoeken van 20cm langer is echt geen optie? Zou je veel werk besparen...
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
20 cm te kort is 5 latjes in de breedte. Is het blad visueel opdelen in 2 delen dan niks? Dat kan door 1 latje dwars op elke kopse kant en 3 latjes in het midden, of 2 latjes op elke korte kant en 1 in het midden.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Kan je het blad van de tuintafel niet gewoon inkorten? twintig centimeter is niet zoveel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.