Vaas conifeer

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ziet er al heel goed uit. Benieuwd naar het eindresultaat.
Succes met de uit- en werking ervan.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb zelf onlangs een houten kruik gedraaid van 48cm hoog.
Ik heb die in 2 dagen gemaakt en de nacht ertussen in plastic gewikkeld om vervorming zo veel mogelijk te voorkomen.
Aan de krullen van jou draaiwerk te zien is de conifeer ook nog niet heel erg droog.
Daarom lijkt het mij verstandig niet te lang te wachten met uithollen want de vaas gaat niet rond blijven.
Veel succes en ik ben benieuwd naar het eindproduct.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vaas is inmiddels uitgehold.
Met handen en voeten 31 cm diep gekomen:p.
Hout heeft ongeveer een maand of 10 gelegen, maar was nog erg nat (water liep soms nog van de beitel).
Zo'n kruik van 48 cm red ik dus echt niet. De 31 cm is voor mij wel het max haalbare.
De laatste 5 cm duurde net zolang als de eerste 26 cm:cool:

Ik heb zelf onlangs een houten kruik gedraaid van 48cm hoog.
Ik heb die in 2 dagen gemaakt en de nacht ertussen in plastic gewikkeld om vervorming zo veel mogelijk te voorkomen.
Aan de krullen van jou draaiwerk te zien is de conifeer ook nog niet heel erg droog.
Daarom lijkt het mij verstandig niet te lang te wachten met uithollen want de vaas gaat niet rond blijven.
Veel succes en ik ben benieuwd naar het eindproduct.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Vaas is inmiddels uitgehold.
Met handen en voeten 31 cm diep gekomen:p.
Hout heeft ongeveer een maand of 10 gelegen, maar was nog erg nat (water liep soms nog van de beitel).
Zo'n kruik van 48 cm red ik dus echt niet. De 31 cm is voor mij wel het max haalbare.
De laatste 5 cm duurde net zolang als de eerste 26 cm:cool:

Welke leunspaan gebruik je op uit te hollen? Die op de foto? Dan kan ik je problemen wel begrijpen.
Als je een platte leunspaan maakt, door een rechthoekige strip metaal op een staaf te (laten) lassen,
kun je die een heel eind de vaas insteken, waardoor diep uithollen veel gemakkelijker gaat.

Maar de vaas is toch prima gelukt!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
@ Jurriaan: Las je daar een rechte strip op of gebogen, zodat de beitel er niet te makkelijk afschiet? hoe zwaar kan de strip het best worden?

@ Nico: Nog bedankt voor het plaatsen van deze tekening. Voor mij werkt deze bril prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Ach ik zeg altijd dat de vaas stabieler staat als de vaas niet geheel uitgehold is. Zelf heb ik een vergelijkbaar probleem 20 cm diep gaat 24 cm het max. Ik heb mijn leunspaan niet in de vaas gestoken. Ik zal eens uitkijken naar een geschikte. Trouwens een nette vaas.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De truc is de beitel zo te houden dat het hout een kracht naar beneden uitoefent op de leunspaan. Mijn beitel lijkt qua opbouw op een Woodcut ProForme, dus een haak-achtig scherp stuk met een plaatje er boven zodat er niet te veel materiaal weggenomen kan worden. Dat werkt best aardig, eigenlijk.

Er zijn ook mensen die er een gat in boren en daar een soort van half-rond vorkje in prikken, waar de beitel in ligt. Dat kun je o.a. kopen voor de VB36:
http://www.vb36.com/vb36-shop/vb36-toolrest/werkzeugauflagen-geschwungen/vb36-werkzeugauflage-geschwungen.html
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vandaag ook een beetje aan het knutselen geweest. ....

20151009_122324.jpg

Of deze gaat werken weet ik niet maar is wel stevig doordat die strip hoogkant te lassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.