Lade onder bed

M

Maikie

Guest
Hoi Allemaal,

Zoals al aangegeven in mijn voorstel topic is mijn 1e project een lade maken onder het bed van mijn zoontje.

Ik zou dit graag van mdf willen doen maar ik zou aan de voorkant het liefst geen schroeven willen zien, welke mogelijkheden heb ik om dit te voorkomen?

Internet foto van het bed toegevoegd als bijlage

( Ik ga denk ik 2 lades maken omdat het anders te zwaar wordt denk ik, en zo kan mijn vriendin ook beiden apart indelen voor onze toekomstige dochter, momenteel 41 weken zwanger :)

Alvast bedankt allemaal.

Attached files
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een andere mogelijkheid, maar dan neem ik je vraag wel heel letterlijk, is om het front tussen te zijkanten te laten vallen en vanaf de zijkanten te schroeven.

Derde mogelijkheid is om balkjes in de hoeken te lijmen en die van binnenuit vast te schroeven aan de voor- en zijkant. De schroeven dienen hier meer om de balkjes te klemmen terwijl de lijm droogt dan voor de stevigheid. Haal dan wel even de scherpe kant weg waar de balkjes niet tegen het MDF zitten zodat je je daar niet aan snijdt als je iets in de bak legt of eruit haalt.

Arthur
 
M

Maikie

Guest
Bedankt allemaal voor het meedenken.

De optie om aan de zijkant te schroeven is inderdaad een goede oplossing en die ga ik hoogstwaarschijnlijk ook gebruiken.

Ik ben nu nog even op zoek naar een zaagtafel en dan wil ik er morgen aan beginnen, als ik zo snel kan slagen.

De bodem, daar heb ik een 4mm mdf plaat voor gepakt, zou ik er het liefst infrezen, maar ik ben ook nog niet in het bezit van een frees, een andere optie zou zijn om deze er gewoon in te spijkeren aan de onderkant maar ik heb het gevoel dat dat minder stevig is.

Ik hoop snel aan dit eerste projectje te kunnen beginnen, ik zal foto's posten van het eindresultaat.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik denk niet dat de groef of eronder schroeven het probleem wordt. Maar de dikte van de plaat. 4mm is erg dun voor zo een groot oppervlakte als je het mij vraagt. De kans is zeer groot dat de plaat gaat doorzakken. Ik neem aan dat je onder de laden wieltjes gaat maken? Dan kan je ervoor keizen om toch een 4mm plaat en in het midden van het midden een extra wiel ter versteviging en doen. Alhoewel ik het dan toch iel zou blijven vinden.

Overigens, om de groef te frezen kan je overwegen een goedkope bovenfrees aan te schaffen. Met alle respect, maar als beginneling zou je niet veel verschil merken. En je bent net zo trots op het eindresultaat.
 
M

Maikie

Guest
Ik had dit inderdaad zelf ook al gezien, en vanwege het gewicht van 1 hele grote lade met inhoud had ik er al voor gekozen om er maar 2 lades van te maken, dan kan mijn vriendin ook mooi alles gescheiden houden voor ons zoontje en de dochter.

Ze komen inderdaad op wieltjes te staan.

Het valt overigens niet mee om een low budget zaagtafel te vinden. Bij een bouwmarkt is nu een einhell in de aanbieding, met extra korting komt die op 119 euro, maar bij de demo die er staat zie ik dat de geleiding iets of wat krom is en de verstelknop om de graden in te stellen was al dol, dus niet meer vast te zetten. Dit heeft mij ervan weerhouden deze tafel te kopen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Maikie zei:
De optie om aan de zijkant te schroeven is inderdaad een goede oplossing en die ga ik hoogstwaarschijnlijk ook gebruiken.

Dan blijf je wel de kopse kanten van de zijkanten zien. ;)

Prima manier van monteren, maar dan zou ik er nog steeds een plaat overheen verlijmen om de voorkant glad te maken.
 
M

Maikie

Guest
Vandaag eindelijk een leuke zaagtafel kunnen kopen en dus ook meteen het hout gezaagd voor de lades.

Ik kwam precies toe met een plaats van 122x244 welke in in 4 stukken heb laten zagen in de winkel en thuis verder heb verzaagd.

Ik was net 2 planken aan elkaar aan het bevestigen toen ik werd geroepen om te komen eten.

Ik zag daar al wel een probleem tijdens het bevestigen, ik heb op de lengte van 30 cm 4 gaatjes voorgeboord, de 1e 2cm van boven en dan telkens 8cm ertussen, met het indraaien van de schroef zag ik de plank waar de schroef in de lengte erin gaat begon te scheuren, komt dit door te dikke schroeven?

Tevens kreeg ik van iemand anders nog de tip om duveltjes te gebruiken i.p.v schroeven zo zou je aan de voorkant ook geen schroeven te zien krijgen, maar aangezien ik maar 12mm mdf gebruik is dit volgens mij ook niet de beste oplossing.

Graag reacties.

alvast bedankt
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je mdf schroeft, moet je minstens 5 cm van de kant af schroeven. dan scheurt het hout niet.

Deuvels kan je doen, maar als je het goed plamuurt zie je het ook niet meer.
 
M

Maikie

Guest
Heb je de gaten wel eerst voorgeboord?
De gaten moeten voorgeboord worden met de diameter van de kern van de schroef.
Heb je de gaten wel eerst voorgeboord?
De gaten moeten voorgeboord worden met de diameter van de kern van de schroef.

Ja ik heb de gaatjes voorgeboord, maar misschien niet groot genoeg. Ik ga zo even naar de bouwmarkt voor andere schroeven, vond deze zelf al te lang en te dik maar had geen andere liggen. Zal dan ook meteen houtlijm meenemen en die er tussen doen voor de zekerheid
 
M

Maikie

Guest
De lades zijn gemaakt, ik heb mij leuk vermaakt en het is allemaal redelijk goed meegevallen.

Alhoewel 1 mdf plaat al was krom getrokken van het staan in de garage denk ik.

Morgen begin ik aan mijn werkbank en een kast waar standaard curver boxen in kunnen gezet worden.

Even een vraagje wat dat betreft, is het beter om de bovenplank erop te monteren of ertussen?
 
M

Maikie

Guest
Kast is inmiddels ook al gemaakt :)

De bovenste heb ik er bovenop gemaakt, en de onderste toch ertussen, en dan 10cm van de grond en dan 2 staande ertussen voor de stevigheid.

Morgen de werkbank :)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Volgende keer zou ik wel de onderste eronder maken omdat als de zijden gaan uitzakken (zal niet snel gebueren, maar het kan) dan kan die niet weg zakken. Nu heb je er staanders onder, dus het zal wel meevallen.

Heb je ook foto's?
 
M

Maikie

Guest
Hey,

Ik heb toevallig net een foto gemaakt.

Het middelste staande plankje staat er nu nog los tussen want ik weet even niet hoe ik die moet bevestigen, kan er namelijk niet meer bij met schroeven :)

Ik heb overal zo een staande ertussen voor het doorhangen, want de kast is 1,22 breed.

Ook is de kast nu nog zijdelinks totaal niet stevig, komt dit goed wanneer er aan de achterkant een plaat tegen komt? of heb ik een fout in de constructie gemaakt?

Groetjes,

Maikel

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
En een achterplaat houd de kast haaks, mits je de achterplaat haaks en nauwkeurig op maat zaagt.
 
M

Maikie

Guest
Nu de achterplaat ook gemonteerd is, is het gewoon een stevige kast geworden.

Op naar het volgende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.