stofzuiger tweak

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Kleine tweak van mijn stofzuigerslang; afzuigslang en stroomaansluiting in1.

2015-09-09%2013.42.51.jpg

2015-09-10%2011.26.23.jpg

2015-09-10%2011.26.48.jpg

2015-09-10%2011.26.55.jpg

2015-09-10%2011.27.47.jpg


2015-09-10%2011.27.38.jpg

2015-09-10%2011.28.39.jpg


Minder puntje was toen de groene slang in bestelling was ik een andere stofzuiger kocht... toen daar ook gelijk maar een stuk voor besteld nadat de groene goed gekeurd was in de praktijk.

2015-10-06%2011.12.14.jpg

2015-10-06%2011.12.19.jpg


Het werkt echt goed. De eerste keer klemde ik de mantel door een krimpkous, maar dit was niet alles. 2e keer gewoon strak met isolatieplakband gedaan. Als je het echt weer strak wilt kun je daar weer de krimpkous overheen doen...

kosten ongeveer 20euro, echt een aanrader van mij!

http://nl.aliexpress.com/store/1223037

Ik heb de 40mm gebruikt voor de festool midi en de protool. De protoolslang is iets dikker maar kan ook nog wel, hijs alleen wat stugger doordat de kous wat strakker zit.
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Slim bedacht! Denk je dat het ook pas om de slang van mijn Flex VC 21 MC (diameter 32mm)? Ik weet dat de sleeve tot 40mm is, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een Chinese beschrijving niet klopt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die 90° hoek bij de cycloon is niet zon goed idee.
Probeer die recht te krijgen.
Dan is je afzuiging veel beter.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Die 90° hoek bij de cycloon is niet zon goed idee.
Probeer die recht te krijgen.
Dan is je afzuiging veel beter.

je bedoelt met de groene slang? Ja hier bleef ook vaak wat rommel hangen wat niet om de bocht kon.. Wilde een grotere slang (voor op de kapex) en een rechte aansluiting en kwam toen de protool tegen. Daarom heb ik hem ook aangekocht, had ik ook gelijk autoclean.
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Slim bedacht! Denk je dat het ook pas om de slang van mijn Flex VC 21 MC (diameter 32mm)? Ik weet dat de sleeve tot 40mm is, maar het zou niet de eerste keer zijn dat een Chinese beschrijving niet klopt.


ik zal mijn protoolslang is meten.. die is het dikst
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ matrex-online, mooi gemaakt, Ik kan er van uit gaan dat je voor elke machine een andere slang/sleeve hebt? Of gebruik je deze ook voor elke andere machine die je gebruikt, wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn?
Ik was zo vrij om op je foto's te kijken naar jou stofzuigers. Welke bevalt jou het beste of is de zuigkracht het grootst? Zelf ben ik nog steeds zoekende en ik kan nog geen beslissing nemen. :(
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb jouw voorbeeld gevolgd, alleen heb ik de sleeve hier gekocht. Voor €8 incl verzenden een goede deal!

Voor het sleeven. Sorry, was vergeten om een foto te maken voor dat ik begon. Dit is er 1 van een project waar ik aan bezig ben.

IMG_1643.jpg


Na:

IMG_1650.jpg


IMG_1651.jpg


IMG_1652.jpg


IMG_1653.jpg


Het de voornaamste reden om te sleeven was dat de ribbels van de slang niet meer achter de liniaal bleven hangen.

IMG_1655.jpg


IMG_1657.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1643.jpg
    IMG_1643.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 777
  • IMG_1650.jpg
    IMG_1650.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 784
  • IMG_1651.jpg
    IMG_1651.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 782
  • IMG_1652.jpg
    IMG_1652.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 782
  • IMG_1653.jpg
    IMG_1653.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 778
  • IMG_1655.jpg
    IMG_1655.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 819
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
@ matrex-online, mooi gemaakt, Ik kan er van uit gaan dat je voor elke machine een andere slang/sleeve hebt? Of gebruik je deze ook voor elke andere machine die je gebruikt, wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn?
Ik was zo vrij om op je foto's te kijken naar jou stofzuigers. Welke bevalt jou het beste of is de zuigkracht het grootst? Zelf ben ik nog steeds zoekende en ik kan nog geen beslissing nemen. :(


Ik had eerst de midi maar met de cycloon erop was het nogal wiebelig en onstabiel.. ik had al de groene sleeve besteld. Toen kwam ik de protool tegen, die is wat groter en dan staat de cycloon veel stabieler. Was mooi meegenomen dat het autoclean was. Ik was wel op zoek naar een dikkere slang voor de kapex en deze zat standaard op de protool. Ik heb ook een mafell verdiktebankje en als je de prullen wil opzuigen met de midi met de dunne slang raakt het toch snel verstopt. De haakse verbinding op de slang welke de machine ingaat is dan ook vaak het moeilijke punt, zeker bij wat langere prullen enzo. Dit heeft de protool ook niet. Een nieuwe slang kost ook al snel 100euro en de midi blijft instabiel. Ik wilde ook een 2e stopcontact op de stofzuiger, was al wat aant bedenken hoe ik dat moest gaan doen... De protool had er al 2 :) Het was prijstechnisch en kwa handigheid voor mij een betere keuze om de protool aan te schaffen.

Maar waarom een protool en niet een festool? Omdat een festool duurder is 2ehands, had nu een autoclean voor 275euro met dikkere slang dan de normaal standaard slang bij een gewone festool zonder autoclean. Dan moest ik alsnog een andere slang erbij kopen, das weer extra muntjes.... Andere reden is dat ik toch een opvangbak wilde maken voor een cycloon die bovenop de stofzuiger kwam. Hierdoor gebruik je bij de festool de slangenopberghouder niet meer.( deze zit er standaard bovenop) Dit is dus loze ruimte tussen stofzuiger en cycloonbak geworden en wordt de combinatie onnodig hoog.

