Traptreden bevestigen

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb een vraag over het bevestigen van traptreden op de trapboom.

Ik wil de treden boven op de trapboom vastzetten. Het wordt dus een trap met een onderliggende trapboom.

De (zware)trap wordt buiten gebruikt voor een mobiel podium, maar staat ook een deel van de tijd binnen. Hij moet dus bestand zijn tegen wisselende vochtomstandigheden.
Omdat het mobiel moet zijn, moet de trap ook bestand zijn tegen zijwaartse krachten.

De houtsoort is 5cm dik douglas.

Hebben jullie een goed idee?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Gandel,

Niet echt een antwoord op de vraag, maar is het podium bedoelt voor privé of voor 'openbaar'/'commercieel' gebruik? Indien dat laatste het geval is moet je je ook goed laten informeren of een houten trap is toegestaan en zo ja, wat de richtlijnen daarvoor zijn.
Just to be sure.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hoi Gandel,

Niet echt een antwoord op de vraag, maar is het podium bedoelt voor privé of voor 'openbaar'/'commercieel' gebruik? Indien dat laatste het geval is moet je je ook goed laten informeren of een houten trap is toegestaan en zo ja, wat de richtlijnen daarvoor zijn.
Just to be sure.

Het is voor openbaar gebruik, trap voldoet aan de normen. Alleen zit ik ermee dat door de werking van het hout de treden niet moeten gaan scheuren.
 

tuoh

Oud hout
Dat werken en scheuren gaat een reëel probleem worden met Douglas, het is niet direct de meest stabiele houtsoort bij buitengebruik. Treden kan je vastzetten door zwaluwstaartvormige hardhouten blokjes op de trapbomen te schroeven en deze te laten invallen in te treden. Je schuift de treden dus op hun plaats en klaar, door de zwaluwstaarten kan het hout altijd nog werken.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dat werken en scheuren gaat een reëel probleem worden met Douglas, het is niet direct de meest stabiele houtsoort bij buitengebruik. Treden kan je vastzetten door zwaluwstaartvormige hardhouten blokjes op de trapbomen te schroeven en deze te laten invallen in te treden. Je schuift de treden dus op hun plaats en klaar, door de zwaluwstaarten kan het hout altijd nog werken.

Dat klinkt als een goede oplossing. Dit moet ik dan maken met de bovenfrees, maar is de zwaluwstaartfrees niet te klein? Ik heb een standaard 8 mm setje.
In mijn bovenfrees kan ik ook 12 mm frezen monteren. Is het verstandig om daar wat voor te halen?

Ik ga de trapbomen niet aan de uiteinden van de treden monteren, maar iets van 10 cm van de kanten. Dat maakt het geheel wat mooier en ook steviger.
 

tuoh

Oud hout
Of een zwaluwstaartfrees met schacht van 8mm te klein is weet ik zo niet, als de frees diep genoeg kan om het blokje in te frezen is het al lang goed. Bij treden van 50mm mogen die blokjes toch al gauw 15 à 18mm dik zijn, als je freesje deze diepte aankan zit je goed. Om het blokje in te frezen in de treden maak je best een freesmal waar je machine met een stelring tegen loopt. Zo kan je de zwaluwfrees trapsgewijs dieper laten frezen tot de volle diepte bereikt is. Als je de blokjes iets dieper freest (een paar tienden) dan ze dik zijn, krijg je ook nog eens een zeer stijve verbinding doordat de trede dan knelt op de onderliggende trapboom.
Goed idee ook om de treden voldoende te laten oversteken op de trapbomen, dat levert een sterker geheel op.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Of een zwaluwstaartfrees met schacht van 8mm te klein is weet ik zo niet, als de frees diep genoeg kan om het blokje in te frezen is het al lang goed. Bij treden van 50mm mogen die blokjes toch al gauw 15 à 18mm dik zijn, als je freesje deze diepte aankan zit je goed. Om het blokje in te frezen in de treden maak je best een freesmal waar je machine met een stelring tegen loopt. Zo kan je de zwaluwfrees trapsgewijs dieper laten frezen tot de volle diepte bereikt is. Als je de blokjes iets dieper freest (een paar tienden) dan ze dik zijn, krijg je ook nog eens een zeer stijve verbinding doordat de trede dan knelt op de onderliggende trapboom.
Goed idee ook om de treden voldoende te laten oversteken op de trapbomen, dat levert een sterker geheel op.

Ben net bezig geweest met de eerste trede. Het wordt wel sterk, maar is ook wel lastig bevestigen. De treden erop schuiven wordt lastig.
Ben net in de werkplaats vergeten een foto te maken, ik probeer er morgen aan te denken.
 

tuoh

Oud hout
Die treden mogen er niet te gemakkelijk op schuiven, ze kunnen er dan ook heel makkelijk afschuiven, en dit laatste is geen goede zaak bij een trap. Gebruik een rubber hamer om de treden op hun plaats te slaan, dat gaat redelijk vlot.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Vanochtend weer verder gewerkt. Inmiddels zit de helft van de treden vast. Het gaat de goede kant op..
Voor de duidelijkheid. de trap heeft een knikconstructie, zodat hij opgetakeld kan worden.
trap koepel.jpg
 

muscletier

Nieuw lid
12 feb 2013
8
0
Volgens mij heb je de hartkant onder? Dan blijft water makkelijker op de treden liggen en komt er theoretisch een grotere belasting op je houten blokjes. Verder een mooie trap.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Niet om lullig te doen, maar wie heeft die knikconstructie goedgekeurd? De bouten waarmee het scharnier vastzit komt een behoorlijke hefboomwerking op te staan als de trap belast wordt. Ze zitten behoorlijk aan de rand met het risico dat de trapboom splijt. Ik zou de bladen van het scharnier langer maken zodat ze over de hele hoogte van de balk/trapboom beslaan. Of een scharnier aan de onderkantbevestigen met langere bladen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een langer scharnier aan de onderkant was mijn eerste idee ook, maar dat bleek toch lastig realiseerbaar. In de handel kon ik niks vinden en ik heb toen wat zitten experimenteren met duimgeheng (ik had er een plaat aan gelast). Maar dat bleek voor de klapconstructie niet goed te werken. Daarop is dit idee ontstaan. De krachten worden goed verdeeld over beide delen, en vergis je niet, wat op de foto behoorlijk aan de rand lijkt is toch nog een behoorlijk stuk. De strippen zijn 30 cm lang. Ze zijn ingehakt en zitten aan beide kanten van de trapboom.
Het idee is akkoord bevonden. De trap is inmiddels gereed. Maar ik kan er natuurlijk gemakkelijk langere strippen op zetten.
Het is wel grappig. De constructeur voor dit project is (terecht) erg voorzichtig. Daarmee is de totale constructie inmiddels zo sterk, overbemeten en zwaar geworden dat er naar mijn idee een olifanten show op het podium gehouden kan worden :).
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
@ Gandle
leuke uitdaging die trap.


Waarschijnlijk doet de constructeur zijn werk gewoon volgens de voorschriften.
Als dat podium volgens de regelgeving gebouwd wordt moeten een paar van die beesten er inderdaad wel op kunnen :)
vergis je er niet in wat een grote groep hossende mensen betekend.

Om het tot de trap te beperken
daar moet 500 kg/m2 of een puntlast van 700 kg op een trede op gerekend worden.
dat dit er in de praktijk misschien nooit op komt is bijzaak vanuit de regelgeving
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het probleem van de stevigheid zit hem denk ik vooral in de bevestiging van het gehele ding aan de andere constructie. Zeker bij een mobiele trap. Maar dat zal hier dan ook wel berekend zijn :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.