Scheppach Woova: wel of geen fijnstofpatroon?

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Ik wil binnenkort mijn werkplaatsje verrijken met een stofafzuig-installatie, in eerste instantie bedoeld voor een tafelzaagmachine. En in de toekomst ook de afkortmachine als deze is voorzien van een zaagselopvangbak en een nog aan te schaffen vandiktebank, een zogenoemde lunchboxschaaf. Ze hoeven niet allemaal tegelijk te worden afgezogen, want ik kan maar op één machine tegelijk werken.

Na het vergelijken van een aantal merken is mijn keuze gevallen op een Scheppach Woova 2.0. Deze vraagt weinig vermogen bij een redelijk hoog luchtvolume en maakt niet zo veel lawaai. Ook de reputatie van Scheppach speelt een (kleine) rol.

Vervolgens vraag ik mij af of het zinvol is om er gelijk een fijnstofpatroon bij te kopen, gezien de kleine doorlaat van de gewone naaldvilt-stofzak. Die is volgens de specificatie 0,5 micron. Als ik dat vergelijk met de gegevens van fijnstof (bron Wikipedia):

PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;
PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;
PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof),

dan zou die standaard-zak al een groot deel van het fijnstof tegenhouden. Ook is het de vraag of houtstof wel de fractie PM0,1 bevat en zo ja, hoe groot het aandeel daarvan is.

Het fijnstoffilter van Scheppach is volgens de specificaties Kat. U/S/G, BIA-geprüft. Meer niet.

Dus vraag ik mij af of ik er veel mee opschiet om nog een fijnstoffilter er bij te kopen. Ik heb deze vraag gesteld aan Scheppach Duitsland via www.scheppach.com maar heb na twee weken nog geen antwoord gekregen.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat BIA staat voor Berufsgenossenschaftliches Institut für Arbeitsschutz, tegenwoordig Institut für Arbeitsschutz der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung genoemd.
Op hun site heb ik wel een tabel gevonden met daarin de categorien U/S/G, maar die zijn verouderd en behoren ook nog tot de laagste klasse.

Ik ben geen stofdeskundige dus ik kan met de gevonden gegevens dus niet zo veel verder komen.

Als de gewone stofzak van Scheppach al zo goed filtert dan heb ik het idee dat ik het geld beter kan uitgeven aan een filter-unit die de hele werkplaatsruimte filtert i.p.v. de extra fijnstofpatroon van Scheppach.

Overigens vraag ik mij af of de specificatie van Scheppach van 0,5 micron wel juist is. Bij andere fabrikanten met vergelijkbare stofzakken zit die omstreeks 30 - 50 micron. En bij een fabrikant van custom-made stofzakken in de V.S. (http://www.americanfabricfilter.com) heeft de allerbeste kwaliteit stofzakdoek een doorlaat van 1 micron.

Een lang verhaal om een vraag te stellen, maar wie kan hier iets meer over vertellen?

Een vraag die er verband mee houdt: kan je een fijnstoffilterpatroon uitwassen als die dicht gaat zitten. Dat doe ik met het harmonicafilter in mijn Karcher nat-droogzuiger ook regelmatig, met name na een poosje steenstofzuigen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Fijnstof filter erop, scheelt veel stof in de ruimte kan ik uit eigen ervaring vertellen. Uitwassen, denk niet dat dat gaat, filter is van een soort papier gemaakt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb op de afzuiger een fijnstoffilter zitten en ik heb een fijnstofilter voor de werkruimte.
Is een verschil van dag en nacht.
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
@De Haan en Ronald L.: hebben jullie dan ook een Scheppach? Want als je de specificaties moet geloven dan is de gewone naaldvilt stofzak van Scheppach al zo goed, dat een fijnstoffilter overbodig is.
Of klopt mijn vermoeden dat Scheppach een factor 10 of 100 mis zit met die specificatie?

Bij de andere merken hoef ik niet te twijfelen over het nut van een fijnstoffilter, want die houden met de standaard stofzak alleen de krullen binnen en het stof gaat weer de werkplaats in.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Willem_H,
Ik heb ook dit fijnstoffilter al is het dan al een oudere maar het bestelnummer is nog hetzelfde.
Het is wel vreemd dat je hierover weinig technische gegevens van kan vinden.
Volgens mij is de doorlaat van dit filter 0.5 micron, dus zeker niet voor de zak dat is waarschijnlijk een drukfout/vergissing.
Hierbij nog iets wat ik over het schoonmaken van dit filter gevonden heb in mijn gegevens.
"Filterpatroon 7500 6000 voor HA 2000 / HA 2600
Dit filterpatroon is gemaakt van polyester en heeft daardoor een zeer lange levensduur, het kan gereinigd worden d.m.v. kloppen,
met de luchtspuit of zelfs met de hogedrukspuit (daarna wel goed laten drogen)
Doordat het polyester is samengevouwen heeft het filter een filteroppervlak van maar liefst 5 m2,
hierdoor kan het filter de lucht goed kwijt en kan er dus op maximale sterkte aangezogen worden. Bestelnummer: 7500 6000"
Mvg,:).

p.s. dat met die luchtspuit moet je dus niet in de werkplaats doen:)
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
@Spaander,
bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee.

Jet Tools (mijn tweede optie) is scheutiger met specificaties. Voor het fijnstoffilter geven ze op: 98% of 2 micron particles; 86% of 1 micron particles. Hun stofzakken zijn 30 micron.
Dus die 0,5 micron van Scheppach zal wel 5 of 50 micron moeten zijn.

Dat het filterpatroon kan worden schoongemaakt is goed om te weten. Anders wordt het toch een dure aangelegenheid.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb juist de record Power CX2600 met Fijnfilter gekozen.
Argument daarvoor verhoudingsgewijs een wat minder stroomgebruik maar wel een hoog volume.
Als ik met een machine bezig ben dan hoor ik hem nauwelijks en is van degelijk materiaal.

Het filterpatroon kan gewoon met kloppen schoongemaakt worden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.