Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: notelaar te koop

notelaar te koop

Te koop : stam van een grote notelaar die over een maand geveld moet worden. Het is een mooie en grote notelaar, maar moet helaas weg want meer en meer in de verdrukking van een (nog veel grotere) linde, die snel groeit en alle zon van het westen en zuiden vangt.
    Binnen een maand wordt hij geveld door professional. Stam tot aan de pijl is ca. 6 à 7 meter, redelijk recht. Stam op te halen door koper, kan ter plaatse in kleinere stukken gezaagd worden, indien nodig. Opstoken van dergelijk prachtig hout is al te gek dus wie het beste bod doet en er iets leuks mee van plan is, kan hem kopen.
    Laat maar weten als er meer foto's gewenst zijn!
    greetz
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

goedendag
    heb je een shovel waarmee je twee stukken van 350 cm op mn kar kan leggen
    hoeveel wil je ervoor hebben

ik wil ze in planken zagen een paar jaar drogen en dan mooie tafels ed van maken

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    De schors ziet er glad uit, is die wel oud genoeg om voldoende hardhout te hebben?

Athanor
    Guest
    Ik heb ook eens een iets dunnere noot gehad, die maar 1 cm kernhout liet zien, is de kachel in gegaan.....

Fons

Heb er ook een in de tuin staan die om moet; jaar of 40-50 oud ( geplant door de vorige eigenaar in 1975, maar toen al als boom).
    Hoe oud moet een walnoot zijn om een mooi stuk hout op te leveren?
    Hij kan altijd de kachel in, maar als iemand er een paar mooie planken uit wil halen is er wel iets te bedenken. Ik wil er zelf wel wat draaistukken uit halen.
    Boom staat in Hilversum, kapvergunning is nog niet aangevraagd, dus duurt nog wel een maand of twee voordat ie om kan..

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb de indruk dat de inlandse soort pas na een jaar of 15-20 hardhout gaat beginnen vormen in de kern, daarvoor kunnen ze nog sterk van vorm veranderen.
    ik heb er één van ongeveer 10 jaar oud, de eerste 5 jaren niets aan gedaan waardoor die twee erg kromme stammen had die zijwaarts groeiden, daarna had ik die eens goed gesnoeid en nu is het een heel andere boom met één mooie stam zonder takken de eerste 3m die nu bijna volledig verticaal staat. Volgens mij worden ze pas echt interessant vanaf 80-90 wanneer ze aan hun piek zijn van noten productie, vanaf dan is het bergaf.

Ik heb er laatst een uit 1973 opgehaald, doorsnede 60-70 cm, bruinkern zo ongeveer 40 cm onderaan, naar boven al snel minder dus. Maar je ziet het pas als je zaagt.

Het is niet omdat je bij Noten geen, of nauwelijks, een donkere verkleuring ziet in de kern dat er geen kernhout aanwezig is hoor. Zoals bij elke andere loofboom word ook bij noten al redelijk snel kernhout gevormd, alleen, het heeft hier ten lande meestal dezelfde saaie en grauwe kleur als het jongere hout. Stammen met donker kernhout zijn eerder uitzondering dan regel hier. Het mooiste Noten komt uit Turkije en de Balkan.
    Op stam valt er over de vermoedelijke kleur van het (kern)hout niks zinnigs te melden, je gaat pas zien wat voor vlees je in de kuip hebt als de boom geveld is, en dat gaat in 80% van de gevallen dik tegen vallen.

Ik heb onlangs een stuk stam van ongeveer 30 cm doorsnede gekregen. Daar zat een centimeter of vijf donker kernhout in.
    Ik heb er twee schalen uit gedraaid die nu liggen te drogen.
    Het resultaat moet ik nog afwachten.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb 3 jaar geleden gefilmd hoe ik planken zaagde uit een gevallen notelaar, het aandeel hardhout was onderaan goed, maar boven 80cm hoogte was het al bijna verdwenen.
    Dit is wat ik uit een volledige boom heb kunnen halen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten