Lintzaag kopen

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Zo, om meteen maar van start te gaan met een vraag die ik hier al vaker heb zien langskomen, ik wil een lintzaag kopen maar welke..??
Ik ga het eerst even makkelijker maken:

Budget - 800/900 euro (liefst minder, heb nog meer machines nodig)
Zaagdiepte - Minimaal 200mm
Zaagbreedte - Niet het belangrijkste
Nieuw/2e hands - Nieuw. Ik heb niet echt de behoefte om een kat in de zak te kopen en aangezien dat een beetje mijn ding is..
Doel van de zaag - Ik ga er hardhout meezagen, denk aan Esdoorn, Mahonie, Iroko, Afzelia..
Merken/types die me aanspreken - HBM 400, HBM Profi 350, DeWalt DW876, Holzstar HBS351-2, Record BS350S
In/ex BTW - Ik kan ex BTW kopen dat maakt alles net wat interessanter
Krachtstroom/230 - 230, ik heb geen krachtstroom in de werkplaats :(

Ik heb 2 elektrische schaven en een afkortzaag van Elu, wat volgens mij DeWalt is geworden en die machines vind ik zo lekker werken dat iets van DeWalt (mits dit inderdaad Elu was) voor mij hoog staat. De HBM 400 leek me ook mooi tot ik wat slechte recensies van de 350 las, niet de Profi 350, daar las ik lovende recensies over.
Ik weet zeker dat jullie nog wel aanvullingen hebben op mijn lijstje en wellicht tips welke wel welke niet, dus barst los, zou ik zeggen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ben nog niet zolang geleden bij HBM geweest en de 400 gaat eruit.
In gesprek met de verkoper kwam ik erachter dat de andere modellen (behalve de 2 grootste, die zijn Taiwanees) de 350 profi en kleiner door een andere fabrikant werden gemaakt waar ze meer tevreden over zijn.
Ik had 'm bijna gekocht maar uiteindelijk een tweedehandse Meber gekocht want dat scheelde me geld maar mijn indruk van de 350 profi is zeer positief.
Hij ziet er goed uit en belangrijker; de knoppen en verstellingen, het loopwerk en zo voelen degelijk en spelingsvrij aan.
Er zijn hier op het forum best wel een aantal tevreden gebruikers van de profi 350.
Dat zal je nog wel gaan zien neem ik aan.
Je hebt dan veel zaag voor een schappelijke prijs.
Wil je een vergelijkbare nieuwe van een ander merk dan ben je meer kwijt, trouwens ook veel andere merken laten de machines in China maken dus daar moet je je geen zorgen over maken.
En nog een advies, koop zaaglinten bij Tuff Saws, dan heb je echt kwaliteit voor een hele schappelijke prijs, dat zaagt geweldig ook met het hardhout wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Elu is inderdaad DeWalt geworden. De kwaliteit van Elu is niet dezelfde als die van DeWalt helaas. Mijn Elu gereedschappen gaan letterlijk al tientallen jaren mee, mijn DeWalt spulletjes zijn na een paar jaar al overleden. Voor mij dus geen DeWalt meer.

HBM kan ik je aanbevelen, toevallig kom ik er net weer vandaan, vlak vandiktebank gekocht. Het is allemaal geen topkwaliteit maar wel gewoon goed spul. Ik koop daar machines die ik minder vaak nodig heb of die ik over een aantal jaar in een betere kwaliteit kan kopen. Met de lintzagen heb ik geen ervaring maar ik heb er wel vaak naar gekeken en ze besnuffeld, ze lijken me niet slecht.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De HBM 400 kan ik je echt aanbevelen! Heb deze machine in januari dit jaar aangekocht mijn machine is op krachtstroom maar je kunt ook de 220v aanschaffen.
Loopt mooi rustig gietijzeren wielen en zaag lint is mooi en fijn afstelbaar het bij geleverde zaaglint voldoet prima.
Met jou budget zou ik dus voor de HBM 400 220/230v gaan daar kan de dewalt lintzaag niet aan tippen

