Even van me af schrijven

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Beter twee te veel dan een te weinig.
Zoals de ondertekst van een forumlid al zegt: zodra er 1 gereedschap over de dam is, staat je werkplaats zo vol!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik denk dat de eerste schrikreactie die je kreeg op 10 groepen was, omdat het leek dat je er 10 voor je werkplaatsje kreeg.
Maar het blijkt de groepenkast te zijn van zowel je werkplaats als je huis. ( of deel daarvan)
Dus dan is het aantal niet zo vreemd. En zoals Sunrayes zegt, beter wat over hebben.
Nu komt de elektricien en kan alles in een keer aanleggen. Als je hem over 3 jaar terug moet laten komen ben je aanzienlijk meer kwijt.

Enne hou die elektricien in de gaten want voor je het weet..... http://nos.nl/artikel/2061410-afluistermicrofoons-in-studio-ai-weiwei.html
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Haha, toen we de elektrische installatie vervangen hebben 8 jaar terug en in een rijtjeshuis van 3 naar wel 8! groepen gingen kon ik mij niet voorstellen dat ik te kort zou komen. En nu baal ik dat ik geen krachtstroom en 2 extra groepen naar de tuin en 2 naar de zolder (zonnepanelen) heb gelegd :mad: .
Wat dat betreft inderdaad, beter een paar groepen te veel dan 1 te weinig.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Haha, toen we de elektrische installatie vervangen hebben 8 jaar terug en in een rijtjeshuis van 3 naar wel 8! groepen gingen kon ik mij niet voorstellen dat ik te kort zou komen. En nu baal ik dat ik geen krachtstroom en 2 extra groepen naar de tuin en 2 naar de zolder (zonnepanelen) heb gelegd :mad: .
Wat dat betreft inderdaad, beter een paar groepen te veel dan 1 te weinig.

Hierthuis liggen er 8 in de hoofdkast geloof ik, waarvan:
- 1 krachtstroom naar de bovenverdieping, waar een 2de kast zit die 6 aparte groepen voedt
- 1 krachtstroom naar de kelder, waar een 3de kast zit die 6 groepen voedt waarvan 1 krachtstroom naar mijn werkplaats, die daar nog eens in 3 groepen verdeeld wordt.

En nog kom ik groepen te kort :p

Maar dat is dan natuurlijk voor het hele huis.

Anderzijds: mijn werkplaats is 10m² en in 3 groepen verdeeld, maar eigenlijk had een 4de toch echt wel handig geweest...
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hierthuis liggen er 8 in de hoofdkast geloof ik, waarvan:
- 1 krachtstroom naar de bovenverdieping, waar een 2de kast zit die 6 aparte groepen voedt
- 1 krachtstroom naar de kelder, waar een 3de kast zit die 6 groepen voedt waarvan 1 krachtstroom naar mijn werkplaats, die daar nog eens in 3 groepen verdeeld wordt.

En nog kom ik groepen te kort :p

Maar dat is dan natuurlijk voor het hele huis.

Anderzijds: mijn werkplaats is 10m² en in 3 groepen verdeeld, maar eigenlijk had een 4de toch echt wel handig geweest...

Als we toch aan het opscheppen zijn: Mijn huis 100m2, heeft 2 groepen kasten de eerste in de meterkast 3 fase de grootste die ik kon vinden. en op de eerste verdieping heb ik ook een 3 fase groepenkast
Ga in het voorjaar een schuur bouwen en die krijgt ook zijn eigen groepenkast. Dit is wel een kleinbeetje over de top. Maarja als je toch alles zelf doet. Alles zit ook rechtstreeks naar de groepenkast bedraad.

Maar als je toch bezig bent met het maken van een nieuwe groepenkast. Neem 3 fase en plaats de grootste kast die past. Kost nauwelijks meer en heb je later plezier van.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dit is een hele goede thread! Bedankt voor het starten hiervan, echt een goede wake up call.

Ik zit op dit ogenblik te tobben met mijn las apparaat. Het eerste wat ik nu ga doen is een aparte groep aanleggen me teen C-norm WCD. Dus lekker even door de kruipruimte kruipen voor een nieuwe kabel naar de meterkast. Geen gepruts meer met verlengkabels in Gamma stopcontactjes ed. Ik heb ook electronica gestudeerd, maar dat was meer in de computer richting en ik weet net niet genoeg van de normale dingen om echt goed bezig te zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wat zijn jullie allemaal verwend:cool:.
Ik heb mijn hele werkplaats maar op 1 gedeelde groep.
Het enigste waar ik mee op mijt passen is met mijn vandiktebank, omdat deze een erg hoge aanloopstroom heeft.
Normaal gebruik ik maar 1 of 2 machines tegelijk en heb aan deze groep voldoende.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Noem het maar verwend. Ik zit met een kast met 21 porceleinen schroefzekeringen ;)
En dat voor een vrij klein huisje!


