diameter afzuigbuis

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo.

Ik zou graag informatie willen over de diameter van een afzuigsysteem.
Stel ik heb een 2 pk motzuiger met cycloon.
2500m3 capaciteit

De aansluiting op de cycloon is 125mm
Moet ik die 125mm dan helemaal tot de machine doortrekken en dan daar een verloop naar 100mm op de machine aansluiten?
Of kan ik tot een ongeveer een meter voor de machine 125mm buis leggen en de laatste meter (of zo kort mogelijk) na een schuifklep met 100mm slang op de machine aansluiten?
of geeft dit te veel weerstand.

mvg
Benjamin
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe kleiner de buis, hoe groter de snelheid van de lucht in de buis bij hetzelfde aangezogen volume. Hoe groter de snelheid, hoe groter de weerstand (dan neemt kwadratisch toe bij auto's, dus ik vermoed in een buis ook). Hoe groter de weerstand, hoe minder de zuigkracht - dus volgens mij zo kort mogelijk 100 mm.
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Meestal is het wenselijk om een zo groot mogelijke volumestroom te hebben. Dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk fijn stof wordt opgezogen. Dit bereik je door een zo groot mogelijke buis diameter te gebruiken. Het nadeel kan zijn dat de luchtverplaatsing in de buis te langzaam wordt. Hierdoor zullen zware stofdeeltjes en krullen in de buis blijven liggen.
In de meeste gevallen zul he dus moeten schipperen wat buisdiameter betreft

Wil je echt het naatje van de kous weten, dan zou ik aanraden om even de website van Bill pentz op te zoeken.

Succes met aanleggen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.