groetnis, Roeland
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Oke, ik heb besloten om morgen bij HBM langs te gaan en eens even aan de machines te voelen en daarop een oordeel te vellen welke het gaat worden. Ik verwacht dat ik op jaarbasis misschien 20 meter aan hard/fijnhout zal zagen, ik bouw namelijk vooral gitaren en het belangrijkste is dat de zaag mooi haaks en recht zaagt. Ik verwacht op dit moment dat ik morgen vooral interesse heb naar de 350 Profi, maar wie weet verast de 400 mij wel net zo hard!
Ik ga nu eens even oriënteren op de Tuff Saws die hier zo bejubelt worden.
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Zojuist terug van HBM, wat een leuke winkel haha! Heb de HBM Profi 350 lintzaag gekocht en een oscillerende schuurmachine. De schuurmachine heb ik zojuist nog even snel uitgeprobeerd en wat een fijn ding is dat! Morgen de lintzaag monteren. Iedereen bedankt voor de informatie en tips. De reden dat het niet de 400 is geworden is simpel: de zaaghoogte, grote van het werkblad en de prijs. Niet dat ik 850 euro veel geld vind voor een lintzaag, maar voor die 20 meter die ik in een jaar op zijn max zal zagen met de lintzaag, vind ik het toch een lekker idee dat ik 300 euro bespaard heb. De zaaghoogte en het werkblad zijn gewoon simpelweg groter bij de 350, ook dat vind ik toch wel erg fijn. Moet er wel bij zeggen dat ik sommige onderdelen van de machine iet wat iel vind ogen in vergelijking met de 400, maar daar is het geld ook naar!

Dus, lang verhaal kort: Ik heb een HBS Profi 350 Lintzaagmachine waar ik enorm blij mee ben!!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Succes er mee! Lekker ding he, die schuurmachine? Ik gebruik hem bijna dagelijks en snap niet hoe ik het ooit zonder heb gedaan!

Wel even goede zaaglinten bestellen bij Ian van Tuff saws! Scheelt enorm!

Groets, Rob.
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Succes er mee! Lekker ding he, die schuurmachine? Ik gebruik hem bijna dagelijks en snap niet hoe ik het ooit zonder heb gedaan!

Wel even goede zaaglinten bestellen bij Ian van Tuff saws! Scheelt enorm!

Groets, Rob.

Ga ik zeker doen! Ik zit alleen nog wel ff te twijfelen welke ik ga nemen, zit te denken om een lint van een inch (25mm) te nemen. Ik ga er hoofdzakelijk recht mee zagen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ga ik zeker doen! Ik zit alleen nog wel ff te twijfelen welke ik ga nemen, zit te denken om een lint van een inch (25mm) te nemen. Ik ga er hoofdzakelijk recht mee zagen.

Gefeliciteerd met je nieuwe lintzaag en je schuurmachine!
Je kan persoonlijk mailen met Ian en geeft je goed advies over de linten.
Zelf heb ik er 3 besteld maar voor het rechte werk heb ik een 3/4 inch varitooth besteld zoals meer mensen hier op het forum en ik kan je zeggen dat dit prima zaagt, mooi strak, geschikt voor diktes van ongeveer 20 mm en meer.
Die hebben ze ook in de breedte van een inch.
Ben benieuwd hoe je lintzaag bevalt.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ga ik zeker doen! Ik zit alleen nog wel ff te twijfelen welke ik ga nemen, zit te denken om een lint van een inch (25mm) te nemen. Ik ga er hoofdzakelijk recht mee zagen.

Een breed lint(zaag) kan ook scheef zagen als de machine niet goed afgesteld staat.

Bij het kiezen van een lint speelt volgens mij de grootte van de wielen ook een rol,
in mijn geval (met drie kleine wielen) adviseerde Ian mij om geen breder lint dan 15mm te nemen i.v.m. de stijfheid en meer kans op breken.
Sommige linten van Tufsaws zijn volgens mij ook dunner en daardoor soepeler dan andere linten.
Geef de technische specificaties door van je machine en wat voor hout je ermee wil gaan zagen en
je krijgt zoals willem1958 al schreef een goed advies welke linten je het beste kan gebruiken.

Mvg,:).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Kan dit lint wel op de machine?
Meestal is voor dit soort kleine machines 16mm max.

Ga ik zeker doen! Ik zit alleen nog wel ff te twijfelen welke ik ga nemen, zit te denken om een lint van een inch (25mm) te nemen. Ik ga er hoofdzakelijk recht mee zagen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kan dit lint wel op de machine?
Meestal is voor dit soort kleine machines 16mm max.

