Even voorstellen aan de forumleden

P

Pel

Guest
Mij zelf even voorstellen,

Soms kwam ik op de site woodworking.nl terecht als ik wat op het internet aan het opzoeken was. Omdat ik niet van feestboek en dergelijke sites hou had ik mij ook niet echt in de site verdiept, echter jongsleden augustus heb ik er mij wel eens in verdiept. Ik zag dat er veel gelijk gestemde hout bewerkers op de site onderling contact met elkaar hadden, en ook zag ik dat er mooie werkstukken werden gemaakt. Dat deed mij besluiten om mij in te schrijven bij woodworking.nl en met veel plezier moet ik zeggen. Op het forum zitten veel deskundige mensen, maar ook beginnende timmerlui en meubelmakers die hun mening geven en advies geven als er naar gevraagd wordt. Bij problemen die je bij een werkstuk wel eens tegen komt is er meestal wel een lid die met een oplossing komt aandragen, dat is wel fijn.

Wat mijzelf betreft, mijn naam is Harrie Schonkeren (bijnaam Pel) ik ben 62 jaar jong, alleenstaand en woonachtig in Stramproy Nederlands Limburg. Ik ben met 16 jaar als timmerman met 3 jaar LTS en nog twee jaar leerlingstelsel een dag in de week, begonnen met werken. Eerst een tijd in de werkplaats, later in de bouw , o.a. woningbouw en beton bekisting. Ben met een leeftijd van ongeveer 29 jaar afgekeurd voor de bouw versleten knieën en afgescheurde enkelbanden. Ben toen in de horeca waar ik al vele jaren in de avond uren werkte, maar toen fulltime terecht gekomen.

Echter in 1985 kreeg ik een dwarslaesie Th 12 ten gevolge van motor een ongeluk, na mij revalidatie in Hoensbroek heb ik bij het huis een garage (werkplaats) van 6 x 4 meter laten zetten. Helaas kon ik niet alles zelf meer, maar vanuit mijn rolstoel heb ik profielen gesteld, gezaagd en getimmerd wat er mogelijk was. Als hoofd aannemer, opzichter en uitvoerder van dat project kwam mijn ervaring als timmerman immers goed van pas.

Omdat ik iemand ben die meent dat hij bezig moet zijn, en gelukkig een autodidactisch aanleg heb, ben ik toch maar hobby’s gaan zoeken. In eerste instantie werd dat vissen, ik heb alle steunen en wat al niet meer zelf gemaakt om vanuit mijn rolstoel te vissen, maar ook vogels kijken en tellen voor Sovon en Natuurmonumenten.

Wat het hout bewerken betreft, schafte ik zo af en toe wat kleine goedkope machientjes zoals een cirkelzaagje, schuurmachientje en decoupeer zaagje aan waar ik heel veel plezier aan heb gehad, mijn eigen handgereedschap had ik immers al. Met die goedkope machientjes heb ik ongelooflijk veel gemaakt, tot een tuinbank en tuinstoelen aan toe. Maar je ziet dat je toch behoorlijk beperkt bent met dat licht spul en dat je veel moet improviseren, daar komt ook veiligheid om de hoek kijken.

Zo langzaam aan heb ik een degelijke Metabo cirkelzaag daarna een tweedehands Dewalt DW 876 lintzaag gekocht. Omdat ik mij meer ging verdiepen in houtsnijden wat ook makkelijker vanuit de rolstoel te doen is, ik vond houtsnijwerken altijd al prachtig. Ben ik begonnen met enkel gutsjes en een burijntje die ik op de rommelmarkt had gekocht.

