Eiken tafel

Lindsen

Nieuw lid
31 jul 2015
8
0
Hallo allemaal,

Ik ben Ivo, 20 jaar oud, wonend te Gelderland.

Door middel van kleine projectjes maak ik kennis met de houtbewerkings hobby. Zo heb ik vorig jaar een aantal meubels gemaakt van steigerhout voor mijn studentenkamer. Afgelopen zomer de steigerhouten tafel vervangen door een eiken tafel, zie hier het resultaat:

9d36fa294ec3d35c13c2487da3c5fa08.jpg


Ik heb hiervoor geschaafd eiken van 18 mm gebruikt. Veel leuke reacties gehad, en een van die reacties was de vraag of ik niet iets voor hem kon maken.. Natuurlijk kan dat. Leuk prijsje afgesproken, mooie winstmarge voor mij en beginnen maar!

Nu heb ik het volgende ontwerp gemaakt:

fb919c2f18d66f19b8235f15c583518c.jpg


Het idee van deze tafel is dat het blad er massief uitziet, dus de planken worden strak tegen elkaar gelijmd. Goedgekeurd, dus ik materialen halen waar ik de vorige keer ook ben geweest. Deze keer in plaats van geschaafd eiken van 18 mm, wordt het blad van 50mm fijn gezaagd eiken die ik zelf ga schaven of ga schuren.

Het hout was loeizwaar, en bij thuiskomst ben ik na twee dagen begonnen met zagen. Toen kwam ik er achter dat de reden van het hoge gewicht was dat het hout nog nat is! Mijn vorige eiken houten project was met droog hout, maar dit hout is nat.

Dit gaat werken, dat snap ik. Maar wat zou ik nu doen? Hoelang zou ik moeten wachten tot het hout droog is? Of kan ik de tafel gewoon maken, en door een of ander trucje zorgen dat het hout niet gaat werken? Het hout staat nu in een (redelijke koude) gang, tevens werkplaats.

Ik hoor graag wat jullie aanbevelen.

Groetjes van een beginnende houtbewerker,

Ivo.
 

Bijlagen

  • 2f276113b8251b976e1f37327654a0ca.jpg
    2f276113b8251b976e1f37327654a0ca.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 621
  • IMG_2310.jpg
    IMG_2310.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 615
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Leuk project! Eikenhout kan van zichzelf soms ook al behoorlijk zwaar zijn. Ik heb ooit een balk steeneiken moeten versjouwen en dat hout zinkt bijna in water! Maar goed zover ik weet houden ze wel eens regels aan om eiken balken te laten drogen en dat duurt duurt 1 jaar per cm dikte van de buitenkant naar de kern oftewel die planken moeten dan 2,5 jaar drogen. Nou lijkt me dat wel heel lang, het is ook goed mogelijk dat alleen de buitenkant erg nat is de binnenkant aanzienlijk minder. Dan is het misschien in een half jaar ''droog'' Als je het snel wilt gebruiken kun je het misschien in een droogkamer leggen en dan is het in een week 2 meestal wel droog. Dit is alles wat ik er over kan vertellen maar andere forumleden zullen vast nog wel nuttigere toevoegingen hebben!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo allemaal,

Ik ben Ivo, 20 jaar oud, wonend te Gelderland.

Door middel van kleine projectjes maak ik kennis met de houtbewerkings hobby. Zo heb ik vorig jaar een aantal meubels gemaakt van steigerhout voor mijn studentenkamer. Afgelopen zomer de steigerhouten tafel vervangen door een eiken tafel, zie hier het resultaat:

9d36fa294ec3d35c13c2487da3c5fa08.jpg


Ik heb hiervoor geschaafd eiken van 18 mm gebruikt. Veel leuke reacties gehad, en een van die reacties was de vraag of ik niet iets voor hem kon maken.. Natuurlijk kan dat. Leuk prijsje afgesproken, mooie winstmarge voor mij en beginnen maar!

Nu heb ik het volgende ontwerp gemaakt:

fb919c2f18d66f19b8235f15c583518c.jpg


Het idee van deze tafel is dat het blad er massief uitziet, dus de planken worden strak tegen elkaar gelijmd. Goedgekeurd, dus ik materialen halen waar ik de vorige keer ook ben geweest. Deze keer in plaats van geschaafd eiken van 18 mm, wordt het blad van 50mm fijn gezaagd eiken die ik zelf ga schaven of ga schuren.

Het hout was loeizwaar, en bij thuiskomst ben ik na twee dagen begonnen met zagen. Toen kwam ik er achter dat de reden van het hoge gewicht was dat het hout nog nat is! Mijn vorige eiken houten project was met droog hout, maar dit hout is nat.

Dit gaat werken, dat snap ik. Maar wat zou ik nu doen? Hoelang zou ik moeten wachten tot het hout droog is? Of kan ik de tafel gewoon maken, en door een of ander trucje zorgen dat het hout niet gaat werken? Het hout staat nu in een (redelijke koude) gang, tevens werkplaats.

Ik hoor graag wat jullie aanbevelen.

Groetjes van een beginnende houtbewerker,

Ivo.

