Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Houten trap bewerken, maar wat is het!?

Dag allen,

Ik ben bezig om mijn trap te renoveren in mijn pas gekochte huis maar ik heb wat moeite met het identificeren van de houtsoort. Via Google en plaatjes kom ik niet veel verder omdat ik twijfel want voor een leek zoals mij lijkt het allemaal op elkaar dus schakel ik de experts in haha. Kunnen jullie mij helpen? Als ik weet wat voor houtsoort het is ben ik natuurlijk ook benieuwd wat jullie aanraden als afwerking mijn bedoeling is dat het niet te donker wordt want er zit nu een foei lelijke donkere beits op die de hele schoonheid van de trap verpest.

Groetjes Remco
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails 20150930_105938.jpg   20150930_105957.jpg   20150930_105950.jpg   20150930_101759.jpg  

Dat lijkt mij op het eerste zicht Es, maar wacht best even de nog meer ervaren gebruikers hun mening af want ik ben zelf maar een amateur:-)

Qua afwerking verschillen de meningen vaak, omdat kleuren en geuren verschillen :-)
    Op een trap wil je waarschijnlijk graag een slijtvaste laag, waar je niet meteen afdondert omdat het te glad is. Je zou kunnen kleuren met een beits op oplosmiddelbasis, die terug mat schuren, en met doorzichtige 2 component Polyurethaanlak op waterbasis afwerken (Ik gebruik zelf Sigmavar WS project, ander forumleden zweren bvb bij Skylt ultramat). De beitsen vindt je in alle mogelijke kleuren (bvb Sigmalife, zweihorn wigranit novacolor,...). De 2 componentlak is keihard, en wordt gebruikt in openbare gebouwen en dergelijke. laat je niet verleiden tot goedkope vernissen, dat is meestal huilen met de pet op...

Ja zal in elk geval goed moeten schuren, tot op het blote hout om de mooiste afwerking te verkrijgen, eender welke houtsoort het is.
    veel succes!
    -Waar gehakt wordt, valt wel eens een worst.

Athanor
    Guest
    Ik denk eerder aan een tropische hardhoutsoort. Een heel bleke Merantie of Okoumé.

Fons

Hoe dik zijn de treden? Als ze vrij dun zijn, zal het inderdaad eerder hardhout zijn zoals Fons zegt
    -Waar gehakt wordt, valt wel eens een worst.

ziet er uit als meranti; helemaal schoon schuren en behandelen met 2-componenten Pu lak op water basis geeft de minste verkleuring, ook op termijn.
    de meeste fabrikanten hebben daar verschillende glansgraden in, van zeer mat tot 80-90% hoogglans.

Dit is afzelia. Vooral duidelijk te zien op foto drie...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik denk aan merbau, of mahonie in mahonie heb je vele soorten.

groet Pel

Dit is duidelijk afzelia.
    Werd in het verleden veel voor trappen en voordeuren gebruikt.

Athanor
    Guest
    Ik ga mee voor afzelia, toch wat aan de bleke kant, maar was ook een van mijn opties.

Fons

Forum Rechten