Welk merk en/of type mot/stof-afzuigers gebruiken jullie ?

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ben al zeker 3 nachten lang op zoek naar een afzuiginstallatie of slakhuismotor en ik kom er niet uit.
Mag ik jullie vragen, als het niet te veel werk is, om mij (ons) te vertellen waar jullie voor gevallen zijn ?
En mocht je denken; "Die jongen heeft een psychisch probleem opgelopen, hij moet 's nachts gewoon slapen en niet zo piekeren."
Dan spijt het mij echt dat ik nu moet opbiechten dat ik een baantje heb waarbij ik soms in de nachtelijke uren gewoon wakker moet zijn (en blijven) om deze uren goed betaald te krijgen. :)
Het is wel jammer dat ik mijn nieuwe passie niet mag meenemen naar mijn werk. Ik weet zeker dat de hier in het gebouw ingebouwde clima-control-systeem, al mijn fijnstof goed afvoerd. :D

Ik zal vast een aftrap doen.
Zelf gebruik ik nog een as-stofzuiger en een all-roundstofzuiger. Ik heb een HBM 100 klaar staan voor gebruik of voor de verkoop (omdat ik waarschijnlijk een krachtigere motor nodig heb voor mijn zelfbouw jpthien).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb (alleen voor bij de draaibank) een 3 pk afzuiger met 2 fijnstoffilters (van Bernardo, een HBM look-alike) met een Dust Deputy XL cycloon ervoor. Alle buizen zijn 160 mm, en een frequentieregelaar zorgt er voor dat ik de snelheid en vooral het lawaai van de afzuiger een beetje kan regelen, zo tussen 30 en 60 Hz, het lukt namelijk niet altijd om de afzuigbuis dicht genoeg op het werkstuk te krigen. Volgens fabrieksopgave zou zoiets 3900 m3/uur moeten afzuigen, bij 60 Hz dus nog 20% meer, maar dat maakt echt veel herrie. Meestal volstaat 40 Hz ook om het stof in de lucht in een mooi boogje de buis in te zien verdwijnen.

cycloon1.jpg
De cycloon. Zo'n cycloon is echt het einde, ik heb inmiddels 4x een ton met fijnstof afgevoerd, maar in de zakken staat nog geen bodempje.

cycloon2.jpg
De opvangton - als je veel snippers afzuigt, zou ik een grotere kiezen, maar ik zuig vrijwel alleen heel fijn stof af.

cycloon3.jpg
De buizen - deze bochten zijn expres extra groot, voor minder weerstand.

cycloon4.jpg
Het verstelbare gedeelte bij de draaibank. Ik heb verschillende lengtes opzetstukken, en er is een voorbereiding voor als ik de andere kant
van de draaibank ga gebruiken.

cycloon5.jpg
Een foto met de oude (kleinere) cycloon er nog aan, waarop je de fijnstoffilters kan zien. Met 2 tussenstukjes op de stoffilters verder uit
elkaar te plaatsen lukte het om de afzuigmotor andersom te monteren, zodat het geheel aan het plafond gehangen kon worden.

Ik heb mijn afzuiger gebruikt gekocht op marktplaats, maar ik heb krachtstroom, wat veel zaken gemakkelijker maakt.
De vorige eigenaar verwerkte MDF, er kwam een kilotje of 10 stof uit elk van de 2 fijnstoffilters, dus ik kan me voorstellen dat het leek
alsof het ding steeds slechter werkte.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Jurriaan, 3pk lijkt ook mij wel fijn werken. Tja en krachtstroom is voor mij niet aangelegd of beschikbaar.
En zoals simonklein al vroeg, alles werkt oke? Ik verwacht zelf van wel, anders zou je zo niet (blijven) werken.
Op dit forum wordt gewaarschuwd voor statische elctriciteit, hoe heb je dat aangepakt ? Zelf zat ik te denken om alleen in mijn opvangbakken een "aardlekverbinding" te maken. Ik weet nog niet hoe dat gaat werken. Maar hoop wel de beste wensen toegestuurd te krijgen mocht er bij mij iets fout gaan. ;)
 

PBT

Actieve deelnemer
Guus krachtstroom is aan te leggen mits er 3 fases binnen komem in de meterkast. Ik had tot een half jaar geleden ook nog geen krachtstroom en ben heel blij dat ik deze investering gedaan heb! Mij heeft het eenmalig iets van 250 euro gekost omdat enexis moest komen om de hoofdzekering te vervangen.

