Stoelen maken in école boulle, Parijs, in 1912

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bij mij werkt het ook niet.
De link stuurt me wel door naar YouTube, maar daar krijg ik:" video niet beschikbaar"
 

tuoh

Oud hout
Interessante filmbeelden, zeker de freestechniek die getoond word op 7min. Frezen op de bok!!!! ik zie het nu niet meer gebeuren:p Heb het zelf ook nog gedaan om kuipstukken van trapleuningen te profileren. Daar hebben we nu gelukkig de cnc portaal freesmachine voor.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Link doet het bij mij wel.
Mooi filmpje over het ambacht.
Veiligheid was nog geen item in die tijd da's wel duidelijk.
Zoals Tuoh al zegt, uit de hand frezen, ik vond het wel spannend om te zien hoe die frees tot vlak bij zijn hand kwam.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb de film nu ook gezien, via de originele link.
Mooi om te zien hoe dat bijna 100 jaar geleden ging. En die frees lijkt me een heel gevaarlijk ding.

Een stukje daarvoor zie je hoe iemand een pen en gat verbinding maakt waarbij hij een soort schaaf gebruikt die aan de zijkant schaaft of zaagt.
Kan iemand hier meer over vertellen? Is het een zaagblad met een schaafbody er op?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb zelf vroeger nog wel op dit soort stoelen gezeten maar nog nooit gezien hoe deze gemaakt werden.
Prachtig om te zien hoe dat ging, en ja die frees dat was wel spannend alhoewel nog wel alle vingers aanwezig waren.:)
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Ik heb de film nu ook gezien, via de originele link.
Mooi om te zien hoe dat bijna 100 jaar geleden ging. En die frees lijkt me een heel gevaarlijk ding.

Een stukje daarvoor zie je hoe iemand een pen en gat verbinding maakt waarbij hij een soort schaaf gebruikt die aan de zijkant schaaft of zaagt.
Kan iemand hier meer over vertellen? Is het een zaagblad met een schaafbody er op?

Ja, klopt het is een zaagblad om de penborsten te zagen. Ook leuk is het malletje om de pen af te schrijven dat juist daarvoor gebruikt werd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.