advies voor gebruik van bovenfrees bij pen en gat

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi medewoodworkers.
Ik zit met een vraag omtrent het maken van gaten met een bovenfrees.
In het verleden had ik de luxe van een langgatboor op m'n Robland combi maar helaas is die verkocht toen ik ging verhuizen.
Nu ik weer met m'n hobby begin ben ik dit weekend bezig met het maken van gaten in regels voor pen en gat verbindingen.
Ik heb m'n bovenfrees in de freestafel hangen en gebruik een 10 mm groeffrees met ondersnijder.
Toch viel me dat tegen; als ik meer dan een mm of 3 a 4 de diepte in wilde ging dat vrij moeizaam, let wel; het op diepte komen, niet de rit maken, schijnbaar kost het de frees dan moeite om te verspanen, ik heb het hier over kersenhout.
Zo moest ik gaten van 20 mm diep toch in ongeveer een serie van 5 a 6 keer frezen om op diepte te komen terwijl ik van te voren de hoop had het in 3 keer te kunnen doen.
Ik heb nu zoiets van dan maar rustig aan, het is een hobby en geen aangenomen werk tenslotte maar nu kom ik er wel achter hoe fijn het was toen ik nog een langgatboor kan gebruiken.
Maar toch ben ik benieuwd hoe jullie dat op een freestafel doen met een spantang van 8 mm en een bovenfrees van een gemiddeld vermogen, de mijne is 1200 watt.
Gebruiken jullie eventueel nog een andere frees of beginnen jullie eerst bijv met 6 mm en dan over op 10 bijv en heeft iemand nog een goede tip?

Vriendelijke groeten, Willem
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik heb de gaten voor mijn pen en gat verbinding met mijn festool 1010 gedaan 12 mm breed en 70 mm diep en dat ging erg vlot ik had hem alleen niet onder een tafel hangen
Mischien ligt het aan de kwaliteit van het freesje ik gebruikte de 12mm van RvS deze boord zich erg makkelijk in het hout
Mvg Leroy
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Volgens mij zijn groeffrezen gemaakt voor snijden aan de zijkant , vandaar dat de onderkant frezen niet zo snel gaat .
Het mes loopt daarom ook in het midden iets terug . Misschien zijn er ander soort frezen voor .

Groeten Willem
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Er zit volgens mij flink verschil in de effectiviteit in ondersnijders.
Overigens heb ik ook een spiraalfrees die juist weer niet zijwaarts kan frezen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tot zover bedankt voor jullie reakties.

Leroy; zoals je al zegt; misschien komt het ook dat het makkelijker wordt als je de frees het hout indrukt dus als bovenfrees want dan drukt het gewicht van de bovenfrees en je lichaamsgewicht op het hout terwijl ik in feite het hout in de frees druk.
Ik heb ook een kolomboor zoals je later voorstelt met vierkante gatenboren maar ik vond dit indertijd niet zo geweldig dus ik dacht deze keer het met de frees te proberen.

Martijn en Bijtel; jullie brengen me wat in verwarring want de een zegt dat een spiraalfrees geschikt voor zijwaarts frezen is en de ander niet?
Ik heb ook aan een spiraalfrees gedacht maar ik dacht dat die eigenlijk hetzelfde als een boor doet dus alleen op diepte frezen of kan je er ook zijwaarts mee?

Fons; uit jouw opmerking maak ik op dat het wel mogelijk is met een spiraalfrees zijwaarts te frezen?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb spiraalfrezen die uitstekend werken in het horizontaal frezen zowel als vertikaal! Merk Stehle.

Hier zie je hoe ik daarmee een cirkelvorm frees:

 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb spiraalfrezen die uitstekend werken in het horizontaal frezen zowel als vertikaal! Merk Stehle.

Hier zie je hoe ik daarmee een cirkelvorm frees:


Hey Fons, bedankt voor je duidelijke antwoord en begeleidend filmpje.
Ik ga maar 'ns spiraalfrezen kopen. :)
Nog maar een vraagje; ik las op een oude post dat jij in een test van Andre het had over spiraalfrezen met een positieve en een negatieve spiraal.
Hoe houd ik die uit elkaar of staat dat duidelijk bij de frees vermeld?

Groet, Willem
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Een trucje dat ik ergens gehoord heb, om met groeffrezen zonder ondersnijder toch invallend te kunnen frezen, is het "startgat" eerst met de boormachine uitboren. Dan heb je namelijk geen ondersnijder meer nodig.
Dus ook als je slechte ondersnijders hebt zou het kunnen schelen, door ze op deze wijze te ontzien.
Neemt nietweg dat spiraalfrezen super deluxe zijn, maar dan hoef je niet op de postbode te wachten tot die je frees komt brengen :eek:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dank voor jullie reakties.

martijn; dit is het draadje wat ik bedoelde, daar reageert Fons met het antwoord dat hij twee spiraalfrezen heeft; eentje positief en eentje negatief dus ik vroeg me af wanneer je voor positief en wanneer je voor negatief kiest?

Robert, da's natuurlijk wel goed om voor te boren maar ik vind het wel een gedoe om eerst alles voor te boren en dan nog een keer langs de freestafel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Bij positief is de spaanafvoer naar boven, richting de stift van de frees. Voor groeven is deze dus het meest geschikt omdat de spaanders uit de groef worden getransporteerd. (net als bij een boor)

Bij negatief is de spaanafvoer juist richting de tip van de frees en zullen er veel spaanders in het werkstuk achterblijven.

*Negatief gespiraliseerde frezen worden met name toegepast
bij dunne en/of moeilijk op te spannen kleine werkstukken.
Door drukkende werking blijft werkstuk beter op zijn plaats.
Het is aan te raden een sterke afzuiging te gebruiken. * Bron uit de jhvtools magazine.

Ik heb echter geen ervaring met deze frezen dus kan het mis hebben :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] Robert, da's natuurlijk wel goed om voor te boren maar ik vind het wel een gedoe om eerst alles voor te boren en dan nog een keer langs de freestafel.

Dat is het ook:eek:
ff voor de duidelijkheid per pen/gat verbinding hoef je wel maar één gat te boren hé, zodat je zonder de ondersnijder te belasten op diepte komt. Dit kan je simpel uit de hand boren, iets smallere diameter boor dan de frees. Weg van de randen van je mortise, hoef je niet eens zorgen te maken over recht/haaks. De rest van de verspaning doe je met de zijsnijders van het freesje, die maken het recht en strak. Niet handig voor 500 pennen en gaten, maar je komt wel vooruit.
 
A

Athanor

Guest
Hey Fons, bedankt voor je duidelijke antwoord en begeleidend filmpje.
Ik ga maar 'ns spiraalfrezen kopen. :)
Nog maar een vraagje; ik las op een oude post dat jij in een test van Andre het had over spiraalfrezen met een positieve en een negatieve spiraal.
Hoe houd ik die uit elkaar of staat dat duidelijk bij de frees vermeld?

Groet, Willem

Ik heb een frees met neerwaartse spiraal gekocht om zo schoon mogelijke groeven te kunnen frezen, je krijgt dan minder uitbraak van vezels en daarme een schonere rand. In de praktijk valt dat met goede frezen echter genoeg mee, dus een gewone frees met opwaarste spiraal kopen is prima. Nadeel van de neerwaartse spiraalfrees is dat de groef vol blijft met restmateriaal en de goede neerwaartse druk moet houden, de frees heeft de neiging opgetild te worden. Bij bestelling zijn de frezen standaard met opwaartse spiraal (spiral upcut) bijna altijd standaard, dus daar even op checken.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.