Houten trap bewerken, maar wat is het!?

RemcoZo

Nieuw lid
30 sep 2015
3
0
Dag allen,

Ik ben bezig om mijn trap te renoveren in mijn pas gekochte huis maar ik heb wat moeite met het identificeren van de houtsoort. Via Google en plaatjes kom ik niet veel verder omdat ik twijfel want voor een leek zoals mij lijkt het allemaal op elkaar dus schakel ik de experts in haha. Kunnen jullie mij helpen? Als ik weet wat voor houtsoort het is ben ik natuurlijk ook benieuwd wat jullie aanraden als afwerking :) mijn bedoeling is dat het niet te donker wordt want er zit nu een foei lelijke donkere beits op die de hele schoonheid van de trap verpest.

Groetjes Remco
 

Bijlagen

  • 20150930_105950.jpg
    20150930_105950.jpg
    38,3 KB · Weergaven: 290
  • 20150930_105957.jpg
    20150930_105957.jpg
    48,8 KB · Weergaven: 292
  • 20150930_105938.jpg
    20150930_105938.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 290
  • 20150930_101759.jpg
    20150930_101759.jpg
    71 KB · Weergaven: 288

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Dat lijkt mij op het eerste zicht Es, maar wacht best even de nog meer ervaren gebruikers hun mening af want ik ben zelf maar een amateur:)

Qua afwerking verschillen de meningen vaak, omdat kleuren en geuren verschillen :)
Op een trap wil je waarschijnlijk graag een slijtvaste laag, waar je niet meteen afdondert omdat het te glad is. Je zou kunnen kleuren met een beits op oplosmiddelbasis, die terug mat schuren, en met doorzichtige 2 component Polyurethaanlak op waterbasis afwerken (Ik gebruik zelf Sigmavar WS project, ander forumleden zweren bvb bij Skylt ultramat). De beitsen vindt je in alle mogelijke kleuren (bvb Sigmalife, zweihorn wigranit novacolor,...). De 2 componentlak is keihard, en wordt gebruikt in openbare gebouwen en dergelijke. laat je niet verleiden tot goedkope vernissen, dat is meestal huilen met de pet op...

Ja zal in elk geval goed moeten schuren, tot op het blote hout om de mooiste afwerking te verkrijgen, eender welke houtsoort het is.
veel succes!
 
A

Athanor

Guest
Ik denk eerder aan een tropische hardhoutsoort. Een heel bleke Merantie of Okoumé.

Fons
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Hoe dik zijn de treden? Als ze vrij dun zijn, zal het inderdaad eerder hardhout zijn zoals Fons zegt
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
ziet er uit als meranti; helemaal schoon schuren en behandelen met 2-componenten Pu lak op water basis geeft de minste verkleuring, ook op termijn.
de meeste fabrikanten hebben daar verschillende glansgraden in, van zeer mat tot 80-90% hoogglans.
 
P

Pel

Guest
Ik denk aan merbau, of mahonie in mahonie heb je vele soorten.

groet Pel
 
A

Athanor

Guest
Ik ga mee voor afzelia, toch wat aan de bleke kant, maar was ook een van mijn opties.

Fons
 

RemcoZo

Nieuw lid
30 sep 2015
3
0
Oh wauw geweldig dat jullie meedenken. Stiekem ben ik een beetje blij dat het voor jullie ook niet 123 helder is welke soort het is haha. Ik heb nog wat foto's gemaakt in anders licht. De ene is net na het af krabben van de beits en de ander heb ik de plan wat vochtig gemaakt waardoor de kleur en de nerf beter te zien zijn. 20150930_195555.jpg20150930_195838.jpg
 
Laatst bewerkt:

RemcoZo

Nieuw lid
30 sep 2015
3
0
Ok top om te weten bedankt! nu uiteraard nog de afwerking. Het schuren van de trap gaat nog wel even duren maar we hebben de trap het liefst zo licht mogelijk. Naar mijn weten kom je dan al snel bij een blanke lak uit als enige optie. De kleur van het hout ansich vinden we al mooi (als het zo ongeveer wordt wanneer de trap vochtig is). Nu heb ik de armleuningen al gehad en afgelakt met een Polyurethaanlak van Avis, dit is volgens mij terpentine basis lak. Nu las ik een pagina terug dat je hier beter waterbasis lak voor kunt gebruiken?
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Het verschil tussen watergedragen lak op basis van oplosmiddel, is dat watergedragen gemakkelijker werkt, en niet slechter is. In oplosmiddelgedragen lak zit het pigment en de eigenlijke verf (bvb Acryl) effectief opgelost in bvb white spirit of terpentine. Het is dus een echte oplossing. Watergedragen lak is chemisch gezien een dispersie en geen oplossing. Met acryl als voorbeeld wil dat zeggen dat miniscuul kkleine druppeltjes acryl zweven in het water, zonder aan het water te binden. Er zit echter nog altijd een oplosmiddel bij om deze druppeltjes vloeibaar te houden, maar dit is een enorme factor minder dan wanneer het opgelost wordt in puur oplosmiddel. Wanneer je schildert met watergedragen lak, verdampt het water, blijft de effectieve verf achter, en hardt uit.
Het is natuurlijk pakken gemakkelijker om borstels etc uit te wassen met water, dan met white spirit, en ook qua ademhaling scheelt het wel.

Bepaalde harsen zoals Alkyd disperseren heel slecht in water, die kan je enkel in de oplosmiddel variant vinden. Als het aan buiteninvloeden of dergelijke moet weerstaan, is een alkydhars soms sterker, dan kan je niet anders dan oplsomiddel te gebruiken

Maar om dus even op de vraag te antwoorden, watergedragen PU is zeker niet slechter dan terpentie gedragen PU. Zeker de 2 component versie is keihard
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Even half on topic: hoe bepalen de mensen hierboven nu juist welke houtsoort het is? Misschien handig om te weten op welke kenmerken ze letten, of het gewoon ervaring en gebruik is?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor een belangrijk deel is het ervaring: welke houtsoort wordt waarvoor gebruikt. Als jij een foto laat zien van een trap uit Perzische IJzerhoutboom, weet ik zeker dat niemand het hout herkent. En als je uit ervaring weet dat er een paar houtsoorten vaak gebruikt worden in trappen, dan gebruik je de uiterlijke kenmerken om te bepalen welke het is.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook andersom: ik ben er van overtuigd dat bv. bij een Jugendstilkastje van rond 1900 uit Afzelia ook lastiger de houtsoord herkend wordt, gewoon omdat dat bij die kastjes in die tijdsperiode niet gebruikelijk is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.