Volgorde verlijmen en aflakken

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Allen,

Ik ben doende met het maken van een eikenhouten blad voor een wasbak, welke ik wil afwerken met Skylt 2k lak. Nu bedacht ik dat het wellicht ook een optie is om de planken hiervan eerst te lakken alvorens het geheel te verlijmen, zodoende weet ik zeker dat het hout in de naden (Er is geen naadloze verlijming, naden blijven gedeeltelijk zichtbaar voor een 'robuuste' look) beschermd is.
Wat denken jullie van deze werkvolgorde?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Over het algemeen - volgens mij - is het af te raden om je te verlijmen oppervlakken te behandelen. Je standaard houtlijm hecht niet goed op een gladde coating, en zeker niet op een 2k lak. Misschien dat het met andere lijm wel kan, of dat ik gewoon uit m'n nek praat, dan word ik graag gecorrigeerd door onze vakkundige forumgenoten :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wellicht wel relevant om te vermelden (ik zat ook met het vraagstuk wel/niet hechten in mn hoofd):

Er zal gebruik gemaakt worden van http://www.denbraven.com/nl-nl/producten/technologies/T6/pu-constructiontix-super-_263/ om te verlijmen. Het hout is voorzien van een liplas, waarbij ik enkel wil verlijmen op de horizontale en de onderste verticale verbinding zodat er geen lijm zichtbaar zal zijn daar waar er sprake is van een openstaande naad.

blad.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou, zeker met een reactieve lijm, iig de te verlijmen vlakken niet eerst behandelen. Persoonlijk zou ik de hele oppervlaktebehandeling pas na de verlijmstap uitvoeren, maar als je zorgvuldig werkt en zeker weet dat je die vertikale vlakken 'boven' de lip toch niet van lijm gaat voorzien dan zou je dat uiteraard kunnen behandelen.
 

tuoh

Oud hout
De manier van construeren is in de gegeven omstandigheden (natte omgeving) om moeilijkheden vragen vind ik. Er gaat water in die open naden lopen dat niet weg kan, ongeacht de afwerking gaat dat op termijn serieuze problemen geven.
Ook uit hygiënisch oogpunt lijkt het mij niet bepaald koosjer te worden, die naden kunnen een potentieel broeinest voor rare dingen worden. De barsten en gaten in het hout zijn wat dat betreft niet veel beter trouwens.

Ik zou materiaalgebruik en constructiewijze toch nog eens tegen het licht houden, het mag dan wel origineel zijn, maar hier zou het praktische moeten primeren denk ik.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi Henk, zou voor een D3 lijm het advies het zelfde zijn?

Ja; het is dan wel geen reactieve lijm als een CA of een PU, maar PVA lijmen werken ook het beste met direct houtcontact. Bij een contactlijm of een epoxy zou het wel anders zijn - hoewel de sterkte van je lijmverbinding dan meer door de hechting van je lak aan het hout wordt bepaald dan door de eigenschappen van de lijm.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Tuoh, genoemde probleem zou ik wellicht kunnen tegengaan door naden/scheuren op te vullen met een kleurloze vuller. Zou dat gaan met deze zelfde lak of zijn daar speciale vullers/fillers voor?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Henk, Wim gaat door voor de koelkast met zijn oplossing (dat ik daar zelf niet ff opkwam.....). Te verlijmen delen zullen worden vrijgehouden van lak.
Nu alleen nog bedenken hoe om te gaan met het probleem wat tuoh benoemt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat gaat prima Joris, wel alle naden aan de onderkant etc goed afplakken. Ik zou eerst de naden vol laten lopen en zo goed als hard laten worden en dan het geheel. Als het al lekt, dan zit je niet met een paar kg gemengde hars.

jaap
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Waarom het blad ook niet verlijmen met epoxy (epoxy wel verdikken) dan zijn de naden ook in 1 keer gevuld???
Dit is meer een vraag aan de epoxy deskundige op het forum.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
in verband met hechting verlijming nooit eerst lakken: er komt een filmpje tussen de te verlijmen delen: resultaat is geen goede hechting.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Eerst je hout "vast" construeren, dan alle kieren, noesten, kwasten, gaten, spleten en haar vaten dicht maken, dit kan dmv allerlei manieren, lijmpistool lijm, goedkope transparante kit, goedkope transparante acrylverf. Doe dit vooral grondig.
epoxy werkt niet als verf, het hard uit in volume, massa. Het kan ook lang plastisch blijven en loopt daardoor weg. Werk in 2 of 3 gangen, eerste laag afdichten, daarna afwerken. Je kunt ook de onderkant eerst een laag epoxy geven. Tussen de lagen kun je schuren met een flinke korrel, dat hoeft niet grondig voor de hechting, de epoxy vult alle schuursporen weer transparant dicht. Zoek een goede dunne roller met een laagje wol (kwaliteit Anza vilt oid) rol niet te mager met je epoxy, beste is een laag uitgieten en die verspreiden.
Koop een fles echte aceton (niet de bio van tegenwoordig)
Denk aan je pbm"s
Epoxy hecht goed, en is erg sterk. niet op synthetische rubbers, polyetheen, en natuurlijk de losmiddelen, ook een tip is de randen te maken van schilderstape de epoxy hecht niet goed op de plak kant.
Maak de verwerk ruimte lekker warm.
Ik ben geen fan van bruislijm, het zet uit en komt uit alle kieren, daarna is het weg werken een flink karwei.

succes
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@eugene , je hebt wel gelijk maar in dit geval is het oppervlak zo grillig dat je daar geen last mee krijgt.

hier is de epoxy de "geheelmaker" dus het maakt niet zoveel uit hoe je de delen verbindt.

Eiken hout heeft op de kopse kant kanaal porieën hier trekt de epoxy in en gaat bruisen.

badkamer sjk+blom3dd.jpg
badkamertje, samenwerking met sjkvomgeving.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dank voor jullie reacties. Ik had echter al reactie gehad op volgorde verlijmen/lakken, aan de hand daarvan heb ik de te verlijmen delen afgeplakt zodat de lijm zal hechten op kaal hout.

Mijn laatste vraag had betrekking op de volgorde epoxy en aflakken. Concreet, lak ik eerst het blad en vul dan de nog openstaande naden met epoxy of vul ik eerst de naden met epoxy om het geheel daarna af te lakken.
Aangezien ik streef naar een matte afwerking neig ik er naar om de naden eerst af te vullen met epoxy om vervolgens het blad in zn geheel af te lakken (Skylt 2k, ultramat).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.