Record Power draaibank (1ste stap in draaien dus expertise verzocht)

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ik ben bezig met mijn instap in houtbewerking en naast meubels e.d. interesseert houtdraaien mij meer en meer.
Ben niet van plan om grote stukken te draaien of heel vaak (heb ook niet de ruimte om grote draaibank te plaatsen.)


Ik zag daarom van record power een kleine draaibank staan maar ik heb nu gn ervaring met draaibanken, de merken, ervaring etc.

Daarom had ik graag geweten of er onder jullie zijn die ervaring hebben met dit merk/toestel en meer raad kunnen verschaffen.
(Sirjacobsd normaal na nieuwjaar zal ik kijken om mij te registreren voor een cursusje in roeselare. maar eerst de huidige cursus afwerken. )


Toestel waar ik momenteel naar zit te kijken
DML305.jpg


Compacte gietijzeren draaibank met een centerafstand van 406 mm en een centerhoogte van 152 mm. Losse kop en beitelsteun met excentrische snelklemming en 6 snelheden. In tegenstelling tot de andere "kleinere" draaibanken in ons gamma wordt deze draaibank standaard geleverd met een schroefdraad van M33 x 3,5 mm. Voorzien van 12-delige verdeelplaat en handremwiel. Een bedverlengstuk is als optie verkrijgbaar.
Geleverd met beitelsteun 200 mm, meenemer MK2 en meedraaiend centerpunt MK2.
TECHNISCHE FICHE
Centerafstand
393 mm
Centerhoogte
152 mm
Hoofdas:
- conus:
- boring:
- schroefdraad:


MK2
9,5 mm
M33 x 3,5 mm

As losse kop:
- conus:
- boring:


MK2
9,5 mm

Motor
375 W
Snelheden:
6 (350, 670, 1025, 1500, 2230, 3250 tr/min)
Gewicht:
39 kg
Totale lengte:
1030 mm


CodeOmschrijvingPrijs excl. BTWPrijs incl. BTW
DML305-M33-EPRecord Power DML305 Houtdraaibank, 230VC€ 395.8621%€ 478.99
 

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Hallo

Je moet anders op YouTube eens kijken naar Marius hornberger, die bezit zo'n toestel van record.
Hij draait er mooie dingen mee, misschien kun je hem mailen of het toestel hem bevalt.
Al bij al denk ik dat het een goede machine is, ikzelf heb begin dit jaar de ts250 van record gekocht
En ben hier uiterst tevreden over, voor mijn budget een zeer degelijke machine.
Maar ook bij HBM hebben ze zo een draaibank, ziet er volgens mij hetzelfde uit, maar heb met dit merk
Geen ervaring, maar hier is hij wel een stuk goedkoper
https://www.hbm-machines.com/produc...outdraaibankensub/hbm-450-x-300-houtdraaibank
Anders kun je voor de record hier eens kijken, goedkoopste dat ik gevonden heb, heb mijn ts 250 daar gekocht
http://www.holz-metall.info/shop1/artikel9026.htm
Groeten, stefan
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Thanks voor de tip. alle reviews die ik gelezen had over dit toestel zijn zeer lovend. Ben niet vertrouwd met machines van HBM noch record maar die Record heb ik al voor ogen gezien en zag er zeer degelijk uit.
Heb ook aal een lange draaimachine gezien ind e brico voor 100€. Maarja duur kopen tov duurkoop. Geef liever iets meer uit dat ik weet dat ik mij neit direct zorgen moet maken rond onderhoud/bruikduur etc.

Zou zoiezo ergens kopen waar ik langs kan gaan omwille van de extra informatie, onderhoud, herstelling. Ben in dat opzicht nog wat ouderwets ingesteld (ondanks de jeugdige leeftijd :) )
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een draaibank met Frequentieregelaar is heel fijn, ik heb de indruk dat die er niet opzit.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb zelf de Woodfast M305 gehad (identiek aan de Record Power en ook afkomstig uit dezelfde Chinese fabriek). Het is een heel fijne machine zonder een frequentieregelaar.
Het is echter bij deze machine zo makkelijk om de snaar om te zetten dat je die niet echt mist. Ik heb 'm destijds verkocht omdat ik een grote Killinger (met regeling) heb gekocht.
Als ik voldoende plaats in mijn garage/werkplaats had gehad had ik hem zeker gehouden.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
is het als beginner echt nodig om al een frequentieregelaar te hebben? ik zal al blij zijn als ik m'n eerste schaal/handvat kan draaien na wat oefening :). (en om direct 1000€ uit te geven voor een kleine draaibank als je nog nooit gedraaid hebt... want dat is uiteindelijk het verschil zie ik tussen de VS en de standaard)

