Eiken kaptafel

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn eerste werkstuk dat ik hier laat zien op het forum. Met de kerst van 2001 heb ik een kaptafel gemaakt van eikenhout in combinatie met RVS elementen.
Het ontwerp is van mijzelf, en ik heb hier ook geen tekeningen van gemaakt, het meubel is tijdens de fabricage op de huidige maatvoering gekomen.
Het maken heb ik samen met mijn vader gedaan bij mijn ouders in de schuur. Hij heeft een zaagtafel en vlak vandikte bank die hiervoor zijn gebruikt.
Het hout is grotendeels afkomstig van oude kerkbanken uit de Petruskerk in Leiden, die na de verbouwing hiervan over waren. Hier heeft mijn vader een aantal kerkbanken van gekocht van de aannemer die destijds de verbouwing heeft uitgevoerd.

De poten zijn van RVS buis, welke aan de bovenzijde zijn dicht gelast en afgewerkt, in de onderzijde zitten POM doppen.
De spiegel heeft halogeen lampjes, die gevoed worden door een trafo in de tafel. De stroom gaat door één van de RVS pootjes waar de spiegel op staat, deze heb ik doorgeboord.

Alleen de handvatten van de lades zijn gekocht, die pasten perfect bij de rest. Ook de spiegel met facetten heb ik zo gekocht, en de houten lijst met lampjes daar pas omheen gemaakt.


Hier de tafel in zijn geheel, LxDxH=114x45x70cm, de spiegel is 77cm hoog vanaf het blad.
Kaptafel-1.jpg

Hier met de lampjes aan, ik heb me laten inspireren door de spiegels die door de professionele grimage gebruikt worden bij bijvoorbeeld TV opnames.
Kaptafel-2.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In detail de tafel met lades en de poten die er tegenaan zijn bevestigd. De bovenzijde van de poten ligt gelijk met het blad.

Kapafel-3.jpg

Hier het detail van de poten. Het hout komt onder 45 graden naar buiten, de ronding van de poot heb ik op werk op de CNC freesmachine uitgefreesd.

Kaptafel-4.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een van de lades met het RVS handvat. De voorzijde van het blad loopt met een ronding.

Kaptafel-5.jpg

De spiegel met de lampjes. De houtverbindingen zijn blind aan de achterzijde, en achter de spiegel lopen de draden. Aan de achterkant van de spiegel is een dun multiplex gemonteerd om de draden weg te werken.

Kaptafel-6.jpg

Dit is het eerste serieuze meubel dat ik heb gemaakt, en ben daar best trots op (mijn vriendin ook trouwens). Het enige dat echt fout is gegaan, en ik ook niet heb kunnen oplossen, is dat het bovenblad toch iets is gaan krimpen, waardoor de poten niet meer zo strak aanliggen als op de foto's, dat is leergeld voor de volgende keer.
Deze foto's zijn ook allemaal destijds gemaakt bij de plaatsing in mijn slaapkamer, van de bouw heb ik geen foto's gemaakt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dit is het eerste serieuze meubel dat ik heb gemaakt, en ben daar best trots op (mijn vriendin ook trouwens). Het enige dat echt fout is gegaan, en ik ook niet heb kunnen oplossen, is dat het bovenblad toch iets is gaan krimpen, waardoor de poten niet meer zo strak aanliggen als op de foto's, dat is leergeld voor de volgende keer.
Deze foto's zijn ook allemaal destijds gemaakt bij de plaatsing in mijn slaapkamer, van de bouw heb ik geen foto's gemaakt.

Hier mag je zeker trots op zijn!

Eiken blijft altijd een beetje werken. Je zal zien dat het straks in de winter, als de verwarming weer aan staat en de luchtvochtigheid toeneemt, het blad weer aansluit.
Als je het andersom had gedaan, was er misschien wel een poot los gedrukt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie slanke kaptafel. Ik vind de aansluitingen van de poten op het hout erg mooi gemaakt.
En dat werken tsja, net wat Raymond al zegt; andersom had je weer problemen gehad met de poten.
De spiegel is ook wel een beetje showerig zo met die lampjes, niet helemaal mijn smaak maar het was precies jullie bedoeling om een soort grimeerspiegel te maken dus het is prima gelukt.
Misschien wel een leuk idee om oude werkstukken te laten zien, kan ik ook nog wat plaatsen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Goed gedaan, zeker voor een eerste werkstuk! Wat ik zelf anders zou doen, is de stijlen van spiegel van onder tot boven door laten lopen en de rails er tussen te plaatsen en het voorfront uit 1 doorlopend stuk gemaakt, zodat ladefronten en de rest wat uniformer ogen. En misschien dat onderste strookje onder de lade laten vervallen, zodat je een zwarte lijn onder de lade niet meer ziet. Maar ja, het kan altijd anders :D!!
Ben benieuwd naar je volgende werkstuk!

jaap
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bedankt voor alle reacties.

Raymond, dat werken is het ergste geweest de eerste drie maanden dat die stond. Ik heb na al die jaren niet de illusie dat het nog dicht trekt.
Grootste fout die ik gemaakt heb, uit onervarenheid, is het meubel niet eerst acclimatiseren voordat ik die laatste precisie handelingen heb gedaan.

Ik weet nog dat ik met mijn vader buiten stond te schaven onder de parasol, omdat er natte sneeuw naar beneden kwam. De schuur was te klein voor de grote planken om door te voeren. Dat zou ik nu denk ik anders doen.

Willem, mijn vriendin is kippig zonder bril op. Die lampjes zijn het einde voor haar. Overigens ken ik haar pas een paar jaar, maar het meubel viel in de smaak en heeft de opruiming van het samenwonen ruimschoots overleefd:D.

De oude kerkbanken waren prachtig uitgangsmateriaal. Drie cm dik en vier meter lang. De voorste bank uit de kerk, met alle uitklapzittingen zat er ook bij. Mijn vader heeft een transportbedrijf gehad en de kraan was nodig om te laden, 600 kg hout in één keer. Hij heeft nog voorraad ervan.
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Potverdikie, dat is een mooie kaptafel, daar mag je zeker trots op zijn.

En ik vindt die verlichting ook heel erg mooi, nou ben ik toch wel een lampjes en knopjes gek, maar het geheel ziet er prachtig uit.

Groet, gerry
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.