Even van me af schrijven

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi allemaal
loop ik zojuist mijn werkplaats uit
ik was eigelijk al buiten en heb me terug om gedraaid
het was maar een lichte geur maar hij was er wel verbrand plastic
na wat zoeken de stekker waar de vorige eigenaar zijn stroom voorziening geklomelt heeft
opengedraaid en ja hoor ik zwart verbrande draden miljaar
de tranen staan me in mijn ogen bij het besef dat mijn nieuwe
eerste eigen werkplek bijna in vlammen was opgegaan
ik plaats morgen wel een foto van de stekker
ik heb voor nu de stroom van de werkruimte uit staan
Maandag electricie zoeken nu is de maat echt wel vol
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nou je mag wel van geluk spreken dat je zo'n goede neus heb en er net op tijd bij was.
Het gebeurt wel vaker dat men maar wat aanklooit met elektra en heel vaak in aan of bijgebouwtjes.
Ik zou inderdaad alles maar eens door iemand met echt kennis van elektra de boel laten controleren.
Met alles bedoel ik ook in je huis of daar ook ergens nog verdachte veranderingen zijn aangebracht.
Mvg,:).
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik moet er niet aan denken dat ik door brand al m'n spulletjes zou kwijtraken.
Dat is één van de redenen dat er in de schuur 2 brandblussers hangen en natuurlijk een rookmelder met doorschakeling.

Groet,
Jan
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Als dit de gedachtegang weergeeft van diegene die het heeft aangelegd is het verstandig je hele electra gebeuren door een erkend installateur te laten nakijken...
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Hallo Tom,

Als ik dit zo zie dan valt het nog wel mee. Het lijkt er op dat er een budget stopcontact gebruikt is en als daar een zwaardere verbruiker (>1600W) op aangesloten wordt moet je oppassen. Ik denk dat dit prima zelf op te lossen valt. Neem een goede kwaliteit stopcontact waarbij de draden niet alleen onder de schroef vastgezet worden en schroef ze stevig vast. Wel even de draden inkorten zodat je weer glimmend koper hebt na het afstrippen. Misschien moet je daarvoor het stopcontact wat hoger zetten. controleer meteen even of het stopcontact met niet meer dan 16A afgezekerd is.

Suc6!

GGHM
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Waarschijnlijk heeft de zwarte fasedraad een beetje los gezeten, dan krijg je een hogere weerstand met dus hitte ontwikkeling tot gevolg. Dit soort dozen vind ik overigens sowieso vreselijk, is lastig je draad goed vast te zetten. Als het stopcontact niet in gebruik was op het moment van smelten, vind ik het toch wel een prestatie.

Nul draden zijn ook wel pittig afgestript overigens.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
ik heb voor nu de stroom van de werkruimte uit staan
Maandag electricie zoeken nu is de maat echt wel vol

Dat is een verstandig besluit!
Losse draden, ondeskundige aanpassingen, stoffige ruimte, het zijn de ideale omstandigheden voor kortsluiting en brand.
Als je er geen opleiding voor hebt, dan is het absoluut verstandig om er een electricien bij te halen en de hele installatie na te laten kijken.
Waarschijnlijk kan hij/zij in een oogopslag al zien of het broddelwerk is, of een incident.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Alles word volgende week nagekeken door een vakman Spaander
Maja de brandblusser staat er netje
de rookmelder vandaag opgehangen over paar weken word die vervangen door melders met doorschakeling

Ernest ik ben 4 jaar geleden zo een beetje alles wat ik had bij elkaar gespaard over de jaren
jn 1 klap kwijtgeraakt door inbraak dus dit voelde een beetje alsof het bijna opnieuw gebeurde
vandaag valt het al wat beter mee en kan ik blij zijn dat ik het nu ondekte
voor de goede orde ik was al 20 min ongeveer 2000 wat door die stekker aan het jagen
wist ik niet dat die niks boven de 1600 mocht hebben dus vedant voor de raad GGHM
Ronald get was een stekker / lichtschakelaar
met het lichtschakelaar binnenwerk verwijderd
volgens mij voorzag die blauwe de lichtschakelaar van stroom
ik heb vroeger in belgie 2 jaar lang 6 uur electriciteit gehad op school
en dacht wel licht en stopco ntact te kunnen aansluiten
maare nu doen jullie het hier in nederland anders en krijg ik soms beetje kortsluiting in me hersens
op school sloot ik een lichtschakelaar vanonder aan met een + kabel en een - aan de bovenkant van de schakelaar terug een + en een - die naar het licht lopen
hier gaat er maar 1 kabel naar de schakelaar die dan word onderbroken
dan heb ik er 1 tekort lol
en ik van electriciteit nog wel een van de leukste vakken
ik denk dak ergens les moet gaan volgen aahahaha
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit gebeurt als de wandcontactdoos langere tijd zwaar belast wordt, Ik heb dit jaren geleden toen ik als service monteur voor oude Digital computers werkte al eens eerder gezien. Daar was een machine van 2500watt aangesloten op een normale wandcontactdoos en die zag er hetzelfde uit, als er een vrachtwagen alngs dat pand reed ging die computer plat. Normale WCD's zijn gewoon niet bedoelt om lange tijd zware vermogens te ondersteunen, daarvoor zijn de CEE WCD's (die blauwe die je veel op de camping ziet) gemaakt die hebben een veel betere oppervlakte verdeling om de stroom door te laten.

