Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Traptreden bevestigen

Ik heb een vraag over het bevestigen van traptreden op de trapboom.

Ik wil de treden boven op de trapboom vastzetten. Het wordt dus een trap met een onderliggende trapboom.

De (zware)trap wordt buiten gebruikt voor een mobiel podium, maar staat ook een deel van de tijd binnen. Hij moet dus bestand zijn tegen wisselende vochtomstandigheden.
    Omdat het mobiel moet zijn, moet de trap ook bestand zijn tegen zijwaartse krachten.

De houtsoort is 5cm dik douglas.

Hebben jullie een goed idee?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Hoi Gandel,

Niet echt een antwoord op de vraag, maar is het podium bedoelt voor privé of voor 'openbaar'/'commercieel' gebruik? Indien dat laatste het geval is moet je je ook goed laten informeren of een houten trap is toegestaan en zo ja, wat de richtlijnen daarvoor zijn.
    Just to be sure.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    Hoi Gandel,

Niet echt een antwoord op de vraag, maar is het podium bedoelt voor privé of voor 'openbaar'/'commercieel' gebruik? Indien dat laatste het geval is moet je je ook goed laten informeren of een houten trap is toegestaan en zo ja, wat de richtlijnen daarvoor zijn.
    Just to be sure.
    Het is voor openbaar gebruik, trap voldoet aan de normen. Alleen zit ik ermee dat door de werking van het hout de treden niet moeten gaan scheuren.

Dat werken en scheuren gaat een reëel probleem worden met Douglas, het is niet direct de meest stabiele houtsoort bij buitengebruik. Treden kan je vastzetten door zwaluwstaartvormige hardhouten blokjes op de trapbomen te schroeven en deze te laten invallen in te treden. Je schuift de treden dus op hun plaats en klaar, door de zwaluwstaarten kan het hout altijd nog werken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Dat werken en scheuren gaat een reëel probleem worden met Douglas, het is niet direct de meest stabiele houtsoort bij buitengebruik. Treden kan je vastzetten door zwaluwstaartvormige hardhouten blokjes op de trapbomen te schroeven en deze te laten invallen in te treden. Je schuift de treden dus op hun plaats en klaar, door de zwaluwstaarten kan het hout altijd nog werken.
    Dat klinkt als een goede oplossing. Dit moet ik dan maken met de bovenfrees, maar is de zwaluwstaartfrees niet te klein? Ik heb een standaard 8 mm setje.
    In mijn bovenfrees kan ik ook 12 mm frezen monteren. Is het verstandig om daar wat voor te halen?

Ik ga de trapbomen niet aan de uiteinden van de treden monteren, maar iets van 10 cm van de kanten. Dat maakt het geheel wat mooier en ook steviger.

Of een zwaluwstaartfrees met schacht van 8mm te klein is weet ik zo niet, als de frees diep genoeg kan om het blokje in te frezen is het al lang goed. Bij treden van 50mm mogen die blokjes toch al gauw 15 à 18mm dik zijn, als je freesje deze diepte aankan zit je goed. Om het blokje in te frezen in de treden maak je best een freesmal waar je machine met een stelring tegen loopt. Zo kan je de zwaluwfrees trapsgewijs dieper laten frezen tot de volle diepte bereikt is. Als je de blokjes iets dieper freest (een paar tienden) dan ze dik zijn, krijg je ook nog eens een zeer stijve verbinding doordat de trede dan knelt op de onderliggende trapboom.
    Goed idee ook om de treden voldoende te laten oversteken op de trapbomen, dat levert een sterker geheel op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Of een zwaluwstaartfrees met schacht van 8mm te klein is weet ik zo niet, als de frees diep genoeg kan om het blokje in te frezen is het al lang goed. Bij treden van 50mm mogen die blokjes toch al gauw 15 à 18mm dik zijn, als je freesje deze diepte aankan zit je goed. Om het blokje in te frezen in de treden maak je best een freesmal waar je machine met een stelring tegen loopt. Zo kan je de zwaluwfrees trapsgewijs dieper laten frezen tot de volle diepte bereikt is. Als je de blokjes iets dieper freest (een paar tienden) dan ze dik zijn, krijg je ook nog eens een zeer stijve verbinding doordat de trede dan knelt op de onderliggende trapboom.
    Goed idee ook om de treden voldoende te laten oversteken op de trapbomen, dat levert een sterker geheel op.
    Ben net bezig geweest met de eerste trede. Het wordt wel sterk, maar is ook wel lastig bevestigen. De treden erop schuiven wordt lastig.
    Ben net in de werkplaats vergeten een foto te maken, ik probeer er morgen aan te denken.

Die treden mogen er niet te gemakkelijk op schuiven, ze kunnen er dan ook heel makkelijk afschuiven, en dit laatste is geen goede zaak bij een trap. Gebruik een rubber hamer om de treden op hun plaats te slaan, dat gaat redelijk vlot.

Vanochtend weer verder gewerkt. Inmiddels zit de helft van de treden vast. Het gaat de goede kant op..
    Voor de duidelijkheid. de trap heeft een knikconstructie, zodat hij opgetakeld kan worden.
    trap koepel.jpg

Volgens mij heb je de hartkant onder? Dan blijft water makkelijker op de treden liggen en komt er theoretisch een grotere belasting op je houten blokjes. Verder een mooie trap.

Forum Rechten