Eerste tv meubel in kersenhout

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi woodworkers.
Aangezien ik sinds kort lid ben van dit forum en door klachten met m'n gezondheid nog niet zover ben dat ik al een werkstuk af heb nu ik sinds kort weer m'n hobby heb opgepakt dacht ik dat het leuk zou zijn om m'n eerste meubel wat ik een jaar of 12 geleden maakte 'ns te laten zien.
Dit komt eigenlijk doordat trilliwilli z'n eerste werkstuk (kaptafel) postte en dat was ook uit 2001 dus ik dacht toen, dan kan ik ook wel iets ouds laten zien.
Een tv meubeltje in Europees kersen toen nog op maat voor de tv's die er toen waren dus 66 cm breedbeeld.
Nu staat er een 42 inch op maar ik vind het meubeltje te leuk om op zolder te zetten.
Sorry voor het rommelige zoals alle bedrading maar ik wilde niet alles loskoppelen.
Hier eerst een paar algemene foto's en dan wat detailfoto's
Hier eerst zoals het met de oude tv was genomen van een oude foto.P1000717 [800x600].jpg

En dan zoals het nu is.P1000716 [800x600].jpg
P1000698 [800x600].jpg

P1000715 [800x600].jpg

P1000711 [800x600].jpg

Hier kan je de gespiegelde frontjes zien.P1000699 [800x600].jpg

Dan de details; het inlegblad wat erin moest passen en er wat freeswerk aan te pas kwam in de regels, dit heb ik in de bovenkant van de kast net zo gedaan
Op deze foto zie je ook iets van de sluiting die ik heb gebruikt met zo'n veerbolletje onder in de deur en het plaatje in de regel en daarnaast een inkeping voor de schuif en een foto van de schuif er bij. P1000714 [800x600].jpg
P1000713 [800x600].jpg

De zwaluwstaarten van de lade. P1000709 [800x600].jpg
en de onderzijde van de la ook in kersen. P1000710 [800x600].jpg
en achterzijde kast. P1000707 [800x600].jpg

Een van de grootste uitdagingen was om het blad op de kast te krijgen en toch vlak te houden op de steunen.
Ik koos ik voor deuvels tussen de steunen en de kast en om rekening te houden met de werking van het blad tov de steunen heb ik zwaluwstaarten gefreesd op de steunen en het negatief in het blad gefreesd.
het moeilijkste was in deze om de twee zwaluwstaarten evenwijdig te houden en ook de negatieven in het blad goed te plaatsen zodat het blad van voren af helemaal over de steunen kon glijden.
Dit is uiteindelijk gelukt en het blad ligt na zoveel jaar nog steeds vlak over de breedte, daar ben ik wel trots op.
Hier zie je foto's van de onderkant van het blad waarbij ik iets te ver had doorgefreesd (fout gemeten) en de achterkant waar ik een stukje hout in zwaluwstaartvorm erin heb gelegd en met een schroefje heb vastgezet.
Het voordeel verder van deze constructie vind ik dat als er bijv een keer een flinke kras op het blad plaatsvind dat je het blad zo eraf kan schuiven en opnieuw kan schuren.
De onderkant.
P1000706 [800x600].jpg

En de achterkant, door krimp na zoveel jaar steken de passtukjes wat uit.
P1000704 [800x600].jpg

Groetjes Willem
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een net kastje geworden.
Alleen de lade valt een beetje uit de toon, daar had je misschien ook een randje aan kunnen frezen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat is een net kastje geworden.
Alleen de lade valt een beetje uit de toon, daar had je misschien ook een randje aan kunnen frezen.

Bedankt Raymond voor je reactie.
Wat de rand in de lade betreft, ik had het niet bedacht indertijd maar wat je zegt had ook wel goed in het ontwerp gepast.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je bent trots op je passing van het blad, nou je mag ook trots zijn op de rest hoor!

De lade, die springt er wel uit, maar ik heb meer het idee dat dat net de natuur van hout is. Het heeft net een iets lichtere kleur. Kan ook lichtval zijn.
En uiteraard de nerf loopt de andere kant uit, wat ook een andere lichtspeling geeft.
Ik vind het een mooi kastje, ik zou het zo in mijn kamer zetten als ik een TV had :p

En sterkte met de gezondheid.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dank je Lemen voor je reaktie, behalve het kastje ook ivm m'n gezondheid.
Wat je zegt over de lichtval, natuurlijk scheelt het of de nerf met of tegen het licht in gaat, dat is bijv met de pool van vloerbedekking ook zo.
Daarnaast zie je zowiezo wel verschil, ook op het blad zie je waar meer tekening zit de kleur ook donkerder is.
De tekening van het hout op de lade is ook rustiger dan op de deurtjes,
Wat dat betreft is het altijd een beetje puzzelen met de planken.
Zo te lezen leef je dicht bij de natuur zo in Noorwegen tussen de sparren en geen tv in de buurt, dat lijkt mij heerlijk.
Norwegian wood, is'nt it good? zong John Lennon vroeger al. :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja dat is misschien wel het enige zinnetje wat ik kan waarderen van Lennon :D

De TV is een bewuste keuze hoor, die hadden we in NL al niet meer. UPS verhoogde in 2003 zijn tarieven, konden we er mooi per direct vanaf..
En natuur, inderdaad genoeg. Gisteravond lagen we warm aangekleed op ons rug in de tuin. Dan heb je geen TV meer nodig:
DSCF6199_50%.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Leuk dat ik inspireer om de eerdere projecten hier te laten zien. Het maken van foto's en plaatsen van een bouwverslag was toen nog niet zo gebruikelijk als nu met een forum als deze.

Het kastje ziet er strak uit, jammer dat de TV's zo plat en groot zijn geworden:mad:. Wat Lemen schrijft kan ik beamen, onze TV is meer een zwart schilderij, maar zonder gaat nog een beetje ver.

Is de constructie van het blad puur voor het werken van het hout, of heeft die open ruimte onder het blad nog een doel?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk dat ik inspireer om de eerdere projecten hier te laten zien. Het maken van foto's en plaatsen van een bouwverslag was toen nog niet zo gebruikelijk als nu met een forum als deze.

Het kastje ziet er strak uit, jammer dat de TV's zo plat en groot zijn geworden:mad:. Wat Lemen schrijft kan ik beamen, onze TV is meer een zwart schilderij, maar zonder gaat nog een beetje ver.

Is de constructie van het blad puur voor het werken van het hout, of heeft die open ruimte onder het blad nog een doel?

Dank voor je reaktie, het blad vond ik mooi zo boven het kastje en anders had de tv er niet opgepast dus ik had een wat groter blad wel nodig en zo ontstaat dan ook de open ruimte.
Aangezien het blad en de steunen dwars op elkaar staan moest ik wat verzinnen om problemen te voorkomen.
Een zwaluwstaart in het blad gefreesd was een goede oplossing want het blad kan blijven schuiven tov de steunen en over bijna de hele breedte wordt het blad door deze konstruktie vlak gehouden.

vrgr Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.