Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 87

Mijn eerste kastenwand in melamine

Gezien ik bijna klaar ben met mijn vorige projectje (paneeldeuren voor kastenwand van den Ikea) wil ik al aan een ander projectje beginnen (ik doe kamer per kamer op in ons huis, dus een ander projectje = een andere kamer). Hierbij een paar foto's van hoe het er nu uitziet:
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_6146.jpg
Bekeken:   2075
Grootte:   78,6 KB
ID:        36552

Naam:      IMG_6147.jpg
Bekeken:   2073
Grootte:   55,0 KB
ID:        36553
    Nog een rommelkamer dus waar dringend iets moet aan gedaan worden.
    Dit weekend de melamineplaten in mijn garage geschouwd (het zijn er een kleine 20), nee niet allemaal voor deze kasten, ik wil ook nog een opgehangen kast in mijn garage, dus samen besteld om leveringskosten te drukken...
    Waar die prachtige zwarte kast staat komt dus een nieuwe kastenwand van muur tot muur.
    Uitdaging voor mij is dat het de eerste keer is dat ik met melamine werk... hopelijk bevalt het een beetje... Heb alvast al een nieuw zaagblad gekocht voor op mijn ts55 en een nieuwe strip op de grote lat geplaatst. Morgen wil ik nog een zelfgemaakte parallelaanslag maken om gemakkelijk alle onderdelen op dezelfde maat te zagen (de Festool parallelaanslagen waren me wat te duur voor die paar keer dat ik het nodig heb...)

Bij deze dus nieuw beginnend draadje, als alles goed gaat morgen een update!
    mvg, seb

Netjes hoor
    Mvg Leroy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leroy Bekijk Berichten
    Netjes hoor
    Mvg Leroy
    Hihi, tja, rommel op foto hé
    mvg, seb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door seb Bekijk Berichten
    Hihi, tja, rommel op foto hé

De bedoeling is dat je binnen x aantal foto's iets hebt van amai, dat ziet er veel beter uit ...
    mvg, seb

Vandaag een beetje kunnen werken... De sokkel gemaakt die de kasten moet ontvangen:

Naam:      IMG_6148.jpg
Bekeken:   1933
Grootte:   84,4 KB
ID:        36623

Naam:      IMG_6149.jpg
Bekeken:   1926
Grootte:   92,7 KB
ID:        36624

Naam:      IMG_6150.jpg
Bekeken:   1926
Grootte:   90,0 KB
ID:        36625
    mvg, seb

Ik heb nog een vraag: De kopse kant van de corpussen moet geschilderd worden (om hetzelfde kleur te hebben als de mdf deuren) nu vroeg ik me af, hoe werk ik die kopse kanten het beste af? Afplakken met kantband en dan opschuren, primeren en schilderen... Of lijm ik een "strookje" mdf van 12mm aan de kopse kant vast zodat ik die kan schilderen?
    mvg, seb

Ben de laatste dagen wat verder kunnen geraken:

Naam:      IMG_6152.jpg
Bekeken:   1815
Grootte:   67,6 KB
ID:        36770
    De platen beginnen verzagen... Ik wou me een mooie 'jig' maken als parallelaanslag, met de gekende gordijnrails zodat ik die ook kon vastzetten met de spanvijzen van Festool, maar toen ik die in den Brico niet kon terugvinden (waar ik ze eerder al kocht) bleek dat het assortiment in ALLE brico's veranderd is en die zitten er nu niet meer bij... gezien ik een paar dagen thuis was om de kasten te maken maar niet beginnen rondrijden om er elders te zoeken en maar een simpele 'jig' gemaakt, gewoon kwestie van zeker elke keer op dezelfde breedte te zitten.

Naam:      IMG_6151.jpg
Bekeken:   1806
Grootte:   70,0 KB
ID:        36771
    Verder verzagen van de kleinere delen...

Naam:      IMG_6156.jpg
Bekeken:   1814
Grootte:   81,1 KB
ID:        36772
    Met contactlijm de afkantbandjes aangelijmd...

Naam:      IMG_6157.jpg
Bekeken:   1808
Grootte:   60,0 KB
ID:        36773

Naam:      IMG_6153.jpg
Bekeken:   1799
Grootte:   57,8 KB
ID:        36774
    De afkantbanden met behulp van de bovenfrees en een kopieerfrees gelijk afgefreesd...

Naam:      IMG_6155.jpg
Bekeken:   1818
Grootte:   51,8 KB
ID:        36775

Naam:      IMG_6154.jpg
Grootte:   35,0 KB
ID:        36776
    Tot daartoe tevreden van het resultaat, maar dat waren nog maar 2 van de 7 platen...
    Na de 3e plaat begon de snee als zwart te keuren en begonnen er al wat brokken af te springen... Nochtans een nieuw zaagblad van CMT, aangeraden door CMT zelf voor het verzagen van melamine... Een ontgoocheling! gelukkig moeten de kopse kanten toch geverfd worden, dus enige troost dat een brokje af hier en daar toch nog bedekt zal worden, maar toch...

Naam:      IMG_6158.jpg
Grootte:   51,7 KB
ID:        36777
    De ruggen infrezen ging dan wel vlot, en dat met een freesje van ecotools die nog geen 3 euro kost! Gezien de prijs had ik er 4 gekocht, nu, alle ruggen zijn gefreesd (en netjes gefreesd!!!) en het is nog steeds het eerste freesje die er op zit... Volgende keer bestel ik er ook een zaagblad!!
    mvg, seb

Naam:      IMG_6160.jpg
Bekeken:   1804
Grootte:   57,5 KB
ID:        36778
    een soort van rijboring gemaakt met een mdf-malletje... 4 reeksen van 5 gaten om een beetje flexibiliteit te hebben voor het plaatsen van de legplanken...

Naam:      IMG_6161.jpg
Bekeken:   1793
Grootte:   56,0 KB
ID:        36779

Naam:      IMG_6162.jpg
Bekeken:   1797
Grootte:   60,2 KB
ID:        36780
    Een bredere kast in de klemmen...

Naam:      IMG_6163.jpg
Bekeken:   1803
Grootte:   49,6 KB
ID:        36781
    Deze komt dan recht te staan... ze is 94.5 x 220cm

Naam:      IMG_6164.jpg
Bekeken:   1796
Grootte:   45,5 KB
ID:        36782
    En een groepsfoto van de corpussen die al klaar zijn die al voorlopig op de sokkel geplaatst zijn...

Voor de legplanken zal ik rondom 1 à 2mm met de frees affrezen en alle kanten voorzien van kantband. Door het frezen van de zijkanten verwacht ik een goed resultaat.
    mvg, seb

Op de onscherpe foto zijn het lijmresten die zichtbaar zijn, zo erg zijn de brokjes niet! Met wat aceton waren die snel verwijderd.

Iemand tips om die hoge kasten aan de muur te bevestigen? Onderaan staan ze op de sokkel en schroef ik die nog even aan de sokkel vast + aan elkaar, maar hoe bevestig ik die nog eens aan de muur zodat die niet gaan overhellen als er gewicht in komt?
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Ik heb me laten vertellen dat er in melamine ook kleine stukjes metaal zitten.
    Zelf ook al gezien dat er soms een hele kleine vonk te zien is bij het zagen van dergelijke platen.

Forum Rechten