Als je krachtstroom hebt is een zoektocht naar een stationaire machine ineens veel makkelijker omdat je veel meer mogelijkheden hebt met krachtstroom. Om nog maar niks te zeggen over de prijs van machines die voornamelijk in de 220v collectie vaak nogal erg hoog is.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ PBT, je hebt gelijk als je zegt dat krachtstroom veel voordelen heeft. Ik zal eens een offerte laten maken, hoop dat het meevalt. Maar tot volgend jaar heb ik helaas geen andere mogelijkheid dan alleen 220 volt.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Alleen 230V hebben hoeft niet altijd een bezwaar zijn om een 400V machine aan te schaffen, behalve ombouw is het soms ook mogelijk om een frequentieregelaar te gebruiken die 230V in heeft en 3maal 400V uit.
Let wel ook dit vergt wat kunde van de techniek, het is geen plug and play.
 

PBT

Actieve deelnemer
Hier heb ik ook naar gekeken, echter van 1fase 230v kun je geen 3 fase 380v maken. Is mij verteld door een elektricien

@ guus: mij heeft het alles bij elkaar 1000 euro incl btw gekost de gehele installatie incl enexis monteur en alles erbij. Let wel, hier zat ook 50m 4x6mm2 grondkabel bij, aparte aardpen, hoofdschakelaar, 20a automaat in de meterkast, 16a automaat en aardlek in een aparte ip65 (stof en spatwaterdicht) kast, en alle verder gebruikte materialen erbij. Als je werkplaats vlak bij huis is heb je uiteraard niet deze lange dikke (en vooral erg dure €400 ex btw) kabel nodig.

Het leggen van de kabels en de aansluitingen op de stopcontacten heb ik zelf gedaan, de meterkasten zijn gebouwd door een bevriende elektricien.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Alleen 230V hebben hoeft niet altijd een bezwaar zijn om een 400V machine aan te schaffen, behalve ombouw is het soms ook mogelijk om een frequentieregelaar te gebruiken die 230V in heeft en 3maal 400V uit.
Let wel ook dit vergt wat kunde van de techniek, het is geen plug and play.

Dat kan inderdaad echter is zo'n frequentieregelaar erg duur en kom je al snel in de problemen met het amperage. Een fase wordt normaliter op 16A afgezekerd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Verreweg de meeste krachtstroommotoren onder de 4 kW kunnen op 3x220V en op 3x380V lopen, dus voor de meeste motoren tot 2.2 kW kan een frequentieregelaar op 220V ook.
Daarboven is de 16A stop van de 220V groep niet meer voldoende. Zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasige_asynchrone_motor onder 'kenplaatje' voor een voorbeeld van zo'n motor.

Let wel: ik heb het hier over 'normale' motoren. Bij HBM e.d. wordt er op alles beknibbeld, dus ook op de motordata-plaatjes. Op mijn afzuiger staat ook alleen 380V. Wellicht kan het ook met 220V, maar dan moet je maar gokken hoeveel ampere er in moet.

Wat betrreft statische electriciteit: ik heb daar nooit last van gehad. Lees http://www.thewoodnerd.com/articles/dustExplosion.html en https://home.comcast.net/~rodec/woodworking/articles/DC_myths.html maar eens voordat je allerlei toeren uithaalt. Kort gezegd: ik zal op de draaibank nooit genoeg stof genereren om een door statische elektriciteit veroorzaakte stofexplosie te maken, en het aarden van PVC buis is zinloos, want het is een isolator. Als je een hele grote schuurmachine afzuigt, dan wordt het wellicht anders.

