Mijn eerste kastenwand in melamine

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gezien ik bijna klaar ben met mijn vorige projectje (paneeldeuren voor kastenwand van den Ikea) wil ik al aan een ander projectje beginnen (ik doe kamer per kamer op in ons huis, dus een ander projectje = een andere kamer). Hierbij een paar foto's van hoe het er nu uitziet:
IMG_6146.jpg
IMG_6147.jpg
Nog een rommelkamer dus waar dringend iets moet aan gedaan worden.
Dit weekend de melamineplaten in mijn garage geschouwd (het zijn er een kleine 20), nee niet allemaal voor deze kasten, ik wil ook nog een opgehangen kast in mijn garage, dus samen besteld om leveringskosten te drukken...
Waar die prachtige ;) zwarte kast staat komt dus een nieuwe kastenwand van muur tot muur.
Uitdaging voor mij is dat het de eerste keer is dat ik met melamine werk... hopelijk bevalt het een beetje... Heb alvast al een nieuw zaagblad gekocht voor op mijn ts55 en een nieuwe strip op de grote lat geplaatst. Morgen wil ik nog een zelfgemaakte parallelaanslag maken om gemakkelijk alle onderdelen op dezelfde maat te zagen (de Festool parallelaanslagen waren me wat te duur voor die paar keer dat ik het nodig heb...)

Bij deze dus nieuw beginnend draadje, als alles goed gaat morgen een update!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb nog een vraag: De kopse kant van de corpussen moet geschilderd worden (om hetzelfde kleur te hebben als de mdf deuren) nu vroeg ik me af, hoe werk ik die kopse kanten het beste af? Afplakken met kantband en dan opschuren, primeren en schilderen... Of lijm ik een "strookje" mdf van 12mm aan de kopse kant vast zodat ik die kan schilderen?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ben de laatste dagen wat verder kunnen geraken:
IMG_6152.jpg
De platen beginnen verzagen... Ik wou me een mooie 'jig' maken als parallelaanslag, met de gekende gordijnrails zodat ik die ook kon vastzetten met de spanvijzen van Festool, maar toen ik die in den Brico niet kon terugvinden (waar ik ze eerder al kocht) bleek dat het assortiment in ALLE brico's veranderd is en die zitten er nu niet meer bij... gezien ik een paar dagen thuis was om de kasten te maken maar niet beginnen rondrijden om er elders te zoeken en maar een simpele 'jig' gemaakt, gewoon kwestie van zeker elke keer op dezelfde breedte te zitten.
IMG_6151.jpg
Verder verzagen van de kleinere delen...
IMG_6156.jpg
Met contactlijm de afkantbandjes aangelijmd...
IMG_6157.jpg
IMG_6153.jpg
De afkantbanden met behulp van de bovenfrees en een kopieerfrees gelijk afgefreesd...
IMG_6155.jpg
IMG_6154.jpg
Tot daartoe tevreden van het resultaat, maar dat waren nog maar 2 van de 7 platen...
Na de 3e plaat begon de snee als zwart te keuren en begonnen er al wat brokken af te springen... Nochtans een nieuw zaagblad van CMT, aangeraden door CMT zelf voor het verzagen van melamine... :( Een ontgoocheling! gelukkig moeten de kopse kanten toch geverfd worden, dus enige troost dat een brokje af hier en daar toch nog bedekt zal worden, maar toch...
IMG_6158.jpg
De ruggen infrezen ging dan wel vlot, en dat met een freesje van ecotools die nog geen 3 euro kost! Gezien de prijs had ik er 4 gekocht, nu, alle ruggen zijn gefreesd (en netjes gefreesd!!!) en het is nog steeds het eerste freesje die er op zit... Volgende keer bestel ik er ook een zaagblad!!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_6160.jpg
een soort van rijboring gemaakt met een mdf-malletje... 4 reeksen van 5 gaten om een beetje flexibiliteit te hebben voor het plaatsen van de legplanken...
IMG_6161.jpg
IMG_6162.jpg
Een bredere kast in de klemmen...
IMG_6163.jpg
Deze komt dan recht te staan... ze is 94.5 x 220cm
IMG_6164.jpg
En een groepsfoto van de corpussen die al klaar zijn die al voorlopig op de sokkel geplaatst zijn...

Voor de legplanken zal ik rondom 1 à 2mm met de frees affrezen en alle kanten voorzien van kantband. Door het frezen van de zijkanten verwacht ik een goed resultaat.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Op de onscherpe foto zijn het lijmresten die zichtbaar zijn, zo erg zijn de brokjes niet! Met wat aceton waren die snel verwijderd.

Iemand tips om die hoge kasten aan de muur te bevestigen? Onderaan staan ze op de sokkel en schroef ik die nog even aan de sokkel vast + aan elkaar, maar hoe bevestig ik die nog eens aan de muur zodat die niet gaan overhellen als er gewicht in komt?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb me laten vertellen dat er in melamine ook kleine stukjes metaal zitten.
Zelf ook al gezien dat er soms een hele kleine vonk te zien is bij het zagen van dergelijke platen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb me laten vertellen dat er in melamine ook kleine stukjes metaal zitten.
Zelf ook al gezien dat er soms een hele kleine vonk te zien is bij het zagen van dergelijke platen.

Toen ik zag dat de snee een donkere kleur begon te krijgen ben ik ook naar het binnenste van de plaat gaan kijken, daar zag ik groene stukjes, rode stukjes,... tussen de spanen zitten... Ik heb nochtans ook nog geen groen / rood hout gezien... (en de platen komen van de houthandel)
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@adrieH : bedankt voor de tip, ik dacht dat deze eigenlijk enkel gebruikt werden om letterlijk kasten 'op te hangen'.

