Zaagtafel: Harvey of Scheppach?

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Morgen gaan we naar Utrecht om een Harvey zaagmachine te bekijken. Natuurlijk heb ik me al enorm verdiept en het hele internet (inclusief dit forum :cool:) afgespeurd de laatste 2 jaar...

Als alternatief zit ik te denken aan een Jet of Scheppach Precisa 4.0. Wat raden jullie aan? Budget is rond de 2000 euro, m'n werkplaats is 3x4 meter (met twee grote openslaande deuren zodat ik ook half buiten kan werken) en ik heb alleen 220V.

Ik wil de machine vooral gebruiken om in eerste instantie ons huis verder af te werken (grote inbouw boekenkast, bureau, radiator ombouwen, paar vensterbanken en nog wat deuren) - daarna misschien nog wat meubels. De lijst van projecten is al heel lang en wordt dagelijks aangevuld door mijn wederhelft :rolleyes:

Tweedehands zit ik niet zo op te wachten eerlijk gezegd en een supermegahypermachine als een Hammer ligt flink buiten budget en ik ben maar een amateurtje!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Tja, dat is een nogal algemene vraag. Ik zou zeggen met een Harvey of een Jet zit je beide goed en je zou ze beide in Utrecht moeten kunnen proberen/bekijken. Dus maak daar je keuze. Het zal hem in de kleinere dingen zitten die meer persoonlijk van smaak zijn. Maak een lijstje van de verschillen en maak dan je keuze wat je uiteindelijke belangrijker vind of waarvan je zegt dat komt later wel..

Mijn Harvey bevalt uitstekend en doet wat die moet doen. Blijft goed nauwkeurig, goed instelbaar, zeer stabiel en krachtig. Ik heb geen roltafel, mocht je veel plaatmateriaal gaan gebruiken is dat wel handig. (of een losse invalzaag met lineaal als alternatief) Ligt ook weer aan de ruimte die je hebt en die is in jouw geval niet heel groot. Dus kijk goed naar het ruimtebeslag van de machine. Ook omdat je vaak nog een afvoer tafel wil maken/bevestigen.
 
Laatst bewerkt:

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
Dank je voor antwoord Avos - dat helpt!