Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
  1. #1

    Handvat voor draaibeitel maken

    Beste houtdraaiers en andere houtwormen,

    Ik heb bij Ronald Kanne een Oneway mastercut schalenguts van 13mm gekocht. Een schitterend stuk gereedschap. Ronald heeft hier een klassiek profiel voor me aan geslepen. Superservice waarvoor ook langs deze weg nog mijn hartelijke dank!

    Nu moet ik daar natuurlijk een handvat voor maken. Ik heb hiervoor een stuk esdoorn van 45x80x500mm gekocht waar ik me op mag uitleven. Dat gaat vast wel lukken, ik heb er nu al zin in. Maar dan het bevestigen. Ik kan natuurlijk een gat van 13mm boren zodat de beitel daar strak in past. Een gat van 14mm en dan de beitel met epoxy in het gat lijmen kan natuurlijk ook. Wat is wijsheid? En hoe diep zou het gat moeten zijn?

    Dan zie ik vaak een messing kap bovenop ter verfraaiing en voorkoming van splijten van het hout. Doen jullie dat ook en zo ja, wat zouden jullie gebruiken in dit geval? Ik zit al wel te denken aan een soldeer einddop voor bijvoorbeeld waterleidingen, maar ik weet niet zeker of ik in de goede richting denk. Alle tips en hulp zijn welkom, waarvoor dan ook bij voorbaat mijn hartelijke dank!

    Groet,
    Ramon

  2. #2
    Google in youtube eens op "turning a handle" en je zal veel voorbeelden vinden.
    bv.https://youtu.be/S5vsh21bCaQ?t=212

  3. #3
    Hoi Nico,

    Bedankt voor je antwoord. Op YouTube had ik al het nodige bekeken. Het meeste komt van de andere kant van de plas en de gebruikte maten worden slechts zelden vermeld, maar ik wil graag weten hoe wij nuchtere Hollanders en Vlamingen dit zouden doen.

    Groet,
    Ramon

  4. #4
    Ik gebruik soldeerfittingen van 22 mm voor dit doel.
    13 of 14 mm boren is je eigen voorkeur en keuze.
    Groet,
    Pieter

    www.houtdraaien.com

  5. #5
    Bij een beitel van 13 mm gebruik ik een dikkere soldeerfitting (28 of zelfs 35 mm), die je bij betere zaken nog kunt kopen (Warmteservice e.d.).
    Vaak halveer ik dan de lengte, dat kan op de draaibank (langzaam draaien!) met een afsteekbeitel.

    Ik boor altijd vantevoren het gat precies passend, en dan dwars door het handvat naar het einde van het gat een heel klein gaatje (1.5 mm) zodat je, als de beitel er in geslagen wordt, niet terugstuitert door de luchtdruk en een teveel aan lijm er ook uit kan. Dat gaatje zie je bijna niet, maar een beitel die je er niet in krijgt doordat de lucht niet weg kan is heel, heel frustrerend.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 11-10-15 om 19:59.

  6. #6
    Hoi jurriaan. ... super tip van dat 1.5mm gaatje.
    Ik neem aan dat het een dwars gaatje is. ?
    Groetjes uit Landgraaf

  7. #7
    cutthroat,

    Ik heb er ook één gemaakt, zie http://www.woodworking.nl/showthread...al-met-de-guts
    Het is exact dezelfde en Ronald gaf mij de tip van warm maken.

  8. #8
    Jan, ziet er erg goed uit! En ook een schitterende schaal! Een aantal vragen over je guts:
    - wat heb je als eindkap gebruikt?
    - hoe diep heb je de guts in het handvat geplaatst?
    - je hebt het over warmmaken. Bedoel je dan het gat op 13mm boren, guts verwarmen en in het handvat kloppen?

    Groet,
    Ramon

  9. #9
    Het ijzer warm maken werkt goed. Als de beitel op z'n plek zit afkoelen met water en het handvat niet meer bewegen tot het is afgekoeld. Ik had donderdagavond een schalenguts die kon draaien in zijn (zelfgemaakt) handvat. Niet het meest handige als er mensen staan te kijken. Handvat los getikt, secondenlijm in het gat en hij zit weer muurvast...
    Ik heb ook een aantal handvatten gelijmd met constructiekit. Ze zitten nog steeds muurvast. De tip van Jurriaan is een goeie hierbij.
    Bij Crown worden de handvatten vastgeslagen aan het staal, meestal zonder toevoegingen. Bij een ijzer van 16 mm wordt er dan bv een gat vat 15,7 geboord. De diameter van dit gat varieert en is afhankelijk van de kwaliteit hout van de handels. Alleen bij een paar zware schrapers wordt het staal erin gelijmd een soort epoxyhars.
    Als eindkap gebruik ik een ring die ik van een verwarmingsbuis afsnijd. Is natuurlijk minder mooi maar werkt prima.
    Het voordeel als het niet lukt is dat je de beitel er zo weer uit kan halen en je nog een handvat mag maken! :-)
    vriendelijke groeten,

    Ronald Kanne


    www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

    facebook.com/ronaldkanne

  10. #10
    Eindkap is een stuk verwarmingsbuis en hoe diep hij erin zit kan je op de foto zien.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top