Advies is om hier zeker een electricien naar te laten kjken.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De zwarte 'fase'draad is een schakeldraad. De fasedraad is bruin. Omdat schakeldraden in het algemeen voor lichtpunten gebruikt worden zijn deze meestal maar 1mm2 of 1,5mm2 in doorsnede. Daar moet geen zwaardere apparatuur mee worden gevoed. Het lijkt me dat het geen kwaad kan om her en der in het huis verdachte (bijgeplaatste) stopcontacten te controleren op de juiste bedrading (kleuren en doorsnede).
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De zwarte draad in dit geval zit in een kabel, in kabel is vaak alleen zwart - blauw - geel/groen aanwezig.
De aarde draa zit gewoon aangesloten die verdwijnt onder de lip van de aarding en zo te zien heeft men de blauwe draad in een lusje om de schroef geledg om nog een 2de WCD aan te sluiten, maar is nooit correct opgeruimd.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Tom,

Nog even voor de goede orde: Op een stopcontact kun je best wel meer dan 1600 Watt aansluiten, als je er maar voor zorgt dat je een GOEDE kwaliteit gebruikt, stopcontact en kabel. Als je toch een electricien laat komen is het misschien een goed idee om gelijk één of twee extra stopcontacten te installeren?

Verder respect voor je zelfkennis en het besluit er niet zelf mee door te gaan.
(Heb daar zelf wat meer moeite mee, ik kan nergens afblijven :) )

Gijs (GHM)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Dat je bij elektra wel een beetje moet weten hoe het hoort is wel duidelijk. Maar een wcd aansluiten is geen rocket science. Maar waarom zijn de wcd's uit de bouwmarkt zoveel goedkoper? Kwaliteit minder? Geen persoonlijke uitleg? Vul het zelf maar in. Ook staat er op vermeld 10/16 A 10a continue verbruik en 16a piek belasting. Er zit als het goed is zelfs een uitbreekpoort in voor afvoer van condens. Ja wie gebruikt dat? ?Ik vaak ook niet.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou ik heb 6 uur per week 2 jaar lang elektric gevolg
dus ik ga er echt wel vanuit dat ik de basis echt nog wel snap alleen ljjken somige dingen anders dus wat
uitleg van een vakman kan ik zeker gebruiken zodat ik snap waar het verschil zit
de uitleg hier help al een heel pak
de koper draden llijken eerder 2mm dik
in ieder geval niet zo dun als verlichtingskabels
volgende week word er prijs gemaakt voor een mooi dikke kabel nieuwe kabel
naar de werkruimte toe en een aparte schakelkas in de werkruimte vanwaar ik dan de boel kan verdelen
nu zit alles op 1 kabel
dezelfde als waar de vaatwasser opzit
deze loopt dan ook nog eens verder door de hele tuin van 50 meter pmsl
tja ben benieuwd naar de ofertes en mening van de profesionals

Enne Gijs het blijft elektra wat mijn huis kan afbranden als ik het verkeerd zou doen
dat is voor mij reden genoeg om waneer iets niet duidelijk is te zeggen tegen mezelf stop en pas verder als je 100%
zeker bent van jezelf
Toen ik nog getrouwd was heb ik bijna alle elektra in huis zelf gedaan en nooit problemen gehad
allemaal bedankt voor de goede raad word op mijn harde schijf opgeslagen :)
mvg tom
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
voor de goede orde ik was al 20 min ongeveer 2000 wat door die stekker aan het jagen
wist ik niet dat die niks boven de 1600 mocht hebben dus vedant voor de raad GGHM
Er staat in het plastic 16/250 als ik het goed zie, dan zou die het dubbele aan moeten kunnen. Dus er is iets niet goed gegaan bij het aansluiten. Waarschijnlijk gewoon niet goed vastgezeten icm langere tijd 2000 watt verbruiken.
Ronald get was een stekker / lichtschakelaar
met het lichtschakelaar binnenwerk verwijderd
volgens mij voorzag die blauwe de lichtschakelaar van stroom
Blauw is altijd nul en heeft dus niks te zoeken in een lichtschakelaar. In hele oude installaties kan dit nog wel anders zijn, maar dan heb je het wel over 50 jaar terug.

hier gaat er maar 1 kabel naar de schakelaar die dan word onderbroken
dan heb ik er 1 tekort lol
De nul loopt rechtstreeks naar de lamp deze wordt nergens onderbroken. De fase loopt via de schakelaar en die onderbreek je. Dus als de lamp uit staat is het circuit vanaf de schakelaar naar de lamp spanningsloos.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Svenskapelsin
16/250 staat er inderdaad op
je uitleg maakt het me een stuk duidelijker
Alleen snap ik niet hoe de nul kan doorlopen koppel je die dan gewoon langst de schakelaar om ?
solderen eventueel dan krimpkous erover ?
in een lichtschakelaar zoals ik die kende
werd inderdaad de + wat dan hier de fase is onderbroken door de schakelaar en had je een aansluitpunt voor de nul in de schakelaar om die gewoon verder te laten lopen naar de lamp
nu mis ik een manier om die nul te laten doorlopen lol
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.