Bij gebrek aan een betere benaming: balletjes draaien?

tonafoto

Nieuw lid
25 sep 2015
2
0
Goedendag, mijn naam is Ton en ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb wel ervaring met werken met hout (racheltjes plaatsen, schuurtje bouwen, grenen vloertje leggen), maar voor de volgende vraag heb ik toch echt hulp nodig van mensen die weten waarover ze praten.

Ik ben bezig met het maken van een spelletje, en ik heb het voorwerpje op de foto nodig om dat te vervolmaken. Ik heb die muis expres ernaast gezet, zodat je een beeld hebt van de grootte.
Ik wil dat zelf in wat grotere getallen gaan fabriceren.
De balletjes hebben een doorsnede van 1,2 cm, maar mogen ook wel een centimeter of 2 worden. Dan werkt het ook.

WP_20150925_16_11_28_Pro.jpg

Ik heb ook de beschikking over een oude draaibank, en de motor moet ik ook nog ergens hebben liggen.

WP_20150925_16_25_23_Pro.jpg


Ik zat er zelf aan te denken om een soort van mes te laten maken, zodat je met 1 beweging zo'n voorwerpje uit een stukje hout kan draaien.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Welkom op het forum, Tonafoto

het zal mogelijk niet meevallen om ze zelf te maken, dus ik heb even gegoogeld

l_0046924.jpg
l_0046925.jpg


12 mm 1,30 € voor het zakje bij Hobbyhuis .nl 15mm 1,30€ voor het zakje

groeten
Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Goedendag, mijn naam is Ton en ik ben nieuw op dit forum.
Ik wil dat zelf in wat grotere getallen gaan fabriceren.

Ik zat er zelf aan te denken om een soort van mes te laten maken, zodat je met 1 beweging zo'n voorwerpje uit een stukje hout kan draaien.

Hoe groot zijn 'wat grotere aantallen' ?

Als je daar een mes voor laat maken, wie gaat dan al die dingen schuren? Want een mes dat in 1x deze ballen uit hout schraapt geeft geen gladde finish. Bovendien lijkt mij de verhouding tussen de breedte waarop het hout geschraapt wordt en de stevigheid van het hout niet helemaal in overeenstemming met elkaar, zodat je volgens mij kunt rekenen op rondvliegend hout.

Maar, waarom niet gewoon met de tekening in de mail wat offertes aangevraagd bij commerciële houtdraaierijen in Nederland (of desnoods Duitsland) ?
Een CNC gestuurde draaibank met stangaanvoer spuugt er elke minuut een aantal uit.

Mocht je het zelf willen doen, dan kan dat natuurlijk ook, maar het lijkt me niet de bedoeling om je zo in deze details te verliezen als je een spelletje wil ontwikkelen.
Tenzij je houtdraaien gewoon leuk vind, zoals veel mensen hier, maar dan zou ik ze met de hand draaien.
 
Laatst bewerkt:

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Sorry jongens maar moest dit ff delen. Houten anal beads.

dus zorgen dat alles zeer glad geschuurd is zodat je gn splinters overhoud
 

tonafoto

Nieuw lid
25 sep 2015
2
0
Hahaha... Beauty is in the eye of the beholder...of in het Nederlands: waar het hart van vol is, loopt de mond van over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.