Het enigste wat ik kan bedenken is dat je bij een houthandelaar vraagt of je tegen een kleine vergoeding je hout in de droogkamer mag laten drogen.
Je tafel is wel mooi geworden trouwens.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
50 mm nat eikenhout lijkt me geen meubelhout. De kans dat dat tijdens het drogen gaat scheuren is behoorlijk groot.
Meubelkwaliteit is al droog genoeg om te gebruiken en is zonder scheuren gedroogd. Vandaar de hogere prijs. Of het is onder perfect gecontroleerde omstandigheden gedroogd, of het is na droging verder op maat gezaagd.
Als je klant van de ruwe gescheurde uitstraling houd, dan kan je het verder verwerken en hoef je alleen rekening te houden met de krimp.
Maar als je klant een strakke uitstraling wil, zonder scheuren, dan zal je het eerst moeten laten drogen en de gave delen er uit moeten selecteren.

Overigens zou je ook kunnen kiezen om het blad dunner te maken en de zijkanten opdikken zodat het lijkt alsof je een 50mm dik blad hebt.
 

Lindsen

Nieuw lid
31 jul 2015
8
0
Hallo,

Tijdje geleden, maar de tafel is af, en staat nu in de olie in de kamer.

Uiteraard zijn er een aantal aandachtspuntjes naar voren gekomen, die ik kan toepassen voor mn volgende project.

Hier het resultaat:

Gr Ivo.
 

Bijlagen

  • IMG_3152.jpg
    IMG_3152.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 370

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Die is mooi geworden.
Maar de vraag is:
Heb je nog iets aan de tips gehad?
Heb je meer foto's?
Ook van de bouw?
 

Lindsen

Nieuw lid
31 jul 2015
8
0
Ik heb nog wel wat aan de tips gehad, het blad heb ik zo gemonteerd dat het kan bewegen. En ik heb geaccepteerd dat de tafel na een tijdje wat rustieker zou gaan worden ;)

Daarnaast zou ik binnenkort eens kijken of er nog wat duidelijke fotos zijn van de bouw.

Groetjes
 

Lindsen

Nieuw lid
31 jul 2015
8
0
Hierbij een klein verslag van de tafel:

Voor de tafel heb ik de volgende stukken hout gebruikt:

7x 2,2 meter balken van kopmaat 150x50
2x 2 meter balken van kopmaat 70x50
4x 0,75 meter balken van kopmaat 120x120.

Het hout was fijn bezaagd, waar ik zelf nog nooit mee had gewerkt.

Ik was begonnen met het onderstel, welke is vastgemaakt met pocketholes. Het hout van het onderstel was redelijk droog, dus verwachtte daar minder beweging in dan bij de planken voor het blad.

Het blad heb ik gemaakt door de zijkanten aan elkaar te lijmen. Het is een koude verbinding geworden. Voor het lijmen heb ik eerst de zijkanten geschaafd met een elektrische handschaaf, zodat ze goed op elkaar aansluiten. Alle kennissen lief aangekeken of ze nog wat lijmklemmen hebben, en uiteindelijk het blad per planken van 2 gelijmd. Dit duurde daardoor vrij lang, het stond ook in een gang (dat is mijn werkplaats...) waar het 's nachts net zo koud is als buiten. Dus drogen duurde erg lang. Uit eindelijk alle planken aan elkaar vast gelijmd, en hiervoor nog wat moeten improviseren met lijmklemmen. Het blad was namelijk 107 cm breed, en mijn lijmklemmen gaan maar tot 104 cm. Uiteindelijk is het goedgekomen. Hierna heb ik met de elektrische schaaf de naden die niet goed op elkaar aansluiten weg proberen te schaffen, en de oneffenheden hiervan weer weggeschuurd. Het blad heb ik hierna op het frame gemonteerd, door middel van een gat te frezen in het frame, waar een beugel in wordt gestoken die vast staat aan het blad.

Nu ga ik zaterdag weer eikenhout halen, voor een volgende projectje! Dan ga ik weer planken kopen in plaats van balken, en dik ik het blad op aan de zijkanten, zoals bij mijn eerste tafel. Dit is vanwege een goedkopere prijs, makkelijker om mee te werken en veel minder zwaar. Ik heb ongeveer 0,250m3 gebruikt voor de tafel, en dat komt volgensmij neer op 200 kg! Dit merkte we wel toen we hem met z'n vieren moesten verplaatsen.

Helaas heb ik geen foto van voor het oliën, waar de tafel volledig geschuurd is.

Groetjes,

Ivo
 

Bijlagen

  • IMG_2827.jpg
    IMG_2827.jpg
    76,1 KB · Weergaven: 288
  • IMG_2607.jpg
    IMG_2607.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 283
  • IMG_2936.jpg
    IMG_2936.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 282
  • IMG_2828.jpg
    IMG_2828.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 282
  • IMG_2943.jpg
    IMG_2943.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 282
  • IMG_2992.jpg
    IMG_2992.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 281
  • IMG_2993.jpg
    IMG_2993.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 286
  • IMG_3020.jpg
    IMG_3020.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 282
  • IMG_3052.jpg
    IMG_3052.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 283
  • IMG_3053.jpg
    IMG_3053.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 281

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.