Kennismaking met HBM 12" vlak- en vandiktebank

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Ook ik heb vorige week de HBM 12" aangeschaft. Tot nu heb ben ik er tevreden van maar zit toch ook te klungelen met de opvangbak. Bij mij zit daar op het uiteinde een vijs in waarvan ik niet weet waarvoor ze dient. Ik vind de gebruiksaanwijzing wel vreselijk onhandig en te summier...
Waarop hebben jullie uw vlakbank gezet?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
In het bovenblad zit een van schroefdraad voorzien gat. De vijs (schroef) past daar keurig in waardoor de opvangbak goed vast zit zonder met de machine mee te trillen. Dit alleen als je de vandikte gebruikt, als de opvangbak gemonteerd wordt voor de vlakbank heeft de vijs geen functie voor zover ik weet.

Mijn bank staat op een verrijdbaar kastje (vier geremde wielen) uit multiplex met een 40mm dik blad van 55 x 60 cm. Dat gaat prima. Ik was bang voor resonantie maar het geluid is alleszins draaglijk :)

Succes!!

Groets, Rob.
 
Laatst bewerkt:

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Mijn opvangbak is wel wat slordig gevormd (geen rechte zijdes) waardoor je er niet mee kan volstaan om de geleider alleen naar rechts te schuiven. Die moet eraf, anders kan je de schroef niet boven het moergat krijgen en de bak vastzetten.

Ik heb 'm ook op een verrijdbaar kastje staan, om mee te kunnen manoeuvreren. Eigenlijk te hoog, merk ik bij het gebruik, nu een klein plankiertje gemaakt om wat hoger te staan om de juiste druk uit te kunnen oefenen ;-)
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Dank voor jullie antwoord Rob en GJK. Ik heb inderdaad dat moergat gevonden maar krijg er ook de schroef niet in zonder de geleider te verwijderen. Ik ben van plan om hem op een verrijdbaar kastje te zetten van ongeveer 45cm hoog.
Ik wens jullie nog veel pret met deze schaaf!
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Dag, ik neig sterk naar de aankoop van een 12" HMB vlak vandikte bank, ben maar een hobbyist en wil er stukken steigerhout overheen halen om deze toch iets te vlakken en rechten voor speelgoed en andere zaken voor mijn dochter.

Bijkomend voordeel lijkt mij ook dat het steigerhout wat minder ruw wordt na het schuren lijkt het mij dan wel geschikt voor de handjes van mijn dochter.
Is deze machine daar wat jullie betreft geschikt voor en nog steeds het aankopen waard?
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi Jurjen,

ik heb mijn HBM 12" gebruikt om grenen planken te schaven waarmee ik een verrijdbaar kastje aan het maken ben om de machine op te zetten. Deze planken had ik ongeschaafd gekocht.De vlakschaaf werkt prima en ik heb nu heel nette haakse planken waaraan ik niet veel meer te schuren heb. Ik ben er heel blij mee. Wel is het een beetje knoeien om hem juist op 90° af te stellen. (Is misschien ook omdat hij nu te hoog staat en ik er moeilijk bij kan...) De vandiktebank heb ik ook eens geprobeerd maar daar kan ik nog niet veel van zeggen.
Groeten,
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Lijkt me geen enkel probleem. Het hangt er vanaf hoe precies je ermee wilt werken, maar neem de tijd om de machine te leren kennen en bij te stellen waar nodig. Na aanpassingen zoals beschreven is de geleider vlot op 90 graden in te stellen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Met snipe kan je op twee manieren omgaan, namelijk het werkstuk langer houden en later inkorten (op maat maken) of een plankje er voor. Stellen kan maar met name wat langere en daarbij zwaardere werkstukken hebben de neiging om toch op de vrij korte bladen te gaan hangen en net die paar honderdsten van mm veroorzaakt weer snipe.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Hoe zijn de ervaringen met die HBM 12" nu 2 jaar later?
Ik denk er namelijk ook sterk over om er eentje aan te schaffen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Die van Heckeman staat inmiddels al ruim anderhalf jaar bij mij en doet wat hij doen moet, naar alle tevredenheid.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Gebruik 'm regelmatig om hout te vlakken (ook erg handig voor je wiebelende broodplank!). Als het er op aankomt (bv een houtverbreding maken) merk ik dat het echt goed haaks maken heel kritisch kijkt. Bij het stellen lijkt het haaks te zijn, maar als ik ik kritisch kijk met een winkelhaak zie je nét een kleine afwijking, die je dan moet corrigeren door bv je hout om en om te leggen (en je minder vrijheid hebt in de positionering). Of dat je met de hand er een flintertje moet afschaven. De vandikte bank werkt ok, het fijn-afstellen is wat wat lomp. Qua dikte heeft het tot nu toe niet extreem veel uitgemaakt, maar als je echt iest van een heel specifieke dikte nodig hebt moet je wel even pielen. Kortom: prima ding voor prijs/kwaliteit, maar als je ooit met professionele vlak- en vandiktebanken hebt gewerkt blijft die ervaring in je hoofd zitten ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.