Bedankt voor de info in elk geval O Peatey
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Je moet het zo zien. Twintig jaar geleden had niemand een frequentieregelaar op een klein houtdraaibankje.Simpelweg omdat deze regelaars onbetaalbaar waren. Je moest dus gewoon snaren omleggen. In de praktijk draaide je daardoor vaak op een verkeerd toerental, omdat het te veel werk was om steeds de snaar om te leggen. Tegenwoordig zijn regelaars door de voortschrijdende techniek
dusdanig betaalbaar geworden, dat je ze ook op kleine machines kunt krijgen. Toerental aanpassen met de draai aan een knop. Of je daar de meerprijs voor over hebt, bepaal je zelf.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Een machine met frequentieregelaar kost minimum rond 900 euro. Dit zijn de Midi draaibanken. Een andere klasse dus.

Een vario heb je op machines van dezelfde prijsklasse als de Record DML 305. Als je de snelheid vermindert met een vario systeem neemt de kracht, het koppel, af. Met de Woodfast m 305 of de Record DML 305 heb je 6 mechanische snelheden. De koppel is dan juist groter wanneer je langzaam draait. En de goedkope vario elektronika kan ook niet stuk, als je er geen hebt. Voor mij waren dit 2 redenen om in deze klasse van ( mini) draaibanken voor een Woodfast /Record te gaan. Het halve forum vindt de vario wel een meerwaarde. Er zijn dus twee strekkingen in.

Een frequentieregelaar is een totaal ander systeem, dat is zeker aan te raden.

De Woodfast ( 2 jaar garantie) is 21% goedkoper dan de Recordpower ( 5 jaar garantie) bij Willy Van Houtte. En Woodfast geeft er een 145 mm opspanplaat bij.

Zoek maar even op internet: de Woodfast M305 ( deze bestaat langer dan de Record versie, vandaar) wordt als een prima, degelijke draaibank omschreven. Alleen opmerkingen over het beperkte motorvermogen , maar dan hebben we het over te hoge verwachtingen voor zo'n mini. Dit is geen draaibank voor iemand die constant 30cm dozen wil gaan draaien met grote gereedschappen. Deze groep houtdraaiers hebben een andere machine nodig. Zelf heb ik de machine nog nooit stil gekregen , ook niet een schalenguts van 16 mm die ik in en over een pot van 24 cm doorsnede heb geramd. Toegegeven, bij 30 cm verwacht ik minder comfort, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Indien je veel zou gaan draaien zul je op den duur waarschijnlijk vele malen meer geld uitgeven aan een chuck, bekken, beitels en gutsen, beitelsteunen, verschillende centers, nog een chuck, enz. Je kunt later alles meenemen naar een grotere bank want er is een M 33 en MC 2 aanwezig. En dan weet je welke grote draaibank je wil hebben.

Je kunt met deze machines geen buil vallen, je hebt heel veel machine voor je geld , is compatibel met de standaard accessoires, snaarverlegging is snel en gemakkelijk, is goed gecentreerd en goed doordacht en is heel robuust.

Heel tevreden over mijn Woodfast en ik mis de elektronica totaal niet.

succes met je keuze,

Groeten
Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een machine met frequentieregelaar kost minimum rond 900 euro.
[...]
Een vario heb je op machines van dezelfde prijsklasse als de Record DML 305.

Even een kleine aanvulling: het verschil is dat een machine met freqentieregelaar een wisselstroommotor heeft, en een machine met wat ornament een vario noemt een gelijkstroommotor - kijk maar bij de specs van bijvoorbeeld de HBM 450 en 450 vario.

Herstel - in de specs is het niet te zien; maar WEL op de plaatjes (Inductie motor vs. DC motor)
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
ik denk dat ik bij mijn eerste idee blijf. gewoon de 5 jaar garantie van record en het feit dat ik het in een winkel niet ver van de deur kan halen zijn net dat extra iets waar ik toch belang aan hecht
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Geneyn

mijn draaibankje komt ook van bij Willy v. Houtte . Laat ze er uitleggen welke bout ,voor het vergrendelen van de riemenkast, je er best uithaalt. Anders wordt het riem verleggen een veel te vervelende klus.

Veel plezier ermee, ik amuseer mij in ieder geval te pletter met mijn (zelfde) mini, het is fijn apparaat.

Groeten,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.