Zaagtafel

M

Maikie

Guest
Hoi Allemaal,

Als beginnend woodworker ben ik op zoek naar een niet te dure zaagtafel.

Ik heb al in verschillende bouwmarkten gekeken maar nog niet echt kunnen slagen.

Dus nu ben ik aan het surfen op internet en ben ik een alko zaagtafel tegen gekomen met een motor van 2000watt.

Iemand ervaring met dit merk? Er staat dat de nieuwwaarde nu nog 550 euro is en hij gaat weg voor 150 euro, bijna niet gebruikt. Maar ik kan zo weinig vinden over dit merk op internet.

Alle reacties zijn welkom, het is nogal dringend, er waren meer gegadigden
 
M

Maikie

Guest
Enkele weken later heb ik eindelijk een mooie tafel gevonden voor een leuke prijs. De einhell RT-TS 1825 U

Vandaag het onderstel in elkaar gezet en meteen de planken voor mijn 1e projectje gezaagd.

Ik moet zeggen, ik heb nooit eerder met zulke machines gewerkt, dat ik wat moeite had om het hout mooi tegen de geleider aan te houden, dit omdat het hout niet echt lekker over de tafel gleed.

Ook had ik erg veel problemen met het beugeltje achter het zaagblad, waar de afzuiging op gemonteerd zit, dit zit niet recht achter het zaagblad waardoor je het hout dus niet kunt doorduwen, met wat wringen lukte het telkens wel maar dit zie je natuurlijk meteen aan je zaagsnede.

Ik steek het er maar op dat het allemaal nog wat onwennig is voor me en dat het steeds beter zal gaan.

Attached files
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Waarom denk je dat het merk Ein-Hell heet? Goedkoop is duurkoop. Ik snap dat iedereen zijn budget heeft en iedereen zijn eigen eisen stelt aan zijn gereedschap. Maar deze zaag is gewoon net als de andere producten van Einhell van niet al te beste kwaliteit.
Hopelijk voor je kan je het spouwmes goed afstellen zodat je de zaag toch kunt gebruiken.
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Je geeft aan dat je nog nooit eerder mee dergelijke apparatuur hebt gewerkt. Wellicht is het handig om je even te laten informeren over belangrijke veiligheidsmaatregelen. Dingen als er onder door wrikken dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Waar je wellicht eens kunt kijken is op de woodwhisperer site, deze hebben een aantal keer gedurende het jaar een safety week waarin dit soort topics plus tips en tricks worden behandeld.

Met vriendelijke groet,

Ralph
 
M

Maikie

Guest
Het probleem is dus dat het spouwmes vast zit aan de bak waar de afzuiging aan de bovenkant van het zaagblad maar ook de onderkant vast zit. Dit is zo maar een gammel bakje en door de slang word hij eigenlijk iets schuin getrokken.

Zal vandaag eens kijken of het op te lossen is. het leek overigens ook of het blad een heel klein beetje slingerde, dit zag ik toen ik de machine uitzette en het blad bijna stil stond. Is dat normaal?
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Als je zaagblad slingert lijkt mij 1 dat je geen mooie zaagsnede krijgt en 2 mogelijkheid tot kickback.. Wellicht iemand met meer ervaring die hier iets over kan zeggen?

Ralph
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Eigenlijk moet je hem weer terugbrengen naar de winkel.
Als je het spouwmes (bedoelt om veilig te kunnen zagen) niet goed kunt vastzetten/afstellen. En alleen al door een afzuigslang scheef gaat staan.
Verder, van een op het ook slingerend zaagblad zou ik bloednerveus worden.

Niet alleen kan je op deze manier geen mooi werk afleveren, maar het is ook gewoon gevaarlijk.
 
M

Maikie

Guest
Ik heb ondertussen contact gehad met de winkel en ze willen dat ik er eens mee terug kom want het mes zou gewoon af te stellen moeten zijn, maar ben er zeker van dat dit niet zo is, je kan hem natuurlijk altijd verbuigen zodat hij goed is.

Verder heb ik eens goed gelet op mijn zaagsnede en die is echt afgrijselijk om te zien, als je er een waterpas op legt kan je er op sommige plekken net onderdoor kijken.

Volgens de winkel was een beetje speling op het zaagblad normaal.

Meteen nog een vraagje, moet het zaagblad altijd op zijn hoogste staan? Anders kan dit het probleem zijn want ik heb die nu maar voor de helft uitgedraaid.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo Maikie,

Over de hoogteafstelling van je zaagblad zijn de meningen verdeeld.
De meest gangbare is dat de zaagtanden ruim boven je hout moeten uitkomen. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de afvoer van het zaagsel goed is en dat de zaagtand onder de goede hoek het hout in gaat.

V.w.b je zaagtafel: goedkoop is echt duurkoop. Ik ben ooit ook begonnen met een goedkope zaagtafel en heb veel van de problemen gehad die jij nu ook hebt.
Ik heb toen zelf wat aanpassingen gedaan en de resultaten werden iets beter en het was wat veiliger.
Maar, je zult nooit goede resultaten krijgen.(zonde van je werk toch !?)
Ik heb later een goede zaagtafel gekocht en was toen echt verrast over hoe gemakkelijk het ging en hoe goed de zaagsnedes waren.

Het scheelt echt veel tijd en geld als je goed gereedschap koopt.

Als je toch deze tafel wilt blijven gebruiken dan zou ik eerst de veiligheid goed in de gaten houden en proberen te verbeteren.
als 2e zelf een goede langsgeleider maken en als 3e goed zaagblad kopen

Veel succes !!

Mvg

John
 
M

Maikie

Guest
Kloteeee!!

Er kwam een kennis op bezoek en die keek toevallig naar mijn zaagtafel, haalde hem meteen uit elkaar en wilde kijken of het makkelijk op te lossen was.

Dus zaagblad eraf en dan zie je dus dat de hele afzuigbak waar ook het spouwmes aan vast zit los zit.

Hij wilde toen achter die bak kijken en wilde dus nog een ring van de as afhalen, ging niet 1.2.3 toen met een poulietrekker, krak, die ring een stuk af......

Zijn die dingen los te bestellen?

Even een foto toegevoegd voor de duidelijkheid.. heb ik weer

En ook een filmpje op youtube gezet om het probleem duidelijk te maken

C27ZSom2l_c[/MEDIA]]


Attached files .jpg]
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Ik weet niet of deze los te koop zijn, dat zal je zelf moeten checken. Ik heb je filmpje bekeken en zag dat het allemaal niet echt degelijk in elkaar zit.

Ik vraag me af of dat je dat beter kunt krijgen.

V.w.b.onbalans in je zaagblad zoals beschreven in je PB: dit kan een aantal oorzaken hebben zoals:

-kwaliteit van het staal van het blad
-kwaliteit van het zaagblad in het algemeen: goede zijn bijna perfect recht
-kwaliteit van de tanden(als deze niet goed zijn gefabriceerd/geslepen/bot zijn) dan zal de zaag niet goed recht door het hout zagen
-kwaliteit van de as waarop het zaagblad wordt bevestigd( bij goed machines zijn deze uitgebalanceerd)
-kwaliteit van de moer/pasring/vulring waarmee het zaagblad wordt bevestigd

suc7
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.