Ik wou een specht uitsnijden die ik op internet gezien had van een houtsnijder die prachtige houtsnij werken maakte, genaamd Nico de Groot. Ik heb Nico toen een mailtje gestuurd mijn situatie uitgelegd, met de vraag of, en hoe ik dat ook zou kunnen als timmerman zijnde? Hij heeft mij toen uitgelegd hoe ik moest beginnen en de werking van zo’n burijntje. Hij adviseerde mij om lindenhout te gebruiken, ik ben toen enkel houtzagerijen in de buurt af geweest voor lindenhout, maar kon niks vinden. Op internet per kilogram kopen daar begon ik zeker niet aan. Maar ik dacht hout is hout, het een is wat harder als het ander dat wist ik uit ervaring, ik snij hem uit eikenhout, ik had immers tijd genoeg. De hardheid tijdens het snijden viel voor mij mee, het is een kwestie van vlijmscherp gereedschap hebben en houden. Toen ik de specht klaar had was ik zo trots als een pauw, ongelooflijk hoe dat heel langzaam uit het hout tevoorschijn komt vooral de afwerking van de specht vond ik mooi werk.

Inmiddels heb ik bij Babtist en de Beeldhouw winkel door de jaren heen redelijk wat gutsen en beitels verzameld. Ik moet niet te veel op die sites gaan kijken want dan kan ik vaak de verleiding niet weerstaan om die ene guts of anderszins te kopen. De werkstukken die ik maak geef ik meestal weg, ze hebben bij mij dan een tijd gestaan of gehangen, en iemand vind het mooi dan mag hij of zij het van mij meenemen.

Het moeilijks bij het houtsnijden vind ik de verhoudingen, bijvoorbeeld een hand die is veel groter dan je zo zou denken, leg je rechter hand maar eens op de binnenkant van de andere arm vanaf de pols naar je ellenboog en kijk dan maar eens naar die afstand. Zo heb ik een vrouwelijk naakt uit een blok eikenhout gestoken, toen ik het klaar had zag ik na een tijdje dat een bovenarm te lang was tegenover de onderarm, en een hand is ook te klein. Hoe langer dat je er naar kijkt hoe meer je opvalt wat anders had gemoeten. Maar goed dit zijn fouten of foutjes die je langzaam aan steeds minder maakt, en het is ook hoe kritische ben je op je werkstuk, ik ben maar een amateur, geen professionele houtsnijder zoals Patrick Damiaens uit Maaseik België, die verdient er zijn brood mee en maakt prachtig reliëf werk. http://ornamentsnijder.blogspot.nl/2012/07/houtsnijder-ornamentsnijder.html


Ik dacht een klein stukje over mij zelf te typen, het is meer geworden als ik dacht.

Met vriendelijke groet,

Harrie Schonkeren.
Pel.

foto mieke buiten 5.jpg
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Harrie! Leuk zo'n uitgebreide introductie. Mooie houthobby heb je gerealiseerd en zo te lezen ben je nog steeds in ontwikkeling met je houtsnijwerk:) Je leven heeft nogal wat beperkingen gebracht begrijp ik en ik lees ook moed en doorzettingsvermogen. Goed dat je deelneemt aan het forum, we hebben met elkaar al een boeiende gemeenschap opgebouwd en ik kijk uit naar je bijdragen!

Fons
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hallo Harrie,

Geweldig dat je met je handicap in staat zulke mooie dingen weet te maken.
Had nooit gedacht dat iemand met een dwarslaesie houtbewerkingsmachines kunnen bedienen, zal mijn simpelheid wel zijn ;-)
Geweldig om te horen en te zien dat je zo'n fantastisch werk kunt maken. Prachtig beeldje!
Uit welk hout heb je dat gemaakt?

Mvrg ook 'n Harrie.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hallo Harrie,

Meestal kom ik aan de voorstellen afdeling van dit forum helemaal niet. Het lezen van jouw uitgebreide introductie heeft geleid tot vele interessante toevalligheden. De vend Patrick Damiaens ken ik niet maar hij is een vriend van een vriend van mij. Samen zijn wij een keer langs bij hem in de werkplaats maar heelaas was Patrick die dag niet thuis toch was het mooi zijn uitgebreid collectie van gutsen en de bijzonder soort eikenhout die hij bewerkt te bekijken. De vriend van mij is ook meubelmaker, opgeleid in Maaseik en zijn vader was hobbyist houtbewerker die meestal mooi standklokken maakt met veel versiering en snijwerk vaak in eikenhout en al dit in zijn werkplek special uitgerust voor werken vanuit een rolstoel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.