Guus Flater's dubbele JPThien stofafzuiging

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Het is alweer veel te lang geleden dat ik mijn neus heb laten zien. Toch heb ik niet stil gezeten. Omdat er maar 24 uur in dag zitten en ik prioriteiten moest stellen, kan ik eindelijk iets van mijn vaardigheden tonen.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan ?
Na veel zagen, schuren, hoesten en een verstopte neus, was voor mij o.a. de maat vol. Ik moest echt gaan denken en werken aan een goede stofafzuiging. Ik heb hier veel gelezen en veel van jullie geleerd. Dus moest ik maar eens tot echte actie overgaan.
Toevalligerwijs kwam ik terecht op marktplaats waar iemand grote stevige dichte plastic tonnen (200 liter) aanbood voor een zacht prijsje van € 10,-/st. Jullie kennen mij nog niet zo goed, maar ik denk altijd groots. Dus had ik 3 van die grote tonnen gekocht en in 2 van die tonnen een mooie grote opening aan de bovenzijde gezaagd. Je moet weten dat deze tonnen een mooie stevige vlakke rand hebben, dus dat was mooi meegenomen.
Op dit moment kan ik nog niet meer dan een tweetal foto's tonen, maar dat worden er deze week zeker meer.
Vergeet niet dat ik een amateur ben met grote ideeen. :confused:
De eerste foto laat zien hoe mijn idee van een dubbele JPThien (a la Guus Flater) eruit ziet. De reden waarom ik voor deze constructie heb gekozen is simpel, namelijk ruimtegebrek en de behoefte om te willen experimenteren.

jpthien 01.jpg
Ondanks dat deze ene foto niet veel informatie vrij geeft, wil ik wel vast vertellen dat in de onderste ton het grove stof moet komen en in de ton daar bovenop het fijnere stof. Ik heb gewerkt met materialen die ik had en daarom ziet zoiets er bij mij ook zo uit.
De volgende foto geeft een beeld van de tweede (bovenste) ton gezien van boven zonder "deksel" en niet afgewerkt. Maar je hebt nu hopelijk een vermoeden hoe mijn constructie in elkaar zit.
jpthien 02.jpg
Ikzelf zou mij geen raad weten met alleen deze twee foto's, dus zal ik het proberen uit te leggen. (Er volgen nog echt meerde foto's, dat beloof ik.) De onderste "JPThien-ton" heeft een "in-aansluiting" voor een slang met een diameter van 100mm. De luchtstroom verloopt van de onderste ton via een 100/100mm doorgang naar de bovenste ton middels een buis (doorsnede 100 en 110mm) die vanaf het midden van de bodem van de tweede ton doorloopt naar de bovenzijde en daar weer in een tweede JPThien terecht komt.
Ik heb dit alles getest met een HBM-100 afzuiging en het werkte. In de bovenste ton zag ik na het stofuigen van "mijn werkplaats" een beetje fijnstof en in de onderste ton bevond zich het grove vuil. Alleen is de HBM-100 te licht voor mijn constructie en daarom gaat deze heel binnenkort in de verkoop. Ik heb namelijk een klein beetje verlies van zuigkracht en dat kan ik niet gebruiken en ga ik dus op zoek naar een zware slakkenhuisafzuiging. (Tips en ideeen zijn van harte welkom).
Je gelooft het niet, maar ik heb nu nog een 5-tal nachtdiensten waarbij ik geen poststukken hoef te sorteren. Wakker blijven is ook een kunst op zich. :cool:
Ps: Mocht iemand ook graag een grote stevige plastic (200 liter) ton willen hebben, geef maar een seintje.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Zoals beloofd hoop ik nu enkele (slechte) foto's te kunnen laten zien. Helaas staan zoals nu blijkt sommige foto's 90 of 180 graden gedraaid. Dacht echt dat ze "goed" zouden staan. Sorry.

