Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Kennismaking met HBM 12" vlak- en vandiktebank

Niet echt de eerste hier heb ik ook een kleine HBM vlak- en aandikte bank gekocht. De 12" ipv de 10", niet allen voor die extra 5 cm, maar ook om de extra 300W (1800 ilv 1500W). De 12" heeft op de vlakbank ribbels in de lengte i.t.t. het exemplaar dat Grizzly zo uitgebreid heeft beschreven op http://www.woodworking.nl/showthread...-vandikte-bank. Daar ook wat discussie of die ribbels nu wel of niet uitmaken voor de wrijving. Met de freesgroeven op die ribbels viel het wel mee, maar ze toch maar wat vlak geschuurd.

Verder is de indruk gelijk als in eerdere posts: het ding voelt voor een tafelmodel prettig zwaar (een kilo of 50). Tegelijkertijd is er op stomme dingen bezuinigd. De haakse geleider (daarover zo meer) ziet er degelijk uit, bevestiging en instelling voelen ook ok, maar de vleugelmoeren waar die mee vast zit zijn van koekebakkersijzer. De eerste vleugel liet spontaan los bij aandraaien. Het is snel te vervangen, maar het blijft stom.

Vreemder was dat bij het uitproberen het proefhoutje niet mooi haaks wilde worden. Bij nadere beschouwing bleek de op het oog zo robuuste haakse geleider niet helemaal vlak. Dat is toch een prestatie, als je ziet dat het uit een flink aluminium profiel is gehaald. Het probleem zit helemaal onderaan, daar wijkt-ie iets uit, waardoor bij snel gebruik van een winkelhaak de geleider haaks lijkt te staan, maar het hout toch snel onder een hoek(je) over de vlakbank gaat.

IMG_9227.jpg

Een stuk schuurpapier op een plank gelijmd en schuren dus, tot het hele oppervlak vlak lijkt:\

IMG_9231.jpg

Dat lijkt te helpen. Geen kiertje meer te zien. Het haaks stellen (er zit een klein stelschroefje om de 0 graden positie te tweaken):

IMG_9233.jpg

Vanmiddag ook het andere deel van de tafel glad geschuurd. Gek genoeg lijkt de geleider aan de aanvoerkant toch nog iets te kieren. Morgen weer met een paar proefhoutjes testen...

"Koekebakkersijzer", term van de dag wat mij betreft. Hier noemen we het altijd pisbakkenstaal Veel plezier ermee!

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Oh ik kon het als pisbakkenijzer, what's in a name.

Hopelijk krijg je 'm helemaal goed en heb je er een hoop plezier van in de toekomst!

Wij noemden het ook altijd PBS oftewel PisBakkenStaal
    Ik heb een oudere HBM 10" en had een metalen plaat die aan allen kanten gedeukt enz was die heb ik vervangen door een profiel van 16x160mm:Profiel.JPG
    Die is goed recht maar heeft alleen het nadeel dat ik m eraf moet halen voor de vandikte werken.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Kan je een foto plaatsen van hoe de achterzijde van de geleider tpv de klem eruit ziet? Het zou nl kunnen dat deze de geleider hol trekt.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    Wij noemden het ook altijd PBS oftewel PisBakkenStaal
    Ik heb een oudere HBM 10" en had een metalen plaat die aan allen kanten gedeukt enz was die heb ik vervangen door een profiel van 16x160mm:Profiel.JPG
    Die is goed recht maar heeft alleen het nadeel dat ik m eraf moet halen voor de vandikte werken.
    Ook bij mijn wat nieuwere hbm 10" moet ik de geleider weghalen om van dikte te kunnen gebruiken.
    Ook mijn geleider heeft aan de uiteindes wat speling maar met een beetje opletten kan ik gelukkig wel redelijk haaks schaven.
    Wat dat betreft is het een ontwerp van likmevessie.
    Maarten, heb jij al enige ondervinding met de warmte ontwikkeling tijdens het gebruik van je hbm 10"?

Je hebt wel werk aan je bank zo na je aankoop. (had ik ook bij mijn hbm)
    Ik hoop dat je hierna toch lekker schaaft met je bank.
    Succes ermee!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Maarten, heb jij al enige ondervinding met de warmte ontwikkeling tijdens het gebruik van je hbm 10"?
    Gisteren een tijdje bezig geweesyt, maar deze oude modellen zijn heel anders van opbouw, de kant van de snaar was wel wat (hand)warm maar de kant van de kettingen niet.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Ook bij mijn wat nieuwere hbm 10" moet ik de geleider weghalen om van dikte te kunnen gebruiken
    een stukje uit het gelei slijpen, en het gesloop is opgelost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Kan je een foto plaatsen van hoe de achterzijde van de geleider tpv de klem eruit ziet? Het zou nl kunnen dat deze de geleider hol trekt.
    Die bevestiging is wel ok, zo te zien, zelfs degelijker dan het grotere model van HBM:
    image1.jpg

(oeps, even het hoofd een kwart slag draaien..)
    Maar na een beetje puzzelen zag ik dat de geleider aan de linker zijde net wat uit het lood wordt getrokken door het aandraaien van de onderste vleugelmoer. Is die los, dan is de geleider voor en na het mes mooi haaks. Aangedraaid trekt-ie hem net uit het lood. Vreemd, nog niet gekeken waar dat aan ligt, de geleider of de bevestiging. Voor nu laat ik die ene vleugelmoer niet strak aangedraaid...

Forum Rechten