HPL platen naadloos verlijmen?

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Beste woodworkers,

Mijn werkstuk is te groot voor om uit een enkele HPL plaat te bekleden en ik zal op een vlak stuk een tweede HPL plaat moeten aansluiten.
Nu heb ik hier geen ervaring mee en begrijp dat met contactlijm er geen stel mogelijkheden meer zijn. Hoe kan ik het HPL netjes op elkaar aan laten sluiten?

Alvast bedankt!

Groet,
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik weet niet hoe groot het is, hoe je het eea gaat klemmen etc, maar je kan ook prima met epoxy lijmen
beresterk, waterbestending etc...
daar kun je makkelijk nastellen
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Dank Toxiq. Heeft epoxy verder nog nadelen? Lees overal dat er contactlijm wordt gebruikt namelijk.
Nastellen zou wel heel fijn zijn. Meubel is 2,20 lang en 1,30 hoog. Maar wil de houtnerf van de HPL verticaal dus daarom krijg ik een naad.
Het gaat om een camper meubel in een surf bus, dus waterbestendig spreekt me wel aan!

PS. ik kan niet persen, alleen met een drukroller aanrollen. Weet niet of epoxy geperst moet worden?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat je de losse stukken HPL eerst naadloos aan elkaar moet plakken met een sterke niet elastische tape.
En dan de tape over de hele naad tapen.
Dan het hout en de HPL lijmen.
Latjes dwars op de naad op het gelijmde hout leggen.
Het gelijmde HPL er op leggen en dan in het midden beginnen met de latjes er uit te trekken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als epoxy net gemend is dan is het net een lak (qua viscositeit)
na een tijdje begint het plakkerig te worden en dan gaat het uitharden snel (je moet dus op de potlife letten, er is, snelle en trage verharder)
Om er meer een lijm van te maken kun je het mengen met aerosil (dan heeft het ook een beetje vullend vermogen
Wel ben ik van mening dat je het moet aandrukken/klemmen
Verders heeft het geen nadelen naar mijn mening
 

schumi

Nieuw lid
13 sep 2014
24
2
Heb vroeger veel met formica gewerkt. PLakte dat met PU lijm maar dan moest het hele meubilair erop om de zaak aan te drukken. PU prefereer ik omdat het dunner en vloeibaarder werkt dan de contact lijmen zoals BisonTix. Verder blijft de lijm verbinding beter met PU, met contact lijm had ik toch wel dat hoeken loskwamen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.