Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Planken in de lengte verbinden

Dag allemaal,

voor een tuintafel van 220x60cm zou ik graag een blad maken met latjes van 4cm breed, 2 cm dik en 220 cm lang, bevestigd op dwarse latjes van 60cm.
    echter het hout dat ik hiervoor wil gebruiken heeft een lengte van 200 cm. 20 cm te kort dus. is er een 'propere'/onzichtbare manier waarop ik de latjes in de lengte kan verbinden?

ik zou wel twee latjes samen kunnen laten komen op een dwarslat van 60 cm;

in afwachting van jullie reactie,

mvg,

joris
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails NIEUW BLAD PERSPECTIEF.jpg  

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    onzichtbaar kan niet, je hebt altijd de nerf die niet doorloopt, en je zal altijd een streep zien staan waar het verbonden is.
    Maar aan elkaar maken kan met domino's, lamello's of deuvels

Ik zou een manier zoeken om verlengen te voorkomen, bijvoorbeeld aan het begin en einde een lat er dwars tegen aan te leggen, of het verbinden in het midden plaats te laten vinden, net aan het einde ziet er niet uit

Echt onzichtbaar kan inderdaad niet, maar wanneer kleur/tekening van twee plankdelen gelijkaardig is valt het niet hard op. Ik zou sowieso 'getrapt' werken, m.a.w. zoals je parket legt: beginnen met lat van 200cm + 20cm, volgende rij beginnen met overblijvende 180cm + 40cm, daarna 160cm + 60cm, ... Of je die dan ook effectief naast elkaar wil leggen (=verbinding verspringt telkens om de 20cm) of meer willekeurig wil verdelen kan je zelf uitmaken.

Je tafel 20cm korter maken of hout zoeken van 20cm langer is echt geen optie? Zou je veel werk besparen...

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Vingerlasfrees gebruiken. Dat ziet er in elk geval professioneel uit. En verspringend werken, zoals al gezegd.

20 cm te kort is 5 latjes in de breedte. Is het blad visueel opdelen in 2 delen dan niks? Dat kan door 1 latje dwars op elke kopse kant en 3 latjes in het midden, of 2 latjes op elke korte kant en 1 in het midden.

Kan je het blad van de tuintafel niet gewoon inkorten? twintig centimeter is niet zoveel.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten