Hammer kolomboren, kopen of niet?

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
In de nieuwe folder van Felder staan opeens kolomboren uit de Hammerlijn opgenomen, zie bijlage. Nou ben ik (voorzichtig) op zoek naar een kolomboor en heb dus wel interesse, zeker gezien de prijs.
Ik heb ondertussen begrepen dat deze machines niet door Felder zelf worden geproduceerd. Na wat zoekwerk lijkt Bernardo mij de meest waarschijnlijke kandidaat als producent.

Heeft iemand een mening over of dit een goede koop zal zijn?

Gr, Emiel

Attached files hammer kolomboren.pdf (571.5 KB)
 
A

Anonymous

Guest
Als wat meer algemene vraag: Heeft iemand advies over welk type kolomboor aan te schaffen?

Ik zie Huvema, Quantum, Optimum of Contimac als mogelijke kandidaten, maar sta open voor andere merken. Ik ben benieuwd of iemand een mening heeft over welk merk de beste kwaliteit levert. Ook advies voor een bepaald type is zeer welkom. Ik ben op zoek naar een vloerstaand model.

Alvast bedankt!
 

tuoh

Oud hout
De genoemde merken voldoen ruimschoots voor de meeste van ons.
Geen topkwaliteit maar de prijs is wel interessant, zelf heb ik al tien jaar een machine van Contimac in gebruik, op een ontplofte condensator na doet de machine zijn werk naar behoren.
Als ik kon kiezen zou ik nu voor een radiaalboormachine gaan, de machine heeft meer mogelijkheden dan de klassieke kolomboor.

Een machine van topkwaliteit is "Flott" denk Oostenrijks van afkomst en met een bijhorend prijskaartje.


Mvg,

André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het ligt er inderdaad geheel aan waarvoor en met welke intensiviteit je de boor wil gaan gebruiken.
Ik heb zelf een werkbank model Kinzo staan en die volstaat voor die enkele keer dat ik em gebruik prima.
Mochten de werkzaamheden zo worden dat het ding dagelijks gebruikt moet gaan worden, tja dan zal er wel naar de echte merken gekeken worden.
 
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de reacties!

Gezien de nogal grote klus waar we mee bezig zijn (zie de link in mijn onderschrift) en de plannen voor allerlei custom meubelwerk zal de machine best vaak gebruikt worden.

Daarnaast wil ik gewoon een nauwkeurige machine hebben, want ook bij sporadisch gebruik zal ik me gaan irriteren aan onnauwkeurigheden. De hele reden om een dergelijke machine aan te schaffen is het verhogen van nauwkeurigheid en geld uitgeven aan een machine die niet goed is, is voor mij geen optie. Flott is daarentegen naar mijn idee wel weer een stapje te ver. Zal vast goed zijn, maar de prijzen zijn exorbitant hoog en daardoor dus geen optie.

Ik ben op zoek naar een machine met goed prijs-kwaliteit verhouding waarmee alle houtbewerkingswerkzaamheden kunnen worden gedaan en waarmee ook wat klein staalwerk kan worden geboord. Ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een leuke machine voor een leuke prijs en alle meningen zijn daarbij welkom!

Gr, Emiel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb recent een 2e hands zaagtafel gekocht bij http://www.denhertogmachines.nl. Prettige zaak, welke veel goed 2e hands spul hebben staan. Ze zijn ook leverancier van nieuw spul, waaronder kolomboren. Ik heb er geen ervaring mee, maar naar hun zeggen is het goed spul.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@emiel,
Ik ben het met je eens dat nauwkeurigheid belangrijk is bij een machine.
Voor een kolomboor voor de houtbewerker geldt dit naar mijn mening echter in mindere mate. De kolomboor is een machine die primair voor metaalbewerking bedoeld is en daardoor al snel stevig genoeg is voor onze klusjes.
Toch heb ik afscheid genomen van mijn Aldi kolomboormachine. Teveel speling op de kop (met name in de uiterste standen) om fatsoenlijk zichtwerk af te kunnen leveren.
Ik ben uitgekomen op een Huvema HU-16 (het tafelmodel maar er is volgens mij ook een vloermodel van). De speling op de kop is verwaarloosbaar, en het is een erg stabiele machine met een in mijn ogen heel redelijke prijsstelling.
Ik heb de machine pas een half jaar en nog niet heel intensief gebruikt. Dus hoe die zich qua duurzaamheid gaat houden weet ik nog niet...
gr
gandel
 

Pjotr8

Actieve deelnemer
20 apr 2008
34
0
Gebruik al geruime tijd een JET kolomboor en ben zeer tevreden over deze machine.
Prima prijs-kwaliteit verhouding.

Pjotr
 
A

Anonymous

Guest
Ik wil de kolomboor gaan gebruiken voor meer dan alleen houtbewerking, gezien de uitgebreide renovatie waar we mee bezig zijn komt er ook nog wel eens wat staalwerk aan bod. Het zou daarom prettig zijn als er ook behoorlijke diameters in staal kunnen worden geboord van goede kwaliteit om hier nadien eventueel draad in te kunnen tappen (liefst ook met de kolomboor).

@woodworker: Creusen is voor mij een onbekend merk, ze zien er netjes uit en als ik het goed begrijp is het electrisch een stap vooruit t.o.v. de door mij genoemde merken, maar hoe zit het mechanisch? En heb je zelf gebruikservaring met deze machines?

@gandel: Huvema had ik zelf al in overweging en heb daar al wat research naar gedaan. Het algemene oordeel lijkt te zijn dat het voor de thuiswerker best goede machines zijn. Enige echte nadeel lijkt de snelspankop te zijn en geadviseerd wordt om die gelijk te vervangen. Deel je die mening?

@Pjotr: Denk je dat de JET ook geschikt is voor metaalbewerking?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Emiel zei:
om hier nadien eventueel draad in te kunnen tappen (liefst ook met de kolomboor).
Volgens mij kan je geen draad tappen met een kolomboor, uitgezonderd types waar een speciale inrichting voor draadtappen aan zit. Grote gaten boren(in metaal) is sowieso een stuk makkelijker en minder belastend voor je machine als je kernboren gebruikt. De magneetboormachines die constructiebouwers "on site" gebruiken zijn ook kleine machientjes.
 
A

Anonymous

Guest
Hallo Frank,

Met een tapkop kun je met een kolomboor draad tappen, die gooit de draairichting om zodra de druk op de tap wegvalt. Daar is echter wel een laag toerental, hoog koppel en rustige loop voor nodig. Dat geld ook voor het gebruik van kernboren trouwens, anders gaat de boel kapot.

Gr, Emiel
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@emiel
Ik heb geen problemen met de standaard meegeleverde boorkop. Heeft goede grip en is handig in gebruik en heeft (voor mij) ruim voldoende capaciteit.
Wat jij noemt over hoog koppel en lage toerentallen, dat weet ik niet.
Ik vind het omzetten naar andere toerentallen nogal een gedoe en gebruik die optie in de praktijk niet. (mogelijk alleen als ik een behoorlijke serie speciaal boorwerk heb). Ik heb gekozen voor een bovengemiddelde snelheid en boor daarmee voornamelijk in eikenhout. Ook de grotere diameter voor bijv. scharnieren.
Daarnaast gebruik ik hem wel eens voor metaal klusjes. Draad tappen doe ik met de hand.

De machine heeft wel een zeer rustige stabiele loop. Zeker in vergelijking met mijn Aldi exemplaar, dat was t.o.v. deze Huvema een rammelbak. Een Flott zal waarschijnlijk nog weer rustiger lopen ;)
 
A

Anonymous

Guest
@Wilco: Een dergelijk apparaat is misschien niet verkeerd, maar van HBM lees ik teveel negatieve berichten om daar een machine te durven/willen aanschaffen. Bij andere merken is de aanschafprijs voor een dergelijke machine al gauw 2500-3000euro en dat gaat mijn budget te boven.

@Gandel: Bedankt voor het uitgebreide verslag, Huvema is dus in ieder geval een optie.

Is er misschien ook iemand die ervaring heeft met de andere genoemde merken (Quantum/Optimum/Contimac) en daar wat uitvoeriger verslag van kan doen?
 
A

Anonymous

Guest
Hallo rudolf,

Ik heb nog geen machine gekocht, ben nog steeds aan het dubben over wat het nou precies moet gaan worden. Zou prettig zijn als er meer input van mensen zou komen....

De advertentie van de FLOTT had ik ook al gezien, maar de hoogte tussen de kop en tafel is te beperkt, dus dat gaat hem niet worden i.i.g., maar bedankt voor het doorbriefen!

Gr, Emiel
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik heb mij onlangs de optimum B17pro aangeschaft en ben er zeer tevreden van. Ik wil zo weinig mogelijk speling op de as omdat ik ze voornamelijk gebruik voor muziekinstrumenten. In vergelijking met contimac vind ik deze machine veel nauwkeuriger. Ik moet er wel bij vertellen dat ik alleen de kleinere versies van deze twee merken vergeleken heb.
 
A

Anonymous

Guest
Hallo Jokke,

Dank je, daar kan ik wat mee!

Ik denk dat over het algemeen gesteld kan worden dat het kwaliteitsbesef van een merk door de hele range machines wel zo'n beetje gelijk is, dus ook een vergelijk van wat kleinere machines zal zeker een redelijke mate van relevantie hebben voor zwaardere types.

Mocht iemand nog een mening hebben over Huvema of Creusen vs Optimum zou dat ook zeer welkom zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.