Na het goed functioneren van de groene sleeve heb ik een rode besteld voor de protool.

In de praktijk gebruik ik de protool voor in de schuur samen met de cycloon. Als ik in huis wat moet doen dan neem ik de midi mee. Gebruik hem ook om de auto te stofzuigen enzo. Die dikke slang van de protool is dan onhandig. De midi is gewoon veel lichter en kleiner en veeeel makkelijker mee te nemen naar bijv. zolder. De rode slang hoort bij de protool en heeft een grotere diameter dus zuigt beter af bij de kapex. Ik stofzuig ook gewoon de tuin ermee om de bladeren weg te halen enzo. Bij de midi slang raakt deze toch wel best snel verstopt met wat grotere dingen.

Ik gebruik rode slang voor alle apparaten in de schuur, er zat een verloop bij dat alle apparaten erop passen.

Mijn advies voor in de schuur een grotere stofzuiger waar je makkelijk de cycloon op kan zetten. Moet het allemaal makkelijk mobiel blijven dan is de midi veel handiger.

ik heb nog wat tweaks gedaan, zal dit straks posten.
 
Laatst bewerkt:

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik heb jouw voorbeeld gevolgd, alleen heb ik de sleeve hier gekocht. Voor €8 incl verzenden een goede deal!

Voor het sleeven. Sorry, was vergeten om een foto te maken voor dat ik begon. Dit is er 1 van een project waar ik aan bezig ben.

Mijnes komen ook van aliexpress hoor. Waren wel wat duurder maar ik wilde ze in een leuk kleurtje :)
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Als eerste heb ik de slang welke tussen de stofzuiger zit en de cycloon heb ik op maat ingekort. ( deze komt bij de gereedschappro vandaan). Er zitten mooie draaibare koppelingen op maar deze lekte mij teveel. Mede omdat ik de slang erboven in stak en dan zelf een weg naar beneden moest buigen. Daardoor kwam er teveel spanning op de draaibare koppeling. Hier heb ik bocht gemaakt met pvc en zo is de knik dus uit de slang. hierna heb ik de koppelingen opengemaakt en vastgeplak met lijm. Nu is het een starre verbinding geworden en verlies ik geen vacuum meer op deze plekken. Plus het ziet en zit er allemaal wat strakker uit. Was echt een grote verbetering.


Het volgende irritatiepunt was dat de bak nog steeds los stond op de stofzuiger. Hiervoor heb ik een klein bakje gemaakt waar de koffer net inpast. Dit bakje zit met een paar schroeven vast aan de stofzuiger.
Wat mij ook irriteerde dat ik de slangen nooit normaal kwijt kon. Ik draaide ze altijd maar op de cycloon heen maar omdat de slang vrij stug is ging dit toch nooit zo handig. Daarna moest het elec snoer er ook nog omheen, het was gewoon een rommeltje. Dus hiervoor moest ook wat komen. Hiervoor heb ik een slanghouder gemaakt aan de bak van de cycloon.


ervoor:

2015-10-06%2011.12.14.jpg


na:

2015-12-10%2012.31.47.jpg

2015-12-10%2012.31.55.jpg

2015-12-10%2012.32.57.jpg
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Het enige zwakke punt is nu de aansluiting op de cycloon van de stofzuigerslang. Dit zou voor het mooie een draaibare koppeling moeten zijn. Deze lekt nog wat vacuum omdat als je de slang oprolt er nog wel wat spanning opkomt. Hiervoor moet ik nog een oplossing zoeken,maargoed dit is eigenlijk mierenneuken. Het werkt goed!
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
ik heb me suf gezocht naar flexibele slang voor een stofzuiger. Ik dacht er 1tje gevonden te hebben in flexibel PVC. Dit werd me echter afgeraden door de verkoper ivm statische elektriciteit.
Volgens mij gebruik jij ook PVC?

Verder leuk opgelost zo. ;) Broerje lief heeft ook een midi en een kapex gekocht, daar ga ik binnenkort ook een cycloon opzetten.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik heb me suf gezocht naar flexibele slang voor een stofzuiger. Ik dacht er 1tje gevonden te hebben in flexibel PVC. Dit werd me echter afgeraden door de verkoper ivm statische elektriciteit.
Volgens mij gebruik jij ook PVC?

Verder leuk opgelost zo. ;) Broerje lief heeft ook een midi en een kapex gekocht, daar ga ik binnenkort ook een cycloon opzetten.

De slangen die ik gebruik om te zuigen zijn standaard van Festool en Protool, deze zijn antistatisch. De dikke slang tussen stofzuiger en cycloon is van de gereedschappro en is ook antistatisch. Ik heb alleen de aansluitingen tussen de slangen op de cycloon van pvc gemaakt. Tot op heden heb ik nergens last van, ik heb er nog aan zitten te denken om de slangen extra te aarden maar ik heb het nu al een tijdje zo zitten en heb nergens last van. Als ik ooit een opdonder krijg dan ga ik de koppelstukken van pvc aarden.

als je idd een flexibele slang gaat gebruiken van pvc dan heb je veel meer kans op statische electriciteit. In de hele slang kun je dan statische electriciteit opbouwen. Nu kan het alleen opbouwen in de koppelstukken en de cycloon. Maar bij oneida zijn de koppelstukken ook niet geaard, en standaard bij Festool stofzuiger bijv ook niet. Als je al iets wilt aarden dan zou ik de cycloon aarden, dus is eenvoudig te realiseren met een aarddraad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.