@jaap : daar had ik ook aan gedacht, met het filmpje in het achterhoofd van Benchworks toen hij een kast maakte om zijn frezen in op te bergen, maar is de vezelplaat van de corpussen sterk genoeg om daar zo'n French cleat aan te schroeven? Ik bedoel: op 1.5cm van de rand is een groef van 9mm breed op 7mm diep ingefreesd voor de ruggen... Als ik dan in die kopse kant nog een schroef draai voor de French cleat... gaat de boel dan niet kapot gaan?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ondertussen wat verder met de kasten... Vooral kantband aangebracht voor de legplanken en afwerken ervan. Om de plankhouders minder zichtbaar te maken heb ik met een frees met ondersnijder gaten geboord in 2 legplanken die tegen elkaar geklemd waren. Zo heb ik in elke legplank een half rond gat kunnen bekomen waarin de plankdrager past.
In het midden van de wand komt een open eiken kast, deze heb ik gisteren al grotendeels kunnen maken, enkel de legplanken nog en dan behandelen. (voor de fun al eens wat boeken in gezet).
Hierbij enkele foto's: (van de eiken kast heb ik helaas geen foto's getrokken bij het maken)
IMG_6165.jpg
IMG_6166.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Knap gemaakt :)
Vroeg me ook al af hoe je dergelijke kasten moet omhoog hangen.
Hoe heb je de corpussen in elkaar gezet? Met lamellen of nog iets anders?

De corpussen zitten in elkaar met domino's. Voor het tegen de muur trekken van de kasten (en vooral omdat ze niet zouden naar voor komen eens ze vol zitten) heb ik kastophangers gebruikt (de tip van adrieH). Onderaan rusten ze op de sokkel en zijn ze er ook nog eens aan vastgeschroefd.
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk hoor! Ik moet binnenkort ook wat corpussen maken van melamineplaat. Wil ik ook met de domino's gaan werken. Kun je nog even uitleggen welke domino's je hiervoor hebt gebruikt en welke afstand van de kopse kante je hebt gehouden? Dat lijken me de kwetsbare plekken met spaanplaat......

Fons
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ben ik even blij om te lezen dat je ook al zo snel uitbrekers en zwartgeblakerde snedes had. Allez, "blij" als in "oef, ik niet alleen" en niet als in "hahaaa je meubelpaneel ligt aan gort".

Ik was met het standaardblad van mijn Makita invaller aan de slag gegaan. Geen idee eigenlijk wat er op ligt van zaagblad (ja, ik moest verlegen zijn) want ik heb het blad dat er op zat gewoon recht uit de doos (*) nog eens aangedraaid en ben beginnen zagen, welsiwaar niet meteen in meubelpaneel, maar toch in 'gewone' vezelplaat en dat ging meteen schilfer- en rookvrij.

Na drie of vier snedes in meubelpaneel evenwel begon het uitbreken en het verbrandden van de zaagsnede. Het blad was eigenlijk meteen voelbaar bot. Major bummer. Gelukkig had ik ook al wel eens wat laten voorzagen in de Bricogammaxis en dat was nòg erger - dan ga je al snel denken dat het eigen is aan het materiaal.

Let wel, na voorritsen en onder de splinterguard vd rail blijf ik wel zonder uitbrekers werken, zelfs met het 'botte' blad. Maar bon, dat is 1 op 4 'snijranden', en zou betekenen dat ik elke plank aan beide zijden moet voorritsen en dat ik aan de "afvalzijde" met verlies moet werken (eerst 'afvalzijde' terug schoon snijden), wat compleet tegen het 'nut' van meubelpaneel ingaat.

Vreemd genoeg blijft het (Ecotools) zaagblad op mijn afkortzaag wel vlijmscherp en 'als door boter' rookvrije snedes afleveren in meubelpaneel. Uiteraard gaat dit over veel minder meters, en uiteraard breekt de snede hier minstens even hard uit wegens géén splinterbescherming (zelfs geen zero-clearance insert), maar toch.

Enfin, hele lap tekst om te vragen: is meubelpaneel uberhaupt uitbreekvrij te zagen (voor meer dan pakweg 3 meter met hetzelfde zaagblad)? Helpt aftapen (wat ik denk te zien in sommige van je foto's)? Of is meubelpaneel uit Denhuboenzo gewoon te brak voor woorden (ik wil maar zeggen, ik haal er zelfs hele schilfers uit met mijn nagels - de nagels van op mijn vingers, dus)?


(*) "Doos" = Systainer voor mensen zonder budgeteringsideologie ;)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Enfin, hele lap tekst om te vragen: is meubelpaneel uberhaupt uitbreekvrij te zagen (voor meer dan pakweg 3 meter met hetzelfde zaagblad)? Helpt aftapen (wat ik denk te zien in sommige van je foto's)? Of is meubelpaneel uit Denhuboenzo gewoon te brak voor woorden (ik wil maar zeggen, ik haal er zelfs hele schilfers uit met mijn nagels - de nagels van op mijn vingers, dus)?

Met mijn TS55, een vers zaagblad, de splinterbeveiliging en veel aandacht lukte het me aardig… Maar ideaal is een professionele zaagtafel met voorritser, en die heeft een vriend van me gelukkig (pro-meubelmaker), wat zagen een stuk sneller en beter maakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.