eiken blad verlijmen

cruz

Nieuw lid
28 sep 2015
4
0
hoi iedereen,

ik ben van plan om een eettafel te maken met een eiken blad,
om deze blad te verkrijgen ben ik van zin 5 planken van 2300x200x50 te lijmen.
het hout laat ik schaven op alle kanten.
zou het gewoon lijmen al sterk genoeg zijn zonder deuvels?
sommige zijn de deuvels dienen niet voor de sterken maar voor het uitlijnen van de planken en andere zeggen dat ze nodig :confused:.

hulp tips en info zijn meer dan welkom

alvast bedankt

mvg

Khenifar Kamal
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

ik zou zon blad van 50 mm dik uit smallere delen samenstellen dan 200mm, bijv 70mm breed. Vervolgens om en om leggen.

dan zijn de opties: een losse dubbele veer, passende vertanding infrezen, lamellos. Van deze heeft de vertanding mijn persoonlijke voorkeur. Deuvels zou ik niet gebruiken.

de lamellos schijnen ook goed te zijn en ik zou op de dikte van 50mm een dubbele rij gebruiken.

Succes ermee! Grtz Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Lijm alleen is sterk genoeg (als je het goed kan klemmen), deuvels, domino's of lamello's kunnen helpen maar vooral om de delen vlak met elkaar te houden.

Brede planken zijn mooier maar er is meer kans op vervorming, zoals Hans het aangeeft is het veiliger als het dunner gaat. Afhankelijk van waar het uit de boom komt moet je meer of min opletten, bij kwartiershout mag je zo breed gaan als je wil.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Vlak uitlijnen kun je ook door boven en onder wat balkjes te klemmen tijden het verlijmen. Met een partij goede lijmklemmen kun je dan je blad prima verlijmen zonder domino's/deuvels/lamellos of veer. Smeer verder de lijm goed uit zodat overal lijm zit, en beplak de balkjes met tape zodat ze niet aan je blad vast komen zitten.
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Ik heb vorige week zelf nog een blad verlijmd van 60 dik (vallende breedtes).
ik heb de planken goed haaks laten schaven en ze toen op de kant over de zaag tafel gehaald om er veren (6mm dik eiken) in te zagen.
image.jpg
image.jpg

Toen heb een zestal 4x7 haaks en goed recht geschaafd en heb die op het blad geklemd (m10 draadeinden door de 4x7's) en de planken met sjorbanden aangespannen.
image.jpg

Ik heb het op deze manier gedaan omdat mijn klemmen niet groot genoeg waren, deze manier heeft mij wel goed voldaan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan de planken gewoon verlijmen maar wat minder breed is wel beter zodat je blad vlakker blijft.
Ik gebruikte vroeger wel een paar stukken pvc buis waar ik het blad op lag als het ingeklemd werd, je kan ook ronde stalen buis nemen als je dat hebt liggen.
Dan heb je weinig kontakt met je blad zodat er weinig lijm aan kan vastplakken en toch heb je contactvlak over de hele breedte plus op deze manier kan je ook een paar klemmen om en om doen (voor en achter) dan verdeel je de kracht beter of je moet hele goede professionele klemmen hebben.
Wat houtmoet adviseert met tape op balkjes is ook een goede tip trouwens.
Als je wilt dat de planken op hun plaats blijven tijdens het klemmen dan kan je naaldspijkertjes erin slaan en de kop afknippen en 2 mm uit laten steken, dan glijden de planken niet weg, da's een ouderwetse truc van vroeger.
 
Laatst bewerkt:

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Willem, ik meen dat spijkers in eikenhout vreemde vlekken opleverd.
het aanwezige loog reageerd op ijzer waardoor er verkleuringen op kunnen treden?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Waarschijnlijk heb je 't niet goed begrepen.
Als je in de zijkanten van de plank een paar naaldspijkertjes een paar mm erin slaat en afknipt en er verdwijnt 2 mm in de tegenoverliggende zijkant in het midden van de plank dan heb je zowel naar boven als naar beneden nog minstens 1 cm over, het lijk mij dat dat aan de oppervlakte van de tafel geen probleem is.
Naaldspijkertjes zijn 1 mm dik dus het lijkt mij stug dat er 1 mm dik ijzer 2 mm in de plank een verkleuring voorbij 1 of meer centimeters aan de oppervlakte geeft.
Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad in ieder geval.
Als je er over twijfelt moet je het niet doen en anders weet iemand wel op het forum of dit problemen geeft.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja dat kan natuurlijk.
Het is gewoon een handige truuk dat de planken niet weglijden op elkaar als je inklemt.
Met deuvels en lamellos heb je daar geen last van maar als je planken zo gaat verlijmen dan willen die tijdens het inklemmen wel wat gaan glijden.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
zou het gewoon lijmen al sterk genoeg zijn zonder deuvels?
sommige zijn de deuvels dienen niet voor de sterken maar voor het uitlijnen van de planken en andere zeggen dat ze nodig :confused:.

Koud verlijmen is sterk genoeg, de deuvels/domino's/lamello's zijn niet voor de sterkte maar voor het uitlijnen. (Hier kan je wat plaatjes bekijken)

Hoe en met welk materiaal ga je de planken opspannen? Je zal, voor zo'n lange tafel, toch minstens 6 'gewone' lijmklemmen nodig hebben van goede kwaliteit die +100cm kunnen inspannen.

Als je gaat verlijmen en inspannen dan moet het relatief goed vooruit gaan, zeker op zo'n lengte is een 'kleine' verschuiving dan snel gebeurd. Die levert je dan een dunner blad, en heel wat (uurtjes) schuurwerk, op.
 

cruz

Nieuw lid
28 sep 2015
4
0
Het opspannen ga ik met 6 stalen bar klemmen (1,25m) en eventueel met 1 sergeant (1,25m).
 

cruz

Nieuw lid
28 sep 2015
4
0
Wat het krom trekken betreft, het blad wordt uiteindelijk aan een stalen frame gemonteerd, zal dit het trekken vermijden of zal het hout gewoon scheuren?

Alvast bedankt voor de de info iedereen!

Mvg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Van die T- of buisprofiel klemmen zijn inderdaad het best, daar zit je al goed mee.

Ik denk dat je het stalen frame met sleufgaten moet voorzien om het hout wat ruimte te geven om te werken in de breedte (en zo scheuren en kromtrekken te vermijden).
Anderen zullen je hier meer over kunnen vertellen, of je kan er al eens naar zoeken: http://www.woodworking.nl/search.php?searchid=1605206
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Inderdaad is koud verlijmen sterk genoeg. Mocht je het niet zien zitten om zo'n groot blad in 1 keer te verlijmen kan je ook eerst smallere paneeltjes maken en die dan later weer onderling verlijmen.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Als je een vlakbank hebt van oud degelijk gietijzer , dan moet je eerst zorgen dat je bladen EXACT parallel liggen .
Dan je messen stellen naar je afvoerblad , dus bovenkant blad is het hoogste punt van de vlucht van je messen , niet meer dan twee messen stellen vier is onnodig ( leg er dan twee terug in de bek van de kop)
Zorg dat je mes het stel-lineaaltje ( wat dus op je uitvoerblad ligt ) maximaal een halve konthaar optilt ....! dit is even pielen , maar je hebt dan een situatie waarbij je absoluut netjes kunt schaven .
En dan koud vlakverlijmen , geen spijkertjes er tussen , en zorg dat het blad zich kan zetten naar de lijmnaad , ( dus dat de plankzijkanten elkaar met lijmen ook goed raken , dan krijg je geen kieren .)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.