Hoe heet zo'n ding?

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Was ik op de open dag weer enthousiast geraakt over het werken met vers hout, dacht toch maar eens wat krukjes en stoeltjes te gaan maken en daarvoor een tooltje te kopen om de uiteinden van stokken te voorzien van een keurig rond gedeelte wat dan in een gat geklemd kan worden, weet ik toch absoluut niet hoe zo'n ding heet! Google me gek maar kan het niet vinden!

Het is dus een soort grote puntenslijper, je hebt ze als handgereedschap maar ik het er ook wel gezien die je in een boortol kan zetten. Wie weet hoe zo'n ding heet in het Nederlands en/of Engels?

Groet, Rob
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dank! In het Nederlands blijkt het een "pensnijder" te heten. Overigens kan ik de handtool nog steeds niet vinden, alleen de mechanische. Maar ik zoek vrolijk door :rolleyes:

Groet, Rob.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Kijk, Heckemann, en waar was je nou zonder ons prachtige forum? Dan zocht je je nóg steeds een ongeluk. Dit is echt mooi!!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Rounding planes of rotary planes worden ze in Engeland genoemd. Hetzelfde ding, maar dan om wandelstokken te maken heet ineens een stale-engine.... Rare jongens, die Engelsen.

@Nerflander: leuk he? Blijft de kracht van dit forum, iedereen weet wel wat en wil dat delen!

Groets maar weer!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.