automatische deurdichtingen infrezen

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Beste mede forumleden

ik moet binnenkort in mijn voordeur een groef frezen voor een automatische deurdichting
nu heb ik een of 1400 en heeft festool een hulpmiddel daarvoor of fh 2200 echter behoorlijk aan de prijs voor eenmalig gebruik.
nu denk ik erover om zelf er zo een te maken.
Ben op zoek naar wat maten , is er iemand die met wat foto's en wat maten erbij kan zetten.

alvast bedankt

Menno
 

Van Caeseele omer

Nieuw lid
22 okt 2014
4
0
Maldegem-Donk Belgie
Beste.
Een vraagje voor de deurdichting , er zijn twee mogelijkheden, ofwel onderaan de deur die kan toegepast worden met een opzet sluiter anderzijds rondom de deur maar dan in het kozijn , zorg er voor dat de dicht genoeg plaats heeft om overal goed te sluiten. U zou dit kunnen doen met een frees waarop een geleiding is gemonteerd met een mesje of freesje van drie mm.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Bij de Festool frees zit een kant-aanslag, die je op twee pennen/stiften die door de freeszool heensteken kan bevestigen. Er zijn voorbeelden waar mensen twee van die aanslagen aan weerszijden monteren. Eventueel wat langere stiften kopen, en misschien voor die ene keer een kant-aanslag lenen bij een Festool freesbezitter in de buurt?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat is toch gewoon een groef onderaan frezen? Dat kan zoals hierboven al vermeld gewoon met de zij aanslag, dat heb ik al met de OF1010 gedaan, de 1400 kan dat zeker moeiteloos aan.
Maak het in ieder geval zeker niet te strak, het profiel moet er vlot in passen. Ik heb er zo al een paar vernield, te strak gemaakt waardoor het mechanisme knelde. En dan krijg je het profiel er niet meer uit zonder het te plooien: kapot.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Bij de Festool frees zit een kant-aanslag, die je op twee pennen/stiften die door de freeszool heensteken kan bevestigen. Er zijn voorbeelden waar mensen twee van die aanslagen aan weerszijden monteren. Eventueel wat langere stiften kopen, en misschien voor die ene keer een kant-aanslag lenen bij een Festool freesbezitter in de buurt?
Zo heb ik het ook gedaan, ik had voor 40 euro op marktplaats een tweede zijaanslag gevonden.

ik weet niet waar je woont maar je mag er best een lenen van me.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Hier vind je 2 alternatieven voor die mal van Festool. Stuk voordeliger, maar voor éénmalig gebruik zou ik het gewoon met de zijgeleider doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Ik haal de twee plastic stripjes uit de geleider en schroef er een strook multiplex tegen. Voor de andere kant gebruik ik het stuk plastic dat op de rail loopt. Ik heb er twee gaten door geboord en schroef daar een multiplex hoeklijn tegen aan. Zo kan ik de deur opsluiten en is de opstelling redelijk stabiel. Voor langere stangen gebruik ik gewoon draadeind m8.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Heren,
het heeft even geduurd.

Een ieder bedankt voor jullie reactie en tips.
Inmiddels zelf aan het fröbelen geslagen.
Ik had nog een paar stukjes strespa (imitatie) liggen, daar zelf maar een mal van gemaakt.

mal 1.jpg

mal 2.jpg

mal 3.jpg

Hij doet wat hij moet doen !

Menno
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.