Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1

    advies voor gebruik van bovenfrees bij pen en gat

    Hoi medewoodworkers.
    Ik zit met een vraag omtrent het maken van gaten met een bovenfrees.
    In het verleden had ik de luxe van een langgatboor op m'n Robland combi maar helaas is die verkocht toen ik ging verhuizen.
    Nu ik weer met m'n hobby begin ben ik dit weekend bezig met het maken van gaten in regels voor pen en gat verbindingen.
    Ik heb m'n bovenfrees in de freestafel hangen en gebruik een 10 mm groeffrees met ondersnijder.
    Toch viel me dat tegen; als ik meer dan een mm of 3 a 4 de diepte in wilde ging dat vrij moeizaam, let wel; het op diepte komen, niet de rit maken, schijnbaar kost het de frees dan moeite om te verspanen, ik heb het hier over kersenhout.
    Zo moest ik gaten van 20 mm diep toch in ongeveer een serie van 5 a 6 keer frezen om op diepte te komen terwijl ik van te voren de hoop had het in 3 keer te kunnen doen.
    Ik heb nu zoiets van dan maar rustig aan, het is een hobby en geen aangenomen werk tenslotte maar nu kom ik er wel achter hoe fijn het was toen ik nog een langgatboor kan gebruiken.
    Maar toch ben ik benieuwd hoe jullie dat op een freestafel doen met een spantang van 8 mm en een bovenfrees van een gemiddeld vermogen, de mijne is 1200 watt.
    Gebruiken jullie eventueel nog een andere frees of beginnen jullie eerst bijv met 6 mm en dan over op 10 bijv en heeft iemand nog een goede tip?

    Vriendelijke groeten, Willem
    Laatst gewijzigd door willem1958; 11-10-15 om 23:48.

  2. #2
    Hey hallo
    Ik heb de gaten voor mijn pen en gat verbinding met mijn festool 1010 gedaan 12 mm breed en 70 mm diep en dat ging erg vlot ik had hem alleen niet onder een tafel hangen
    Mischien ligt het aan de kwaliteit van het freesje ik gebruikte de 12mm van RvS deze boord zich erg makkelijk in het hout
    Mvg Leroy

  3. #3
    Voor dit soort gevallen lijkt me een spiraalfrees beter geschikt, deze heeft (zoals je al aanhaalt) een betere spaanafvoer.
    Met vriendelijke groet,

    Martijn.

    Met de fouten die ik maak, creeër ik

    www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    386
    Volgens mij zijn groeffrezen gemaakt voor snijden aan de zijkant , vandaar dat de onderkant frezen niet zo snel gaat .
    Het mes loopt daarom ook in het midden iets terug . Misschien zijn er ander soort frezen voor .

    Groeten Willem

  5. #5
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Goeree-Overflakkee
    Berichten
    2.493
    Er zit volgens mij flink verschil in de effectiviteit in ondersnijders.
    Overigens heb ik ook een spiraalfrees die juist weer niet zijwaarts kan frezen.

  6. #6
    Athanor
    Guest
    Dan kun je die beter een boor noemen


    Fons

  7. #7
    Uiteindelijk zal een kolomboor meer uitkomst bieden denk ik

  8. #8
    Tot zover bedankt voor jullie reakties.

    Leroy; zoals je al zegt; misschien komt het ook dat het makkelijker wordt als je de frees het hout indrukt dus als bovenfrees want dan drukt het gewicht van de bovenfrees en je lichaamsgewicht op het hout terwijl ik in feite het hout in de frees druk.
    Ik heb ook een kolomboor zoals je later voorstelt met vierkante gatenboren maar ik vond dit indertijd niet zo geweldig dus ik dacht deze keer het met de frees te proberen.

    Martijn en Bijtel; jullie brengen me wat in verwarring want de een zegt dat een spiraalfrees geschikt voor zijwaarts frezen is en de ander niet?
    Ik heb ook aan een spiraalfrees gedacht maar ik dacht dat die eigenlijk hetzelfde als een boor doet dus alleen op diepte frezen of kan je er ook zijwaarts mee?

    Fons; uit jouw opmerking maak ik op dat het wel mogelijk is met een spiraalfrees zijwaarts te frezen?

  9. #9
    Athanor
    Guest
    Ik heb spiraalfrezen die uitstekend werken in het horizontaal frezen zowel als vertikaal! Merk Stehle.

    Hier zie je hoe ik daarmee een cirkelvorm frees:


  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Ik heb spiraalfrezen die uitstekend werken in het horizontaal frezen zowel als vertikaal! Merk Stehle.

    Hier zie je hoe ik daarmee een cirkelvorm frees:

    Hey Fons, bedankt voor je duidelijke antwoord en begeleidend filmpje.
    Ik ga maar 'ns spiraalfrezen kopen.
    Nog maar een vraagje; ik las op een oude post dat jij in een test van Andre het had over spiraalfrezen met een positieve en een negatieve spiraal.
    Hoe houd ik die uit elkaar of staat dat duidelijk bij de frees vermeld?

    Groet, Willem
    Laatst gewijzigd door willem1958; 12-10-15 om 12:24.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top