Kennismaking met HBM 12" vlak- en vandiktebank

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Niet echt de eerste hier heb ik ook een kleine HBM vlak- en aandikte bank gekocht. De 12" ipv de 10", niet allen voor die extra 5 cm, maar ook om de extra 300W (1800 ilv 1500W). De 12" heeft op de vlakbank ribbels in de lengte i.t.t. het exemplaar dat Grizzly zo uitgebreid heeft beschreven op http://www.woodworking.nl/showthread.php?15094-HBM-10-quot-vlak-en-vandikte-bank. Daar ook wat discussie of die ribbels nu wel of niet uitmaken voor de wrijving. Met de freesgroeven op die ribbels viel het wel mee, maar ze toch maar wat vlak geschuurd.

Verder is de indruk gelijk als in eerdere posts: het ding voelt voor een tafelmodel prettig zwaar (een kilo of 50). Tegelijkertijd is er op stomme dingen bezuinigd. De haakse geleider (daarover zo meer) ziet er degelijk uit, bevestiging en instelling voelen ook ok, maar de vleugelmoeren waar die mee vast zit zijn van koekebakkersijzer. De eerste vleugel liet spontaan los bij aandraaien. Het is snel te vervangen, maar het blijft stom.

Vreemder was dat bij het uitproberen het proefhoutje niet mooi haaks wilde worden. Bij nadere beschouwing bleek de op het oog zo robuuste haakse geleider niet helemaal vlak. Dat is toch een prestatie, als je ziet dat het uit een flink aluminium profiel is gehaald. Het probleem zit helemaal onderaan, daar wijkt-ie iets uit, waardoor bij snel gebruik van een winkelhaak de geleider haaks lijkt te staan, maar het hout toch snel onder een hoek(je) over de vlakbank gaat.

IMG_9227.jpg

Een stuk schuurpapier op een plank gelijmd en schuren dus, tot het hele oppervlak vlak lijkt:\

IMG_9231.jpg

Dat lijkt te helpen. Geen kiertje meer te zien. Het haaks stellen (er zit een klein stelschroefje om de 0 graden positie te tweaken):

IMG_9233.jpg

Vanmiddag ook het andere deel van de tafel glad geschuurd. Gek genoeg lijkt de geleider aan de aanvoerkant toch nog iets te kieren. Morgen weer met een paar proefhoutjes testen...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
"Koekebakkersijzer", term van de dag wat mij betreft. Hier noemen we het altijd pisbakkenstaal :) Veel plezier ermee!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wij noemden het ook altijd PBS oftewel PisBakkenStaal
Ik heb een oudere HBM 10" en had een metalen plaat die aan allen kanten gedeukt enz was die heb ik vervangen door een profiel van 16x160mm:Profiel.JPG
Die is goed recht maar heeft alleen het nadeel dat ik m eraf moet halen voor de vandikte werken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kan je een foto plaatsen van hoe de achterzijde van de geleider tpv de klem eruit ziet? Het zou nl kunnen dat deze de geleider hol trekt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wij noemden het ook altijd PBS oftewel PisBakkenStaal
Ik heb een oudere HBM 10" en had een metalen plaat die aan allen kanten gedeukt enz was die heb ik vervangen door een profiel van 16x160mm:Bekijk bijlage 36695
Die is goed recht maar heeft alleen het nadeel dat ik m eraf moet halen voor de vandikte werken.

Ook bij mijn wat nieuwere hbm 10" moet ik de geleider weghalen om van dikte te kunnen gebruiken.
Ook mijn geleider heeft aan de uiteindes wat speling maar met een beetje opletten kan ik gelukkig wel redelijk haaks schaven.
Wat dat betreft is het een ontwerp van likmevessie.
Maarten, heb jij al enige ondervinding met de warmte ontwikkeling tijdens het gebruik van je hbm 10"?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt wel werk aan je bank zo na je aankoop. (had ik ook bij mijn hbm)
Ik hoop dat je hierna toch lekker schaaft met je bank.
Succes ermee!
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Kan je een foto plaatsen van hoe de achterzijde van de geleider tpv de klem eruit ziet? Het zou nl kunnen dat deze de geleider hol trekt.

