epoxy plamuur

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
Hoi

ik heb een vraag over epoxy plamuur..
Ik werk al een tijdje met de poly pox van Polyservice en deze bevalt heel goed. Hoewel ik het idee heb dat deze wat krimpt in de loop der tijd en het is niet heel prettig te modelleren.
Dus ben ik al een tijd aan het nadenken hoe zelf een plamuur samen te stellen die goed modelleerbaar is, flexibel blijft en niet krimpt.
Wellicht is de poly pox lijm 700 een goed idee, maar dan kom ik op de vraag welk vulmiddel?
Welk vulmiddel krimpt niet? En wordt bovendien niet knokehard zoals glasbubbles. Ik heb het idee dat een keihard wordende epoxy zijn doel voorbij schiet.
Ik pas het namelijk toe op houtverbindingen en daar komen best krachten op te staan.

Ik impregneerde eerst met een polypox injecteer. Maar aangezien deze erg langzaam droogt, injecteer ik nu met een ps101. Maar nu heb ik horen zeggen dat epoxy hier niet goed op hecht.

Wie kan mij helpen?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Als je epoxy wilt indikken tot plamuur heb je verschillende vulmiddelen nodig. Met bijvoorbeeld glassbubbles wordt de epoxy dikker, maar het loopt nog steeds weg: Stel je vult een gat in een verticaal oppervlak met een mengsel van epoxy and glassbubbles. Na 1 minuut ziet t er prima uit. Ga je na een half uurtje kijken dan hangt t er een beetje uit. Na een paar uur nog verder. Voor het 'opstijven' van epoxy heb je aerosil poeder nodig.
Je moet dus een receptje gebruiken met meerdere middelen in de juiste verhouding.
Van WEST zijn er verschillende van die voorgemengde verdikkers met de juiste eigenschappen.

Ik heb ook eerst Polyservice Polypox plamuur gebruikt, en later overgegaan op VC Watertite. Het is niet echt handig om zelf verdikkingsmiddelen te mengen. Ze zijn schadelijk voor je gezondheid dus je moet passende maatregelen nemen om je tegen inademen van het stof te beschermen. Kant en klaar plamuur is zoveel makkelijker, zeker in zo'n dubbel-spuit als van De IJssel.

Injecteer bestaat volgens mij alleen in Nederland. Je moet de impregnerende eigenschappen van epoxy niet overschatten, het dringt maar een heel klein beetje in. Ik bewerk nu ook gewoon voor met gewone hars.
 

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
Thanks!
De poly pox lijm is al visceus en blijft al staan. Wat je noemt over die glasbubbles kwam ik al eens achter ;-) Prachtig verwerkbaar, het stond er zo mooi bij! Paar minuten later idd niet meer.
Maar ik vind het nadeel van glasbubbles dat het er zo keihard van wordt. Dat kan toch niet goed zijn in een houtverbinding?

Wat betreft het mengen, zat ik eraan te denken de harder al reeds voor te mengen met de aerosil en glasbubbles (of dus vervangers daarvan)?

Er zijn prachtig fantastische epoxy's te koop inderdaad. Maar die zijn zo duur!!
Bedenkende dat ik per schilderseizoen zo'n 20 kg epoxy verwerk....
 

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
hoe zit het met vulmiddelen als microfibres ? Weet je daar iets over?
Het lijkt mij heel belangrijk dat de epoxy juist niet keihard wordt. Of .. of is dat onzin en maakt dat niet uit??
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Nee, je moet altijd eerst hars en harder mengen en dan pas de vulmiddelen toevoegen.
Microfibers heb ik geen ervaring mee.
Voor lijmen gebruik ik altijd aerosil alleen of katoenvezels.
Nu net een bus van WEST gekocht met FILLETING blend: is extra makkelijk schuurbaar.

Ik heb heel veel voor mijn boot gedaan daarmee. Als ik mahonie verlijm kleur ik de lijm aan met wat mahoniepigment (ook van PolyService).
Lijm wordt inderdaad heel hard. Er is een speciale harder van PolySerive die je een wat flexibel eindresultaat geeft.

Ik heb 1 keer dat elastische vulmiddel gekocht en gebruikt wat PS verkoopt. Dat hardt uit tot een soort rubber...
 

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
Mm.. ik ga ze maar weer eens bellen.
In mijn eeuwigdurende zoektocht naar de ideale plamuur ;-)

Maar voor zover jij weet hecht epoxy goed op die polyurethaan ps 101?

elastisch vulmiddel klinkt me als muziek in de oren, hoewel ik verwacht dat het niet te schuren is.

Is er een reden om de fillers nadien toe te voegen? Of is dit alleen maar om de menging te bevorderen. Dus er zorg voor te dragen dat de harder goed met het basiscomponent gemengd alvorens te verdikken?

- - - Updated - - -

dat zeg ik ;-)
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Nee, ik wist niet dat ps101 polyurethaan was. Ik dacht dat het epoxy van een andere fabrikant was: er is een epoxy die heet sp106:eek:
Ik zou zeker geen polyurethaanhars gebruiken onder de plamuur.

Ik denk dat de reden van eerst mengen, dan indikken, inderdaad is dat je zeker wilt zijn van goede menging van de hars en harder.

Wat ik wilde zeggen is: je kunt ook met gewone epoxy, dus THV500 in plaats van de injecteer voorbehandelen.
 
Laatst bewerkt:

AlexanderW

Nieuw lid
3 mrt 2015
11
0
ik gebruik ook wel de tweecolux van de IJssel.
Polyservice zegt dat epoxy uitstekend hecht op polyurethaan en dit prima is als vervanging voor polypox injecteer. (ik kan niet een volle dag wachten tot de injecteer voldoende gedroogd is) De tweecolux is 2 componenten polyurethaan sneldrogend. De ps 101 is 1 component.
Maar ergens anders hoorde ik weer dat polyurethaan zo hard wordt dat epoxy onvoldoende zou hechten, zou kunnen onthechten dus
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Oke, dan heb je me wat nieuws geleerd, dank je wel!
Ik doe altijd gewone epoxy.

(zo zie je maar weer dat de beste bron van informatie de fabrikant zelf is )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.