Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

eiken blad verlijmen

hoi iedereen,

ik ben van plan om een eettafel te maken met een eiken blad,
    om deze blad te verkrijgen ben ik van zin 5 planken van 2300x200x50 te lijmen.
    het hout laat ik schaven op alle kanten.
    zou het gewoon lijmen al sterk genoeg zijn zonder deuvels?
    sommige zijn de deuvels dienen niet voor de sterken maar voor het uitlijnen van de planken en andere zeggen dat ze nodig .

hulp tips en info zijn meer dan welkom

alvast bedankt

mvg

Khenifar Kamal

Hallo,

ik zou zon blad van 50 mm dik uit smallere delen samenstellen dan 200mm, bijv 70mm breed. Vervolgens om en om leggen.

dan zijn de opties: een losse dubbele veer, passende vertanding infrezen, lamellos. Van deze heeft de vertanding mijn persoonlijke voorkeur. Deuvels zou ik niet gebruiken.

de lamellos schijnen ook goed te zijn en ik zou op de dikte van 50mm een dubbele rij gebruiken.

Succes ermee! Grtz Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Lijm alleen is sterk genoeg (als je het goed kan klemmen), deuvels, domino's of lamello's kunnen helpen maar vooral om de delen vlak met elkaar te houden.

Brede planken zijn mooier maar er is meer kans op vervorming, zoals Hans het aangeeft is het veiliger als het dunner gaat. Afhankelijk van waar het uit de boom komt moet je meer of min opletten, bij kwartiershout mag je zo breed gaan als je wil.

Vlak uitlijnen kun je ook door boven en onder wat balkjes te klemmen tijden het verlijmen. Met een partij goede lijmklemmen kun je dan je blad prima verlijmen zonder domino's/deuvels/lamellos of veer. Smeer verder de lijm goed uit zodat overal lijm zit, en beplak de balkjes met tape zodat ze niet aan je blad vast komen zitten.

Ik heb vorige week zelf nog een blad verlijmd van 60 dik (vallende breedtes).
    ik heb de planken goed haaks laten schaven en ze toen op de kant over de zaag tafel gehaald om er veren (6mm dik eiken) in te zagen.
    image.jpg
    image.jpg

Toen heb een zestal 4x7 haaks en goed recht geschaafd en heb die op het blad geklemd (m10 draadeinden door de 4x7's) en de planken met sjorbanden aangespannen.
    image.jpg

Ik heb het op deze manier gedaan omdat mijn klemmen niet groot genoeg waren, deze manier heeft mij wel goed voldaan.

Je kan de planken gewoon verlijmen maar wat minder breed is wel beter zodat je blad vlakker blijft.
    Ik gebruikte vroeger wel een paar stukken pvc buis waar ik het blad op lag als het ingeklemd werd, je kan ook ronde stalen buis nemen als je dat hebt liggen.
    Dan heb je weinig kontakt met je blad zodat er weinig lijm aan kan vastplakken en toch heb je contactvlak over de hele breedte plus op deze manier kan je ook een paar klemmen om en om doen (voor en achter) dan verdeel je de kracht beter of je moet hele goede professionele klemmen hebben.
    Wat houtmoet adviseert met tape op balkjes is ook een goede tip trouwens.
    Als je wilt dat de planken op hun plaats blijven tijdens het klemmen dan kan je naaldspijkertjes erin slaan en de kop afknippen en 2 mm uit laten steken, dan glijden de planken niet weg, da's een ouderwetse truc van vroeger.
    Laatst gewijzigd door willem1958; 06-10-15 om 15:03.

Willem, ik meen dat spijkers in eikenhout vreemde vlekken opleverd.
    het aanwezige loog reageerd op ijzer waardoor er verkleuringen op kunnen treden?

Waarschijnlijk heb je 't niet goed begrepen.
    Als je in de zijkanten van de plank een paar naaldspijkertjes een paar mm erin slaat en afknipt en er verdwijnt 2 mm in de tegenoverliggende zijkant in het midden van de plank dan heb je zowel naar boven als naar beneden nog minstens 1 cm over, het lijk mij dat dat aan de oppervlakte van de tafel geen probleem is.
    Naaldspijkertjes zijn 1 mm dik dus het lijkt mij stug dat er 1 mm dik ijzer 2 mm in de plank een verkleuring voorbij 1 of meer centimeters aan de oppervlakte geeft.
    Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad in ieder geval.
    Als je er over twijfelt moet je het niet doen en anders weet iemand wel op het forum of dit problemen geeft.
    Laatst gewijzigd door willem1958; 06-10-15 om 16:46.

Anders op "safe" spelen en koperen spijkertjes gebruiken.

Ja dat kan natuurlijk.
    Het is gewoon een handige truuk dat de planken niet weglijden op elkaar als je inklemt.
    Met deuvels en lamellos heb je daar geen last van maar als je planken zo gaat verlijmen dan willen die tijdens het inklemmen wel wat gaan glijden.

Forum Rechten