hoe een schraapstaal scherpen?

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Wie helpt me om een schraapstaal juist te scherpen?
en andere aanbevelingen zijn ook welkom...
Ik heb een aanzetstaal, maar hoe moet het juist gebeuren?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Roeland, Is het puur de werkhoogte waarom je het schraapstaal in de andere klem in de bankschroef zet of is er een ander reden voor ? Das trouwens een ferm zaagblad geweest :eek: Oh, je durft trouwens wel om zomaar je vingers langs de snede te halen ;) Hierbij moet je zeker weten dat die braam weg is.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Martijn, niet alleen om de werkhoogte maar ook om de aanzet van de hoek zodat mijn hand niet tegen mijn werkbank knalt en de houder heeft van de onderzijde ruimte zodat ik aan de andere kant ook een braam kan zetten zodat dat mijn bramen van de kant die ik net gedaan heb niet beschadigen.
Het blad is inderdaad van een ferme zaagband geweest nl. een bandzaag van een boom zagerij.
Om te voelen of de braam weg is ja zeker durf ik dat (heb nogal een dikke huid). En die braam is zeker weg maar toch altijd even checken :)

groetnis, Roeland
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Nog niet zo lang geleden heb ik ook een topic hierover gestart, misschien heb je er wat aan. staan wat handige links bij.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?13188-Schraapstaal

Na slijpen (haaksen van de rand zegmaar), maak ik een braam door 'm plat op de werkbank te leggen en er snel en met druk met het aanzetstaal erover te gaan.
Het omkiepen van de braam doe ik uit de hand met weinig druk, misschien 2/3 keer erlangs, paar graden van 90 af.
paar keer doen, en dan denk je was dat alles?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.