Hij moet gewoon kijken wat de fabrikant als max voorschrijft.
In ieder geval kan op mijn Meber 320 met een iets kleinere wieldiameter een inch als max als ik me niet vergis dus op een 350 kan dan ook wel een inch verwacht ik.
Ik nam de 3/4 inch, daar hadden mensen goede ervaringen mee dus koos ik daarvoor en inderdaad zaagt het prima voor een nette prijs want duur zijn ze niet daar bij Tuff Saws.
Dat laatste moeten we maar niet te vaak zeggen denk ik. ;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat lintbreedte betreft:
Naast wieldiameter speelt de spanning die de machine op het lint kan zetten een rol. Vaak zijn de semiprofessionele machientjes qua constructie niet stijf genoeg om de bredere dikkere linten voldoende te spannen. (de wielbreedte is in principe natuurlijk ook van belang maar veelal treden de genoemde andere beperkingen eerder op).

mvg
klaas0639
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Volgens het afleesplaatje van de lintspanner zou hij 25mm aan moeten kunnen, het wel is zeker breed genoeg. Ik ga Ian gewoon mailen kijken wat hij zegt. Overigens heb ik vandaag de machine in elkaar gezet en heb ik de eerste zaagsneden gemaakt. Paar puntjes van kritiek.. Het blad is iets krom, maar nadat de langsgelijderails erop zit is ie weer recht. Eigenlijk geen probleem, maar toch.. De ondergeleider zit simpelweg op een k*tplek, sommige bouten en moeren hadden ze best mogen aandraaien in de fabriek en de handleiding is vrij simpel, daar hadden ze ook wel een pagina met wat extra informatie mogen bijstoppen.

Voor de rest mag ik niet klagen! Het lint wat erbij zit is ruk, maar desondanks racet de machine door een stuk afzelia van 44mm x 100mm x 500mm heen alsof het boter is. Zelfde maten maar dan iroko, zelfde verhaal, niks geen moeilijkheden. Overigens heb ik ook een stuk vuren van 80mm x 120mm x 2500mm in drie planken van 35mm x 80mm x 2500mm gezaagd en dat ging eigenlijk ook prima. Gewoon luisteren naar de machine en hij doet echt wat je wil, alleen niet altijd helemaal op het tempo dat ik zou willen hahaha! Zorgt voor rust in de tent, zo zie ik het maar :p

De schuurmachine is trouwens echt een droomding, gaat echt mooi! Heb vandaag nog even snel tussendoor een wat langere test gedaan met een oude gitaarbody en zo strak heb ik de zeikanten van een body nog nooit met de hand voor elkaar gekregen! Echt een aanrader voor de houtbewerker die veel met rondingen werkt. Die 130 euro verdient zich binnen no time terug.

Conclusie van de lintzaag:
Ik had eerlijk gezegd echt een hoop minder kwaliteit verwacht van de machine, echt veel minder.. Ik zou eigenlijk HBM mijn excuses moeten maken voor de lage verwachting. Ik ga wel zo snel mogelijk Ian een mailtje sturen, sterker nog, dat ga ik meteen doen als ik deze idioot lange en ietwat vage reactie heb geplaatst.

Conclusie van de oscillerende schuurmachine:
Prima ding. (ja dat was het) Misschien andere schuurrollen..

Doei, ik ga Ian mailen.
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Prettige accessoire voor bij je schuurmachine (ook bandschuurmachines hebben hier veel baat bij) :

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schuren/hulpmiddelen-voor-machinaal-schuren/schuurbandreiniger

Mijn schuurrollen en schuurbanden gaan zeker twee keer zo lang mee. Ik gebruik die reiniger nou twee jaar en er is nauwelijks iets van af.


Groet, Rob.

Dat is misschien nog geen eens zo'n gek idee! Ik heb niet altijd een mooi bedrag over voor schuurbanden en dan was ik vaak de banden een keer en daardoor kunnen ze net niet een keer zo lang mee. Zou fijn zijn als ik niet om de haverklap een berg banden nodig heb! Goeie tip, bedankt!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hou er rekening mee dat je verschillende zaaglinten moet kopen; er is geen universeel lint.
Hoe smaller hoe meer geschikt voor het rondingenwerk en hoe breder voor rechttoe rechtaan zagen.
Ook de vertanding is van belang. Fijn vertand voor hardhout grof vertand voor naaldhout.
Ook belangrijk: als je zaagt moet je zorgen dat er minimaal 3 tanden in het hout zitten anders krijg je alleen maar rafels.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die schuurband schoonmakers.
Je kan ook de zool van een oude schoen er tegen aan houden.
Zelfde effect schuurpapier wordt mooi schoon.
Voordeel, het is GRATIS
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.