JPThien a la Guus Flater.jpgjpthien inlaat 1.jpgInvoer aansluitingen.jpgjpthien inlaat 2.jpgjpthien 1-2.jpgjpthien 1-3.jpgjpthien 1-1.jpgjpthien 1-4.jpgjpthien 2-5.jpgjpthien 2-4.jpgjpthien 2-3.jpgjpthien 02.jpgjpthien 2-1a.jpgjpthien 2-1.jpgjpthien 2-2.jpgjpthien reststof.jpg
Op de eerste foto (die hopelijk goed staat) is de dubbele jpthien in actie.
De 2e, 3e en 4e foto zijn enkele aansluitmogelijkheden.
Op de 5e foto is duidelijk te zien dat ik "rest-hout" heb gebruikt.
De 6e, 7e en 8e foto zijn behoren bij de onderste ton.
De daarop volgende foto's zijn van de 2e ton die bovenop de onderste ton staat. (Als iemand het voor elkaar krijgt om de onderste ton bovenop de bovenste ton te krijgen, mag een hele week vrij nemen.) :confused:
Op de allerlaatste foto zijn de laatste houtstofdeeltjes niet te zien. De zak en filter van de HBM 100 zijn schoon. En daarom is een fijnstoffilter waarschijnlijk zo belangrijk. Maar daar wordt nog aan gewerkt.

Conclusie: Ik heb geluk en het werkt zoals ook mijn bedoeling was. Maar helaas is de HBM 100 te zwak om een goede onderdruk op te kunnen bouwen. Daarom ga ik op zoek naar een "zwaarder model" (zonder stofzakken).

Ter info; Ik heb pvc-pijpen gebruikt van doorsnee 100 mm en bochten van 45 graden. Alles moet nog wel geaard worden, dus ga ik eens kijken of ik enige energie kan terug winnen. :p

P.s: De laatste 3 foto's krijg ik niet weg. Mijn excuses hiervoor.
 

Bijlagen

  • jpthien 01.jpg
    jpthien 01.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 303
  • jpthien inlaat 3.jpg
    jpthien inlaat 3.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 303
  • JPThien a la Guus Flater 2.jpg
    JPThien a la Guus Flater 2.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 304
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik vind de tonnen een leuke oplossing. Alles keurig netjes uit gevoerd. Er zijn drie belangrijke dingen/problemen bij het afzuigen van stof in zelfbouw installaties. Twee zijn hierboven al aangegeven de diameter slang en het filter vervangen door een lamellenfilter.
Bij zoveel plastic zou ik ook eens denken aan de statische elektriciteit. Hoewel de meningen over het laatste verdeeld zijn zijn bijna alle professionele oplossingen met een geaarde stalen behuizing.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ga proberen jullie suggesties uit te voeren en/of te bespreken.

@ Roland L, mijn bedoeling was om deze te gebruiken samen met een Festool bovenfrees en een invalzaag. Beiden hebben een aansluiting van 37mm ? Ik begrijp dat mijn bedoeling dus nooit gaat werken ? Jammer, ach ik heb weer wat ervaring opgedaan. Maar ik weet nu niet wat ik wel nodig heb, moet dus maar mijn 2 stofzuigers blijven gebruiken?

@ Jan van der Ploeg, je hebt gelijk en daarom dacht ik alle fijnstofdeeltjes naar buiten te blazen, terug in en naar de natuur. Ik verwacht en hoop dat de natuur haar eigen produkten ook weer afbreekt en of onschadelijk maakt. Een goed fijnstoffilter is natuurlijk wel prettig in de winter, daar je anders ook alle warmte naar buiten blaast. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in de herfst en winter maar weinig knutsel omdat ik geen echte verwarming in mijn werkplaatsje heb.

@ McLuma, reken maar en goede of leuke ideeen zijn altijd welkom.

@ lemen, bedankt voor je aanbod. Toch ben ik benieuwd hoe de goed staande foto's 90 graden zijn gedraaid. :confused:

@ Wim Kluck, ik ben niet bekend met diameters en filters. Maar dat ga ik zeker ergens opzoeken. Hoe kan ik het beste eventuele statische electriciteit weggeleiden ? Ik heb geen "aard-pin" in de buurt. Zou een blanke stroomdraad in elke plastic ton voldoende zijn om afvloeing via de aardlek te realiseren of moet ik dan 300 keer per uur de aardlek weer inschakelen ? Ik heb geen ervaring met zoiets.

Iedereen bedankt voor de reactie's. Ik moet nog veel doen om alles 100% in orde te maken. Zo ben ik ook nog bezig met mijn mobiele werkbank waar ik jullie ook nog foto's van ga tonen. Alles op z'n tijd.

Wordt vervolgd. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.