Handvat voor draaibeitel maken

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste houtdraaiers en andere houtwormen,

Ik heb bij Ronald Kanne een Oneway mastercut schalenguts van 13mm gekocht. Een schitterend stuk gereedschap. Ronald heeft hier een klassiek profiel voor me aan geslepen. Superservice waarvoor ook langs deze weg nog mijn hartelijke dank!

Nu moet ik daar natuurlijk een handvat voor maken. Ik heb hiervoor een stuk esdoorn van 45x80x500mm gekocht waar ik me op mag uitleven. Dat gaat vast wel lukken, ik heb er nu al zin in. Maar dan het bevestigen. Ik kan natuurlijk een gat van 13mm boren zodat de beitel daar strak in past. Een gat van 14mm en dan de beitel met epoxy in het gat lijmen kan natuurlijk ook. Wat is wijsheid? En hoe diep zou het gat moeten zijn?

Dan zie ik vaak een messing kap bovenop ter verfraaiing en voorkoming van splijten van het hout. Doen jullie dat ook en zo ja, wat zouden jullie gebruiken in dit geval? Ik zit al wel te denken aan een soldeer einddop voor bijvoorbeeld waterleidingen, maar ik weet niet zeker of ik in de goede richting denk. Alle tips en hulp zijn welkom, waarvoor dan ook bij voorbaat mijn hartelijke dank!

Groet,
Ramon
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hoi Nico,

Bedankt voor je antwoord. Op YouTube had ik al het nodige bekeken. Het meeste komt van de andere kant van de plas en de gebruikte maten worden slechts zelden vermeld, maar ik wil graag weten hoe wij nuchtere Hollanders en Vlamingen dit zouden doen.

Groet,
Ramon
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij een beitel van 13 mm gebruik ik een dikkere soldeerfitting (28 of zelfs 35 mm), die je bij betere zaken nog kunt kopen (Warmteservice e.d.).
Vaak halveer ik dan de lengte, dat kan op de draaibank (langzaam draaien!) met een afsteekbeitel.

Ik boor altijd vantevoren het gat precies passend, en dan dwars door het handvat naar het einde van het gat een heel klein gaatje (1.5 mm) zodat je, als de beitel er in geslagen wordt, niet terugstuitert door de luchtdruk en een teveel aan lijm er ook uit kan. Dat gaatje zie je bijna niet, maar een beitel die je er niet in krijgt doordat de lucht niet weg kan is heel, heel frustrerend.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Jan, ziet er erg goed uit! En ook een schitterende schaal! Een aantal vragen over je guts:
- wat heb je als eindkap gebruikt?
- hoe diep heb je de guts in het handvat geplaatst?
- je hebt het over warmmaken. Bedoel je dan het gat op 13mm boren, guts verwarmen en in het handvat kloppen?

Groet,
Ramon
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het ijzer warm maken werkt goed. Als de beitel op z'n plek zit afkoelen met water en het handvat niet meer bewegen tot het is afgekoeld. Ik had donderdagavond een schalenguts die kon draaien in zijn (zelfgemaakt) handvat. Niet het meest handige als er mensen staan te kijken. Handvat los getikt, secondenlijm in het gat en hij zit weer muurvast...
Ik heb ook een aantal handvatten gelijmd met constructiekit. Ze zitten nog steeds muurvast. De tip van Jurriaan is een goeie hierbij.
Bij Crown worden de handvatten vastgeslagen aan het staal, meestal zonder toevoegingen. Bij een ijzer van 16 mm wordt er dan bv een gat vat 15,7 geboord. De diameter van dit gat varieert en is afhankelijk van de kwaliteit hout van de handels. Alleen bij een paar zware schrapers wordt het staal erin gelijmd een soort epoxyhars.
Als eindkap gebruik ik een ring die ik van een verwarmingsbuis afsnijd. Is natuurlijk minder mooi maar werkt prima.
Het voordeel als het niet lukt is dat je de beitel er zo weer uit kan halen en je nog een handvat mag maken! :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Ik zet de handvatten altijd vast met constructielijm.
gat iets ruimer als de dikte van de beitelschacht wat constructielijm erin, de beitel een klein stukje in het handvat duwen en dan het handvat in je hand nemen en met een houten hamer op de achterkant van het handvat slaan zodat de schacht er ver genoeg in zit. De diepte is een beetje afhankelijk van de beitel, maar ik neem meestal 5-10cm.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zet draaibeitelhandvatten nooit vast met lijm. Voor gutsen uit rondstaal probeer ik het gat precies pas te maken. Voor andere beitels, met een arend, vertrouw ik op de vervorming en klemkracht van het hout - ondermaats boren dus en de beitel er vervolgens inkloppen - door het handvat met de achterkant op een zwaar oppervlak te tikken. Dat vergt wel een stevige 'ferrule'. Die maak ik uit koperen waterleidingbuis (of gasbuis, ik weet het nooit...).
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik heb alleen nog maar beitels met een arend gemonteerd. Precies zoals Henk beschrijft. Iets kleiner gat boren (meestal neem ik de maat in het midden van de arend) Een messing sok van 15 of 22 mm, even het ribbeltje in het midden er uit vijlen, en vervolgens met een houten of kunststof hamer de beitel er in slaan. Komt nooit meer los.

Groet,
Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.