Draaibank kopen

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Het draaien krijgt steeds meer mijn interesse , zo ook op de open dag . Toch maar een nieuwe draaibank aanschaffen .
Na eerst zitten te twijfelen tussen een Jet JWL 1221 VS en een Drechselmeister wil ik toch de laatste gaan kopen .
Dan de vraag waar ik hem ga kopen , bij Schulte of bij Maene . Afstand is voor mij ongeveer gelijk .
Bij Schulte was deze in de aanbieding waarschijnlijk tijdens de open dag daar , maar nu niet meer .
Uiteindelijk wil ik zaterdag een Drechselmeister gaan kopen in Belgie .
Het lijkt me leuk om schaaltjes , vaasjes en andere kleinere dingen te draaien . Ook wil ik er een chuck bij hebben .
Wat is aan te bevelen voor beitels om te beginnen . Is een set van 5 voorlopig genoeg en welke kwaliteit is aan te raden ?
Enkele jaren geleden had ik nog een oude Elektra Beckum draaibank , maar die vond ik te groot en die werkte niet lekker .

Groeten Willem
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
ik heb bij willy vanhoutte een kleine draaibank van record dacht ik gezien met een basisset beitels inbegrepen. Ik versta natuurlijk dat dit gn high end beitels zullen zijn maar om mee te beginnen is het al iets.
Ik zal in elk geval rond nieuwjaar kijken om zo'n draaibankje aan te schaffen om eerste stappen in draaien te zetten (eerst nog wat sparen)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Willempie,

Onlangs heeft een forumlid er eentje gekocht bij Maene. Hij moest die eerst eerst bestellen, dus best eerst eens bellen om na te gaan of die in stock is, en laten reserveren. Ook Schulte is al eens zonder voorraad geweest, las ik ooit. De Crown gutsen lijken wat goedkoper bij Maene.



groeten
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
De Drechselmeister is ook te koop bij mede-forumlid Ronald Kanne: www.dehoutdraaierij.nl; veel dichterbij voor je.
Hij heeft ook Crown beitels en chucks in zijn assortiment.
Ronald heeft geen reguliere winkel, maar je kunt hem altijd bellen voor een afspraak.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Handig18 had het eerder over de draaibanken denk ik. Volgens zijn website verkoopt ronald alleen Oneway draaibanken, geen Drechselmeister.

Klopt, maar binnenkort wel! dus iedereen heeft gelijk! Ik kan de drechselmeisters nu al wel verkopen maar ik heb ze nog niet op voorraad. Bovendien zijn de Midi's nu helemaal op. Eind oktober komt er weer een container aan in Hamburg. en dan zal ik ze ook spoedig hebben. Heel misschien heb ik er al 1 bij me in Ede op 24 oktober.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Willempi,
ik heb onlangs een Drechselmeister aangeschaft en ik stond ermee te draaien in Zutphen samen met nog een andere collega die er ook een bij had.
Het mooiste en beste demo draaibankje die ik al in mijn handen heb gehad.
Zeker een aanrader om het te overwegen.
Bij Maene Stefaan bel je best om hem te bestellen en na een 3 à 4 dagen is hij binnen.
Ronald zal zeker ook een aanrader zijn als hij deze zou verkopen.
Tip, probeer zeker eens bij iemand die er een heeft en probeer verschillende types uit alvorens je uw keuze maakt.
Succes met uw keuze.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Ik heb een mailtje naar ze gestuurd , dus even afwachten . Wat is aan te raden voor de beitels om te beginnen een set van 5 , of meer ? Hoef niet de allergoedkoopste , beetje kwaliteit mag wel .

Willem
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb een mailtje naar ze gestuurd , dus even afwachten . Wat is aan te raden voor de beitels om te beginnen een set van 5 , of meer ? Hoef niet de allergoedkoopste , beetje kwaliteit mag wel .

Willem

Ik zou overwegen: een spindelguts, ongeveer 2 cm breed, een schuine (vlakke) beitel, 2.5 cm breed, een afruw- of schrobguts, zo groot mogelijk, en een schalenguts, in die volgorde. Met een goeie spindelguts kun je 'klein' hout ook afruwen, dus daar kun je mee beginnen, het hanteren van de vlakke beitel is denk ik de belangrijkste vaardigheid die je als houtdraaier onder de knie moet krijgen, met een afruwguts kun je vervolgens ook groter hout bewerken, en daarna kun je je ook aan schalen wagen. De maten: Joost Kramer roept altijd 'met een grote beitel kun je ook klein draaien, andersom niet'.

Edit: doe ook maar een afsteekbeitel ;) Maar dan wel een dunne.
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Sirjacobsd , ik heb u gezien en ook gesproken in Zutphen .
Ik ben vandaag naar Belgie geweest bij Sefaan en heb de Dreichselmeister Midi gekocht .
Ook een setje beitels van Hamlett en een chuck .
Volgende week aan beginnen met schoonmaken en dan uitproberen .
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Sirjacobsd , ik heb u gezien en ook gesproken in Zutphen .
Ik ben vandaag naar Belgie geweest bij Sefaan en heb de Dreichselmeister Midi gekocht .
Ook een setje beitels van Hamlett en een chuck .
Volgende week aan beginnen met schoonmaken en dan uitproberen .

Heel tof dat je er ééntje hebt gekocht, maar ik heb de link niet gelegd dat ik met u gesproken heb.
Sorry daarvoor, ik heb zodanig veel mensen ontmoet waarvan ik niet meer weet wie bij mij geweest is.
Qua gezicht kan ik u ook niet meer voorstellen, maar plaats eens een foto van u zodanig dat mijn geheugen wat opgefrist is.
Ik ga nu op het eind van de week bij Stefaan Maene langs om wat bestellingen op te halen.
Toch een dikke proficiat met uw aankoop en je zal het zeker u niet beklagen.
Ik ben super tevreden over de mijne.
Succes ermee.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
sirjacobsd , ik liep met een kamera om mijn nek .
Maar ik heb niet veel foto`s gemaakt , had een andere lens mee moeten nemen .
Maar Stefaan kon u ook , en hij heeft een leuke winkel met veel hebbedingetjes .

Groeten Willem
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Nee Rick , hij staat nog in de doos . Mijn schuur heb ik niet aan huis en heb het een beetje druk deze week .
Voordeel van deze draaibank is dat die je hem bijna niet hoort draaien .
Aanstaande zaterdag moet ik ook werken en kan ik ook niet naar Ede voor de open dag .
Ben ook benieuwd , wil in ieder geval niet te grote dingen draaien .

Groeten Willem
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Draaibank 2.jpg,
Vandaag alles uitgepakt , schoongemaakt en opgebouwd .
Een paar stukjes hout geprobeerd , je hoort hem bijna niet draaien .
Binnenkort wat betere houtsoorten aanschaffen , maar eerst oefenen .

Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.