Zaagtafel: Harvey of Scheppach?

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Morgen gaan we naar Utrecht om een Harvey zaagmachine te bekijken. Natuurlijk heb ik me al enorm verdiept en het hele internet (inclusief dit forum :cool:) afgespeurd de laatste 2 jaar...

Als alternatief zit ik te denken aan een Jet of Scheppach Precisa 4.0. Wat raden jullie aan? Budget is rond de 2000 euro, m'n werkplaats is 3x4 meter (met twee grote openslaande deuren zodat ik ook half buiten kan werken) en ik heb alleen 220V.

Ik wil de machine vooral gebruiken om in eerste instantie ons huis verder af te werken (grote inbouw boekenkast, bureau, radiator ombouwen, paar vensterbanken en nog wat deuren) - daarna misschien nog wat meubels. De lijst van projecten is al heel lang en wordt dagelijks aangevuld door mijn wederhelft :rolleyes:

Tweedehands zit ik niet zo op te wachten eerlijk gezegd en een supermegahypermachine als een Hammer ligt flink buiten budget en ik ben maar een amateurtje!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Tja, dat is een nogal algemene vraag. Ik zou zeggen met een Harvey of een Jet zit je beide goed en je zou ze beide in Utrecht moeten kunnen proberen/bekijken. Dus maak daar je keuze. Het zal hem in de kleinere dingen zitten die meer persoonlijk van smaak zijn. Maak een lijstje van de verschillen en maak dan je keuze wat je uiteindelijke belangrijker vind of waarvan je zegt dat komt later wel..

Mijn Harvey bevalt uitstekend en doet wat die moet doen. Blijft goed nauwkeurig, goed instelbaar, zeer stabiel en krachtig. Ik heb geen roltafel, mocht je veel plaatmateriaal gaan gebruiken is dat wel handig. (of een losse invalzaag met lineaal als alternatief) Ligt ook weer aan de ruimte die je hebt en die is in jouw geval niet heel groot. Dus kijk goed naar het ruimtebeslag van de machine. Ook omdat je vaak nog een afvoer tafel wil maken/bevestigen.
 
Laatst bewerkt:

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Dank je voor antwoord Avos - dat helpt!

Ik heb een invalzaag dus grof op maat maken is geen probleem - ik wil de zaagtafel op wielen zetten zodat ie mobiel is, met wat rolbokken moet ik dan een eind komen!
Fijn om van een bezitter te horen wat ie vindt :cool:
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Gisteren zijn we langs vdhbv gegaan en werden uitstekend geholpen - we hebben een offerte meegekregen voor een Harvey en een Jet afzuiger, toch wel een must (en stond al op de lijst)

De machine ziet er stabiel en stevig uit, mooie afwerking ook! De Jet zaagmachine was ik niet zo van gecharmeerd.

De roltafel op de Harvey zie ik toch wel als nuttig; en met de freestagfel toevoeging is m'n budget compleet aan flarden :rolleyes:
ik prijs me dan ook erg gelukkig met m'n vriendin die er op aan drong niet te beknibbelen op goed gereedschap :cool:
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Klinkt goed, mocht je gaan bestellen en het allemaal binnen zijn dan is een review meer dan welkom. En die vriendin moet je koesteren..:)
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
vandaar dat we binnen 2 weken ook getrouwd zijn :cool:

ik ga er van uit dat die machine toch wel de rest van m'n leven meegaat - en ik sponsor graag de economie!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb zelf ook al meerdere malen zitten kijken naar de Harvey. Maar dan wel de "basis" uitvoering zonder roltafel en extra liniaal. Zoals jou heb ik ook al een invalzaag om alles ruw te zagen. Ik zit echter ook met beperkte ruimte. Een garage van 6x3 mtr is niet echt groot als er nog een vriezer, werkbank en "systainer-wand" in staat. Ik zit dus meer te neigen naar zoiets wat user Toqix gedaan heeft.
 
A

Athanor

Guest
vandaar dat we binnen 2 weken ook getrouwd zijn :cool:

ik ga er van uit dat die machine toch wel de rest van m'n leven meegaat - en ik sponsor graag de economie!

Geweldig, proficiat! Zij een ring en jij een Harvey en samen gelukkig zijn;):):)


Fons
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Dank :D

Bruiloft is wel wat duurder dan die machine, wow! Maar we zijn er wel uit waarschijnlijk - ik zal eea in een review zetten, vind ik zelf ook altijf het leukst om te lezen!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een review over je bruiloft, da's bijzonder op dit forum.
En een review over je aanstaande vrouw vinden we ook leuk, graag met foto's en tekst......;):)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.