Een groep is 3 fase, de overige 18 voor 9 groepen, we hebben hier geen 'nul' dus beide fasen zijn gezekerd:p
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Die schroefzekering heeft me de eerste nacht toen stoppen uitsloegen anders best wat kopzorgen gekost
ik had geen flauw idee wat ik zag lol
en nu ik over de eerste schrik ben vind ik het ook een erg intresante post worden
met veel nutige info
ik ben zelfs aantekeningen aan het maken :)
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hahaa je bent van de generatie die ook vreemd opkijkt bij een telefoon met draaischijf!

Ik zal over enige tijd ook een nieuwe zekeringkast moeten, en dan krijg ik ook die draken van automaten.

Mijn ervaring met automaten is dat die dingen steeds sneller uitklappen. Als je een groep hebt waarbij de zekering eruit klapt door bv lasaparaat of een machine met hoge aanloopstroom dan branden de contacten in en wordt het ding steeds beroerder.
Voordeel van een schroefzekering is dat ie kapot gaat als ie eruit klapt. Dan gaat er een nieuwe in.

Bij die porceleinen dingen even opletten dat er een slakje op het doosje getekend is, dan heb je trage zekeringen die kunnen net die aanloopstroom wat beter hebben.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je hebt a,b, c en d karakteristieken bij automaten, speciaal voor hoge aanloopstromen heb je bijvoorbeeld C. Wanneer die doorslaat bij een hoge aanloopstroom komt dit door de magnetische beveiliging in de installatie automaat en niet door de thermische beveiliging. Nadeel aan die porseleinen dingen is dat wanneer ze heel lang niet springen ze een steeds langzamere karakteristiek krijgen, er is dus meer nodig om ze te laten springen. Verder is er niks mis met porseleinen zekeringen dus lekker laten zitten.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zal ik dan ook mijn stukje huisvlijt laten zien, deze kast is via de gele kabel aangesloten op een 2de kast die buiten staat waar nieuwerwetse uitvoeringen van de gewone zekeringen ziten, als hoofdstoppen voor deze kast, daar zitten nu nog maar 2 andere groepen bij 1 voor de schuur en 1 voor de tuin.
1x 3fase voor rioolpomp en 1 x 3fase voor de inductie kookplaat.
IMG_7795.jpg
Alles zelf ontworpen en aangelegd.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De kast buiten is de halve breedte van deze, dan zal menigeen zich afvragen: waarom buiten, op een woonark heb je alleen op de wal een mogelijkheid voor een vaste aansluiting, ik heb nog gekeken om die naar de schuur te laten verplaatsen maar 1000 euro was me net ff te gortig daarvoor.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
6 jaar geleden alles zelf bedacht en ontworpen, ook de ark, dan heb je de vrijheid om te doen wat je wilt, ik wil er alleen nog een keer een krachtgroep bij zetten en een kabel naar de schuur.
Ik heb zelf alle electra, Coax en Cat6 kabels erin gelegd, daarna de wanden en plafonds zelf gesloten. Ook de verwarming heb ik deels zelf gedaan maar de belangrijke delen laten doen. Daarnaast heb ik er ook een centraal stofzuigsysteem in aangelegd, de motor daarvan heeft een ouderwetse smeltzekering vanwege de hoge aanloop stroom.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Echt luxe hoor!
Toen ik de ark kocht ( '84) stond mijn paal 4 arken verderop en hing er een draadje in de lucht met 3x4mm2
En die draad was zelfs aan elkaar 'geknoopt'. Aders gesoldeerd en daar isolatietape omheen. Werkelijk waar. Hing gewoon in weer en wind.
Toen ik mijn schuur bouwde kon ik die 'las' net mijn schuur inkrijgen en daar direct een lasdoos zetten met de splitsing schuur/ark.
Ergens rond 1990 hebben we een paal per 2 arken gekregen en kregen werd de draad niet alleen korter maar kregen we ook de luxe van 6mm2
Maar nog steeds 1 groep. Maar ja scheelde wel een hoop lopen naar de paal als de zekering er weer eens uitklapte als ik aan het lassen was.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.