Wat betreft offertes van de elektricien: je kunt allicht besparen door bv. de kabel van de meterkast naar de werkplaats zelf te leggen. Als je in de meterkast een meter overhoudt en in de werkplaats, zodat de elektricien het aan kan sluiten, spaar vast uren uit.
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Hier heb ik ook naar gekeken, echter van 1fase 230v kun je geen 3 fase 380v maken. Is mij verteld door een elektricien
.
Dat heef die elektricien dan fout, wel is het idd zo dat vermogens boven de 2KW bijna niet te doen zijn.
En goedkoop is het ook niet, maar een frequentieregelaar heeft soms meer voordelen die het wel de moeite waard maken.
Anders zou een ombouw met motoren rendabeler zijn.

Ik wilde enkel op een mogelijkheid wijzen die zich niet enkel tot het onderwerp van dit topic beperkt.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedankt voor de adviezen. Ik ben blij dat pvc isoleert. Maar ik bedoelde eigenlijk een stuk blanke stroomdraad (1.5mm) in het "houtmot-opslag-vat" en dat aansluiten op de aardlek. Ik moet dan wel een passend klein gaatje boren en dat goed afdichten. Zou dat voldoende zijn ?
Wat het aanleggen van een 380v-kabel betreft, dat is voor mij geen probleem.
Ik neem de festool-bovenfrees met geïntregeerde lange sleuvenboor en dieptemeter met sonar en alles komt goed. Nee, dat is flauw grapje.
Dat "voor-aanleggen" is geen probleem voor mij. Mijn rug zal daar anders over denken omdat ik dan door echt zware leemgrond heen moet graven/kappen en bikken. Als ik die kabel ook op 60cm diepte leg, zoals het dacht ik ook hoort ? (Ik heb eens 12 meter moeten uitgraven voor fundering, en heb daar werkelijk 2 pikhouwelen en een steekschop op versleten.)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan de krachtstroom naar de schuur; alles bij elkaar schat ik zo'n 800 a 900 euro kwijt te zijn geweest. Ik heb daar wel redelijk wat zelf aan gedaan, maar daar is ook de hele meterkast voor vernieuwd. Als je al een fatsoenlijke meterkast hebt kost een 16A 3 fasen automaat een habbekrats. Ook heb ik voor dat geld een extra IP55 schakelkastje in de schuur met een 3 fasen schakelaar en 2x 16 A automaat. Geen A-merk materialen overigens (behalve de 3 aardlekschakelaars), dan wordt de grap ineens wat duurder. Kabel is 5x2,5 (is over een lengte van zo'n 25 meter voldoende zwaar) Nu is het zoeken naar een combinatiemachine ineens een stuk leuker :)
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedankt voor de tips, maar het is wel een hele investering voor een amateur zoals mijzelf.
Maar nu weet ik nog niet welke afzuigmachines (merk en type) jullie gebruiken. :p
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik heb een 1200 watt stofzuiger via een dust deputy cyclone en wat 50 mm pvc buizen. Een heel pak beter dan niets, maar verre van ideaal. De stofzuiger staat op de zolder van de schuur, omdat het ding zo'n onaards kabaal maakt.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor de tips, maar het is wel een hele investering voor een amateur zoals mijzelf.
Maar nu weet ik nog niet welke afzuigmachines (merk en type) jullie gebruiken. :p
Ik heb een Scheppach HA2600, met fijnstoffilter
230v en 600 watt motor, max luchtverplaatsing 1000 m/3uur.
2e hands gekocht op Markplaats en doet het prima (wel lawaai)

Ik lees dat je een HBM 100 heb en die weg wil doen, waarom is die niet goed genoeg?
Volgens mij heeft deze nagenoeg dezelfde specificaties als mijn afzuiger.
Het zijn wel volume afzuigers dus andere normen als vacuum afzuigers,
daar is hier ergens op het forum al meer over geschreven.

Mvg,:)
 
P

Pel

Guest
Hoi Guus Flater,

Ik heb hier nog zo'n afzuigmotor hangen, echter hij gaat op krachtstroom, kun je voor weinig hebben, wel zelf eraf komen draaien.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.