Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Stanley #71

Stanley #71

Een aantal weken geleden heb ik een oude Stanley #71 (1901-1905) grondschaaf opgedaan, waarvan een van de knoppen al niet zo jofel meer vast zat. De schroef is afgebroken geweest, en het restant van de schroef is er met geweld weer ingedraaid. Uiteraard bij het lossen van de andere knop brak deze schroef natuurlijk ook .
    Ondertussen heb ik de restanten voorzichtig uitgeboord en het draad weer hersteld met een draadtap.

Aangezien het hier geen metrisch draad betreft ben ik nog op zoek naar twee verzonken messing schroeven met 1/4 draad, zoals afgebeeld (dit is m6)
    messing schroef.jpg
    Is er iemand die weet waar dit soort schroeven per stuk te verkrijgen zijn, of heeft iemand een alternatieve oplossing?

20151006_160807.jpg20151006_160858.jpg

Het is misschien een idee om de gaten op de schaaf zelf groter uit te boren en nieuw draad er in te tappen..

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Een goede gereedschap / ijzerhandel moet die m.i. kunnen leveren

Mocht je nou niks kunnen vinden dan mag je de schaaf ook aan mij doneren hoor

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Zo mooi worden ze niet meer gemaakt!

@Sido, dit heb ik overwogen of om er een helicoil/ draadbus in te zetten. Maar ik had het idee dat er dan te weinig materiaal bleef staan.
    Ben wel al leveranciers tegen gekomen op het www die deze schroeven leveren, maar dan moet je gelijk een hele doos afnemen.

Heb je geen fabory in de buurt?
    je kan er ook rvs met een likje kopervet in draaien ipv messing.
    Laatst gewijzigd door Sido; 07-10-15 om 07:22.

Zou er iemand op het forum een paar voor jou kunnen draaien? Scheelt een hoop zoek-ellende...

waar en hoe gebruik je dit soort schaaf? heb nog nooit zoiets gezien. (is dit vergelijkbaar met zo'n trekijzer?)

Het is een zogenaamde "grondschaaf" of "horletoet". In het engels noemen ze het een "router plane" wat al een beetje aangeeft wat ie doet. Je gebruikt een grondschaaf om groeven te schaven of uit te diepen, of om een gat of schouder van een pen netjes parallel met het oppervlak ernaast te maken.

Forum Rechten