Die bevestiging is wel ok, zo te zien, zelfs degelijker dan het grotere model van HBM:
image1.jpg

(oeps, even het hoofd een kwart slag draaien..)
Maar na een beetje puzzelen zag ik dat de geleider aan de linker zijde net wat uit het lood wordt getrokken door het aandraaien van de onderste vleugelmoer. Is die los, dan is de geleider voor en na het mes mooi haaks. Aangedraaid trekt-ie hem net uit het lood. Vreemd, nog niet gekeken waar dat aan ligt, de geleider of de bevestiging. Voor nu laat ik die ene vleugelmoer niet strak aangedraaid...
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Ook bij mijn wat nieuwere hbm 10" moet ik de geleider weghalen om van dikte te kunnen gebruiken.

Toch raar, het lijkt of die bak die erop wordt bevestigd net een fractie te breed is dan. Het is niet veel, en het zou moeten passen. Misschien op te lossen door iets er vanaf te halen?
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Vanmiddag wat essen latjes netjes vlak en haaks gemaakt. Na het gebruik van de vandikte bank, vlak voor ik wilde verlijmen, viel me op dat de eerste en laatste paar centimeters van het hout net niet vlak zijn, daar zijn ze iets dieper van vakbreedte geschaafd dan het midden stuk. Zoveel dat het een mooie lijmnaad in de weg stond. Was bij alle stukken zo. Met de schaaf snel te verhelpen, maar wel vreemd. Iemand een idee hoe dat komt en hoe te verhelpen?

image2.jpg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Dit noemen ze in het Engels 'snipe' dacht ik: https://www.google.be/search?q=woodworking+snipe

In eerste instantie zien dat je je werkstuk goed ondersteunt bij het begin en het eind (wanneer het in contact is met slechts 1 aanvoorrol).Het kan ook iets te maken hebben met niveau afvoertafel en/of de aanvoerrollen dacht ik, maar dat laat ik over aan de experten hier.
understanding_snipe.jpg
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Die diepere hap eruit was ik ook al tegen gekomen op een YouTube filmpje en die man gaf als tip materiaal strak achter elkaar doorvoeren dan heb je dat alleen bij de eerste en laatste.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Controleer het achterblok eens op vlakheid, daar lijkt dus wat afwijking in te zitten. Dit kan ook het hol trekken van de geleider veroorzaken.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Dit noemen ze in het Engels 'snipe' dacht ik: https://www.google.be/search?q=woodworking+snipe

In eerste instantie zien dat je je werkstuk goed ondersteunt bij het begin en het eind (wanneer het in contact is met slechts 1 aanvoorrol).Het kan ook iets te maken hebben met niveau afvoertafel en/of de aanvoerrollen dacht ik, maar dat laat ik over aan de experten hier.

De lengte van blad lijkt me overigens ook vrij kort. Waarom niet wat langer gemaakt? Is ook makkelijker invoeren, nu zit je er een beetje onder te turen, zeker met dun spul. Je kan natuurlijk ook dat blad verlengen, als je ergens een goed gevlakt stuk staal of aluminium kan vinden. Voert makkelijker aan en af...
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als het materiaal lang is en het plateau kort dan kan het iets gaan hangen, zeker bij wat zwaar hout.
Zoals Joop al aangeeft het hout een handje helpen.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Controleer het achterblok eens op vlakheid, daar lijkt dus wat afwijking in te zitten. Dit kan ook het hol trekken van de geleider veroorzaken.
Dat was een goede tip. Het achterblok ziet er groots uit, maar was inderdaad niet vlak. De hoek rechtsboven licht wat dieper. Was zo gepiept met een wat schuurpapier op een plaatje mdf.

IMG_9256.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.